• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea mellan bodelsbatterier

Jolla83

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Malmö
Hej,

Sökt och sökt men blir mer och mer osäker så tänkte fråga er här.
Jag ska installera solpanel (120w) tillsammans med två lithiumbatterier på 20ah, kyl och spis kommer gå på gas.
Jag har räknat ut att jag kommer ha max 90 watt om alla laddningar och lampor är igång samtidigt vilket innebär ungefär 7 ah. Men solpanelen ligger på 120w.

Jag har tänkt utöka solpanen och batteripark i framtiden men vill börja lågt för att se hur länge jag klarar mig med dagens inventarier.

När jag räknar på detta i de snurror som finns så får jag upp en kabelarea mellan bodelsbatterierna på 0,7mm2 vilket känns väldigt lågt men visst det är låga wattal så...
Vad säger ni? Jga har räknat på kabellängd på mellan 0,3-0,5 m.
Har köpt nedan paket via Amazon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hur ser man på detta? Rimligen bör säkring skydda kabeln mot kortslutning och överbelastning?
Hejsan, om vi pratar om kablar mellan ex. två bobatterier som står bredvid varandra eller i alla fall nära varandra så brukar det nog aldrig sitta säkring på den kabeln. Man kan ju i stället skydda den lite extra med ett extra skyddsöverdrag mot klämskador m.m.

En annan sak är ju om batterierna är långt ifrån varandra, så då kanske kabeln kan vara i riskzonen för "yttre påverkan".
Då kan det vara en god idé att skydda kabeln och batterierna mot kortslutning för att undvika en lång rödglödgad och troligen till slut brinnande kabel i bilen och då ofta undangömd dessutom.
Det man då också måste tänka på är att för att få helt skydd mot kortslutning av pluskabeln mot jord så måste det sitta två säkringar på kabeln, en i varje ände nära batteripolerna, annars så är skyddet värdelöst för kortslutning, och funkar bara om det blir överbelastning av rent uttag eller laddning genom kabeln.

M.v.h. JANKRO
 

Jolla83

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Malmö
Hej. En ny fråga. On/off-knappen på regulatorn, stänger den av all ström vidare vid off. Just nu jade jag tänkt en brytare från den upp till solpanelen men det kanske är onödigt?
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Hej, tänk på att billiga startkablar som det går att göra mycket bra saker med, tyvärr sällan eller aldrig är av koppar utan aluminiumlegering..... Därav det billiga priset. Finns olika varianter, en är CCA som är mest förrädisk för det står för (copper coated aluminium) och ser ut som koppar.
Om man skall använda sådana för fast installation och vara seriös så skall man ha speciella kabelskor som har järn där man klämmer och övergår till koppar i hålet där man skruvar fast dem, samt något specialfett innan man klämmer, allt för att motverka oxidation i anslutningarna. Funkar nog även utan detta extrafix, men frågan är hur länge.

M.v.h. JANKRO.
Off topic, men hörde av en bekant som är installationselektriker att de ledare som idag installeras i nybyggen i verkligheten har mindre area än den man tror krävs. Så t ex har det ju varit vedertaget att med 10A säkring krävs 1,5 mm2 ledare. men, enl. honom, den 1,5 mm2 kabel som säljs idag har en mindre snittyta än 1.5 mm2. Kommer inte ihåg hur detta motiverades, mn det finns kanske någon som vet.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Hejsan, om vi pratar om kablar mellan ex. två bobatterier som står bredvid varandra eller i alla fall nära varandra så brukar det nog aldrig sitta säkring på den kabeln. Man kan ju i stället skydda den lite extra med ett extra skyddsöverdrag mot klämskador m.m.

En annan sak är ju om batterierna är långt ifrån varandra, så då kanske kabeln kan vara i riskzonen för "yttre påverkan".
Då kan det vara en god idé att skydda kabeln och batterierna mot kortslutning för att undvika en lång rödglödgad och troligen till slut brinnande kabel i bilen och då ofta undangömd dessutom.
Det man då också måste tänka på är att för att få helt skydd mot kortslutning av pluskabeln mot jord så måste det sitta två säkringar på kabeln, en i varje ände nära batteripolerna, annars så är skyddet värdelöst för kortslutning, och funkar bara om det blir överbelastning av rent uttag eller laddning genom kabeln.

M.v.h. JANKRO
Håller helt med. Ett alternativ är ju att kablarna klarar kortslutningsströmmen men då är det inte bra för batterierna.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Off topic, men hörde av en bekant som är installationselektriker att de ledare som idag installeras i nybyggen i verkligheten har mindre area än den man tror krävs. Så t ex har det ju varit vedertaget att med 10A säkring krävs 1,5 mm2 ledare. men, enl. honom, den 1,5 mm2 kabel som säljs idag har en mindre snittyta än 1.5 mm2. Kommer inte ihåg hur detta motiverades, mn det finns kanske någon som vet.
Som sagt off topic, men om inte annat kanske väggförläggningar har mer isolering idag än förr och då leder bort mindre värme, men det är ju inte samma sak som att 1,5 mm2 inte är 1,5 mm2. Något annat att komma ihåg är att kabelareabehovet i princip beror på strömmen upphöjt till 1,5. Alltså är det inte linjärt. 10 A vid 1,5 mm2 ger ungefär samma ledartemperatur som 100 A vid 47 mm2.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fråga från en okunnig.
Räcker 2st 20ah som bodels batteri?
Tror jag har ett 90ah, kan inte stå länge utan laddström.

Lasseboy ställde en relevant fråga tidigare i tråden.

Lasse man kan enbart jämföra blybatteri (normalt, agm, gel) med ett Litium vid korta men extremt höga strömuttag, i övrigt är ett Litium LiFePO4 överlägset, jag vill mena att 40Ah LiFePO4 motsvarar långt mer än 100Ah blybatteri av ovan modell, (ej Bly/kol).

Här kommer en favorit i repris alla batterier i jämförelsen är på 40Ah. den säger mer än 100 ord :cool:
Tyvärr har de fått in fel enhet på resultatet i slutet på videon de skriver Ah, skall vara Wh.

 
Toppen