Jag har sett en avblåst taklucka på vägbanan denna säsong.
Det är inte riskfritt att köra med luckan öppen.
Oddsen att det skall hända något vet jag ej.
Jag kör med mina luckor stängda.
Nej, det skall ju vara takluckor som i alla fall har en chans att orka med både fartvind och lufttrycket från långtradare m.m.
Dels brukar det innebära att det finns gångjärn i framkant samt kanske en spoiler framför som styr undan vinden så det bara blir utsug m.m.
Det brukar ibland finnas info om de tål fartvind m.m. och dels så brukar läget för öppning under färd kännas glappfritt så att säga.
Det finns ju luckor 40x40 som man trycker upp med två handtag och de brukar vara farliga att ha öppna även om man bara trycker upp dem i bakkant så stuket blir som de med gångjärn i framkant. Det kan finnas litet låsläge på handtagen men ofta bara ett hårt fjädringsläge. Om det inte orkar hålla ner framdelen av luckan i vinden så den hoppar upp, samt relativ klena plastdelar och kanske torra av ålder dessutom, då lämnar de troligen fordonet vid en kraftig vindknyck. Det är troligt att en spoiler skulle hjälpa även på de luckorna men.... Det är i alla fall spännande när de "bara förhoppningsvis" fäller ner sig med en smäll, enligt en bekant, som bytte till HEKI efter det.
MiniHEKI'n på min bil som jag satt långt fram över den nerfällbara sängen i ett nytt hål när de började säljas för snart en evighet sedan, har en spoiler och har säkert varit öppen några tusen mil utan problem.
Den har även varit öppen ibland tillsammans med sidofönster (fram) för att få bra flöde när MaxxFan'en hjälper till med fläkten. Men funkar nog bara i låga hastigheter för annars så blir det kanske vacuumutsug i stället för luftinsläpp från HEKI'n
MaxxFan'en har troligen varit öppen mer än 3000mil eller så, visserligen håller jag för det mesta semesterhastighet även när andra har återgått till jobbet

så vad som händer på Autobahn med plattan i botten på en nyare bil/motor vet i sjutton.
Jag tror också att en del av tappade luckor utefter vägen kommer mest från husvagnar efter en rast, och man glömt att stänga luckan och då inte heller får någon varning med vinddrag m.m. framme i bilen. Men blir troligen rätt överraskad vid nästa paus.
M.v.h. JANKRO.