• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra motor/AC då och då på husbil avställd över vintern

F

F.d. 57627

Guest
Jag köpte min Ducato Adria Twin -08 för fem år sen och märkte efter ett tag att AC:n inte gav någon kyla. Jag lämnade bilen till en AC-firma som såg direkt att tätningarna i AC-kompressorn läckte. Dom sa att det brukar hända på bilar som står länge utan att användas och att det normalt inte händer på bilar som körs ofta. Det var bara att byta AC-kompressor, dyrt ! Sedan dess drar jag igång motor/AC då och då på vintern så att AC-kompressorns tätningar får smörjning. Hur gör ni andra som har HB avställd över vintern ?

Bengt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kör alltid med AC'n påkopplad pga detta, vinter som sommar.
Samma här fast vi har ACC som alltid är inställd på 19˚C. Ibland värmer den och ibland svalkar, beroende på ute/inne temperatur. Den kostar lite extra bränsle och om det inte är ren inbilning, även lite motorkraft som t.o.m. kan ”märkas” om man kör på backiga Norska vägar!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
På min Toyota kan jag använda ac som avfuktare på vintern för att få bort imma på vindrutan även om det är minusgrader, så den funkar under +2 gr.
I Chrysler Voyager går den igång automatiskt och torkar luften.
I husbilen har jag ingen fungerande ac så där vet jag inte.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På min Toyota kan jag använda ac som avfuktare på vintern för att få bort imma på vindrutan även om det är minusgrader, så den funkar under +2 gr.
I Chrysler Voyager går den igång automatiskt och torkar luften.
I husbilen har jag ingen fungerande ac så där vet jag inte.

Skillnad på detta och göra en kallstart utan belastning/utan att kylvätskan blir varm.

För den som vill veta hur AC funkar:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_208_d1.pdf
 
F

F.d. 57627

Guest
Om man med motorn igång och kupefläkten på, trycker på AC-knappen så hör man klicket när magnetkopplingen greppar och drar runt kompressorn antingen det är + eller - grader ute. Avsikten är ju att få kompressorn att dra runt köldmedlet/oljan så kompressorns tätningar får smörjning. Anledningen till att jag fick byta kompressor beror enligt AC-killen på att förra ägaren låtit bilen stå för långa perioder, med följd att tätningarna gett upp.

Bengt
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tätningarna i en AC-kompressor är sk. flytande vilket innebär att det måste till en oljefilm för att täta effektivt & den får man om kompressorn får rotera emellanåt. Det var förklaringen jag fick då jag fick byta kompressor på en PB för några år sedan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På grund av att AC kopressorn inte arbetar i minusgrader implementerade Saab en smart funktion.
Vid start av motorn gick AC kopressorn runt några varv innan motorn tände.
Löste problemet.

När jag började på Volvo CE fick jag höra att Volvo kopierat funktionen.

Oavsett, det är billigare att fylla AC systemet med nytt köldmedium än att byta motor.
Motor - Livslängd 8140.43S (2.8JTD)
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
På grund av att AC kopressorn inte arbetar i minusgrader implementerade Saab en smart funktion.
Vid start av motorn gick AC kopressorn runt några varv innan motorn tände.
Löste problemet.

När jag började på Volvo CE fick jag höra att Volvo kopierat funktionen.

Oavsett, det är billigare att fylla AC systemet med nytt köldmedium än att byta motor.
Motor - Livslängd 8140.43S (2.8JTD)
det är väl väldigt olika...har sällan ac på men den funkar som den ska än....bara 8 år......
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Jag köpte min Ducato Adria Twin -08 för fem år sen och märkte efter ett tag att AC:n inte gav någon kyla. Jag lämnade bilen till en AC-firma som såg direkt att tätningarna i AC-kompressorn läckte. Dom sa att det brukar hända på bilar som står länge utan att användas och att det normalt inte händer på bilar som körs ofta. Det var bara att byta AC-kompressor, dyrt ! Sedan dess drar jag igång motor/AC då och då på vintern så att AC-kompressorns tätningar får smörjning. Hur gör ni andra som har HB avställd över vintern ?

Bengt

Du hade inte behövt byta kompressor p.g.a att det var ett läckage vid kompressorn , dom kunde bytt dom två o-ringarna och vaccumsugit fyllt på med lite ny olja samt fyllt i ny gas åt dig . Jag har hjälpt många med det du beskriver. Totalkostnad på ca 1000- 1500:-
 
Toppen