• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabelarea mellan bodelsbatterier

Jolla83

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Malmö
Hej,

Sökt och sökt men blir mer och mer osäker så tänkte fråga er här.
Jag ska installera solpanel (120w) tillsammans med två lithiumbatterier på 20ah, kyl och spis kommer gå på gas.
Jag har räknat ut att jag kommer ha max 90 watt om alla laddningar och lampor är igång samtidigt vilket innebär ungefär 7 ah. Men solpanelen ligger på 120w.

Jag har tänkt utöka solpanen och batteripark i framtiden men vill börja lågt för att se hur länge jag klarar mig med dagens inventarier.

När jag räknar på detta i de snurror som finns så får jag upp en kabelarea mellan bodelsbatterierna på 0,7mm2 vilket känns väldigt lågt men visst det är låga wattal så...
Vad säger ni? Jga har räknat på kabellängd på mellan 0,3-0,5 m.
Har köpt nedan paket via Amazon.
 
Hej,

Sökt och sökt men blir mer och mer osäker så tänkte fråga er här.
Jag ska installera solpanel (120w) tillsammans med två lithiumbatterier på 20ah, kyl och spis kommer gå på gas.
Jag har räknat ut att jag kommer ha max 90 watt om alla laddningar och lampor är igång samtidigt vilket innebär ungefär 7 ah. Men solpanelen ligger på 120w.

Jag har tänkt utöka solpanen och batteripark i framtiden men vill börja lågt för att se hur länge jag klarar mig med dagens inventarier.

När jag räknar på detta i de snurror som finns så får jag upp en kabelarea mellan bodelsbatterierna på 0,7mm2 vilket känns väldigt lågt men visst det är låga wattal så...
Vad säger ni? Jga har räknat på kabellängd på mellan 0,3-0,5 m.
Har köpt nedan paket via Amazon.
Finns ingen anledning att snåla ,köp dig billiga startkablar ,(16mm2 ) och tillverka egna kablar då räcker det till framtiden också om du vill utöka
 
En fråga från en okunnig.
Räcker 2st 20ah som bodels batteri?
Tror jag har ett 90ah, kan inte stå länge utan laddström.
 
Man kan parallellkoppla på olika sätt.
När du nu gör detta är det ju bra att göra på bästa sätt. Se bilden.
Om man gör på det sämre sättet kommer batteri A att både laddas och laddas ur med lägre ström än batteri B.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220531-094001_Chrome.jpg
    Screenshot_20220531-094001_Chrome.jpg
    197,9 KB · Visningar: 161
En fråga från en okunnig.
Räcker 2st 20ah som bodels batteri?
Tror jag har ett 90ah, kan inte stå länge utan laddström.
Börjar så lågt men lithium har ju det dubbla gentemot agm m.m. då de kan laddas ur helt. En okej sommardag laddas de upp ggr2 (minst) och min strömförbrukning är väldigt liten då det mest handlar om att ladda mobiltelefon m.m. Fläkten drar lite men inte speciellt mycket. Börjar lågt och får se hur det går, plan på att lägga till ett 100ah efter sommaren.
 
Börjar så lågt men lithium har ju det dubbla gentemot agm m.m. då de kan laddas ur helt. En okej sommardag laddas de upp ggr2 (minst) och min strömförbrukning är väldigt liten då det mest handlar om att ladda mobiltelefon m.m. Fläkten drar lite men inte speciellt mycket. Börjar lågt och får se hur det går, plan på att lägga till ett 100ah efter sommaren.
Var försiktig med ur och in laddning. Ett lithium batteri fördärvas snabbt vid helt urladdning, och om batteriet är fullt och laddaren underhållsladdar en längre tid.
Lithium batterier där skall du inte går under de sista 10%, och när de är fulladdad så skall laddaren stängas helt av och inte starta förrän batterierna har sjunkit till 90% eller lägre.
Har själv lyckas fördärva ett 200A lithium batteri genom att inte uppfylla ovan "regler".... Så lycka till..
 
Var försiktig med ur och in laddning. Ett lithium batteri fördärvas snabbt vid helt urladdning, och om batteriet är fullt och laddaren underhållsladdar en längre tid.
Lithium batterier där skall du inte går under de sista 10%, och när de är fulladdad så skall laddaren stängas helt av och inte starta förrän batterierna har sjunkit till 90% eller lägre.
Har själv lyckas fördärva ett 200A lithium batteri genom att inte uppfylla ovan "regler".... Så lycka till..
Intressant. Så du menar att regulatorn inte kontrollerar det? Har för mig att jag kikat på en kontroller för just automatisk på och avstängning. Lithium ska ju må bäst av att vara laddade 20-80%. Har du tips på vad jag kan tänkas behöva för att få en automatisk kontroll på laddningen?
 
