• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Köra motor/AC då och då på husbil avställd över vintern

JeepGC

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
Jag köpte min Ducato Adria Twin -08 för fem år sen och märkte efter ett tag att AC:n inte gav någon kyla. Jag lämnade bilen till en AC-firma som såg direkt att tätningarna i AC-kompressorn läckte. Dom sa att det brukar hända på bilar som står länge utan att användas och att det normalt inte händer på bilar som körs ofta. Det var bara att byta AC-kompressor, dyrt ! Sedan dess drar jag igång motor/AC då och då på vintern så att AC-kompressorns tätningar får smörjning. Hur gör ni andra som har HB avställd över vintern ?

Bengt
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.601
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Gör på samma sätt. Se dock till att köra motorn riktigt varm varje gång. Minst 30 minuter på litet varv.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4.669
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Jag kör alltid med AC'n påkopplad pga detta, vinter som sommar.
Samma här fast vi har ACC som alltid är inställd på 19˚C. Ibland värmer den och ibland svalkar, beroende på ute/inne temperatur. Den kostar lite extra bränsle och om det inte är ren inbilning, även lite motorkraft som t.o.m. kan ”märkas” om man kör på backiga Norska vägar!
 

Åsa o Hasse

HBK Medlem
Inlägg
1.528
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
På min Toyota kan jag använda ac som avfuktare på vintern för att få bort imma på vindrutan även om det är minusgrader, så den funkar under +2 gr.
I Chrysler Voyager går den igång automatiskt och torkar luften.
I husbilen har jag ingen fungerande ac så där vet jag inte.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
På min Toyota kan jag använda ac som avfuktare på vintern för att få bort imma på vindrutan även om det är minusgrader, så den funkar under +2 gr.
I Chrysler Voyager går den igång automatiskt och torkar luften.
I husbilen har jag ingen fungerande ac så där vet jag inte.
Skillnad på detta och göra en kallstart utan belastning/utan att kylvätskan blir varm.

För den som vill veta hur AC funkar:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_208_d1.pdf
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Ac kopressorn kommer inte att kopplas till om det är kallare än ca +2 grader.
Starta motorn i kallare än ca +2 omgivningstemperatur gör ingen skillnad för AC kompressorn.
Full värme och återcirkulation höjer trycket i förångaren så kompressorn kan starta.
 

JeepGC

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Järfälla
Om man med motorn igång och kupefläkten på, trycker på AC-knappen så hör man klicket när magnetkopplingen greppar och drar runt kompressorn antingen det är + eller - grader ute. Avsikten är ju att få kompressorn att dra runt köldmedlet/oljan så kompressorns tätningar får smörjning. Anledningen till att jag fick byta kompressor beror enligt AC-killen på att förra ägaren låtit bilen stå för långa perioder, med följd att tätningarna gett upp.

Bengt
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.287
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Tätningarna i en AC-kompressor är sk. flytande vilket innebär att det måste till en oljefilm för att täta effektivt & den får man om kompressorn får rotera emellanåt. Det var förklaringen jag fick då jag fick byta kompressor på en PB för några år sedan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
På grund av att AC kopressorn inte arbetar i minusgrader implementerade Saab en smart funktion.
Vid start av motorn gick AC kopressorn runt några varv innan motorn tände.
Löste problemet.

När jag började på Volvo CE fick jag höra att Volvo kopierat funktionen.

Oavsett, det är billigare att fylla AC systemet med nytt köldmedium än att byta motor.
Motor - Livslängd 8140.43S (2.8JTD)
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
På grund av att AC kopressorn inte arbetar i minusgrader implementerade Saab en smart funktion.
Vid start av motorn gick AC kopressorn runt några varv innan motorn tände.
Löste problemet.

När jag började på Volvo CE fick jag höra att Volvo kopierat funktionen.

Oavsett, det är billigare att fylla AC systemet med nytt köldmedium än att byta motor.
Motor - Livslängd 8140.43S (2.8JTD)
det är väl väldigt olika...har sällan ac på men den funkar som den ska än....bara 8 år......
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
626
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Jag köpte min Ducato Adria Twin -08 för fem år sen och märkte efter ett tag att AC:n inte gav någon kyla. Jag lämnade bilen till en AC-firma som såg direkt att tätningarna i AC-kompressorn läckte. Dom sa att det brukar hända på bilar som står länge utan att användas och att det normalt inte händer på bilar som körs ofta. Det var bara att byta AC-kompressor, dyrt ! Sedan dess drar jag igång motor/AC då och då på vintern så att AC-kompressorns tätningar får smörjning. Hur gör ni andra som har HB avställd över vintern ?

Bengt
Du hade inte behövt byta kompressor p.g.a att det var ett läckage vid kompressorn , dom kunde bytt dom två o-ringarna och vaccumsugit fyllt på med lite ny olja samt fyllt i ny gas åt dig . Jag har hjälpt många med det du beskriver. Totalkostnad på ca 1000- 1500:-
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Samma här fast vi har ACC som alltid är inställd på 19˚C. Ibland värmer den och ibland svalkar, beroende på ute/inne temperatur. Den kostar lite extra bränsle och om det inte är ren inbilning, även lite motorkraft som t.o.m. kan ”märkas” om man kör på backiga Norska vägar!
så är det...
 
Toppen