Har du koll på ifall dina batterier kan parallellkopplas?
En del bms klarar inte det.
Det har jag inte, medföljde dock kablar för att koppla samman batterierna och otroligt konstigt om inte det bör göras när de säljer batterierna som ett paket om två. Men man ska ju aldrig ta något för givet.
 
Intressant. Så du menar att regulatorn inte kontrollerar det? Har för mig att jag kikat på en kontroller för just automatisk på och avstängning. Lithium ska ju må bäst av att vara laddade 20-80%. Har du tips på vad jag kan tänkas behöva för att få en automatisk kontroll på laddningen?
Tänkte ha brytare så batterierna eller annat inte är i drift när den står stilla en längre period.
 
Senast ändrad:
Var försiktig med ur och in laddning. Ett lithium batteri fördärvas snabbt vid helt urladdning, och om batteriet är fullt och laddaren underhållsladdar en längre tid.
Lithium batterier där skall du inte går under de sista 10%, och när de är fulladdad så skall laddaren stängas helt av och inte starta förrän batterierna har sjunkit till 90% eller lägre.
Har själv lyckas fördärva ett 200A lithium batteri genom att inte uppfylla ovan "regler".... Så lycka till..
Nu är det många som har "drop-in litium" utan annat skydd än BMS, och det tycks fungera bra,har själv installerat Sunlux litium enligt instruktioner från dom, ställ om DCDC laddare och solcellsregulator till litium, samt 230Vladdare till blybatteri,undvik konstant uppkoppling av 230V laddaren,något dygn per vecka om bilen inte används är ok.
Vid längre uppehåll koppla från batteriet helt 50-80% laddat.
På vilket sätt lyckades du förstöra ditt batteri?
 
Nu är det många som har "drop-in litium" utan annat skydd än BMS, och det tycks fungera bra,har själv installerat Sunlux litium enligt instruktioner från dom, ställ om DCDC laddare och solcellsregulator till litium, samt 230Vladdare till blybatteri,undvik konstant uppkoppling av 230V laddaren,något dygn per vecka om bilen inte används är ok.
Vid längre uppehåll koppla från batteriet helt 50-80% laddat.
På vilket sätt lyckades du förstöra ditt batteri?
Vad jag förstår idag, var att Votronic laddaren håller spänningen uppe när batteriet var fullt...
Det står klart och tydligt i manualen under lithium batteri för Votronic, att man skall använda en bms.
Detta var 2014 eller 15. Då fanns inte så mycket att läsa om lithium här på hbk, tror att Knut var no1 och jag no 2 i hbk som skaffade lithium.
Det jag fastnade för då var att man behöver ingen bms, kolla manuellt in och ur laddningen så är det inga problem.. Skrevs det då på hbk:s forum.
Visst.... Kamske det fungera.... Men hur är det i verkligheten... Sitter du där varje dag, tim och minut och kollar?...
Svaret hur bra jag var på det vet vi redan :yes: ;)
 
Då satsar jag på det. Stort tack för snabba svar.
Hej, tänk på att billiga startkablar som det går att göra mycket bra saker med, tyvärr sällan eller aldrig är av koppar utan aluminiumlegering..... Därav det billiga priset. Finns olika varianter, en är CCA som är mest förrädisk för det står för (copper coated aluminium) och ser ut som koppar.
Om man skall använda sådana för fast installation och vara seriös så skall man ha speciella kabelskor som har järn där man klämmer och övergår till koppar i hålet där man skruvar fast dem, samt något specialfett innan man klämmer, allt för att motverka oxidation i anslutningarna. Funkar nog även utan detta extrafix, men frågan är hur länge.

M.v.h. JANKRO.
 
Hej, tänk på att billiga startkablar som det går att göra mycket bra saker med, tyvärr sällan eller aldrig är av koppar utan aluminiumlegering..... Därav det billiga priset. Finns olika varianter, en är CCA som är mest förrädisk för det står för (copper coated aluminium) och ser ut som koppar.
Om man skall använda sådana för fast installation och vara seriös så skall man ha speciella kabelskor som har järn där man klämmer och övergår till koppar i hålet där man skruvar fast dem, samt något specialfett innan man klämmer, allt för att motverka oxidation i anslutningarna. Funkar nog även utan detta extrafix, men frågan är hur länge.

M.v.h. JANKRO.

Och man skall kanske tillägga att ledningsförmågan dessutom är väsentligt sämre med samma area.
 
Båtbutiker brukar sälja förtennad batterikabel per decimeter.
SeaSea tar 89:- per meter för 16 kmm kabel och 119:- kr per meter för 25 kmm.
Det blir inga stora pengar för att köpa när det är korta bitar som behövs och då är det bättre att ta till i överkant på kabelarean.
 
Batterierna som frågan gäller kan belastas med 1C kontinuerligt, då ska medföljande kablar räcka tycker jag.
 
Tillbaka
Toppen