• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra med takluckor på glänt?

Flurken

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2025
Hej alla. Vi får det rätt varmt för barnen och hunden när vi kör. När jag köpte bilen "trodde" säljaren att det inte gick att köra med luckor på glänt och jag har aldrig gjort det (medvetet). Min kompis bil har en skylt med "max 70km/h" vid sina som är av vev-typ. Skulle vilja ha luckan bak som är av den större typen i bilderna lite på glänt. De måste överleva motorvägsfart eftersom att jag med 100% säkerhet kommer att glömma att de är öppna i sådana fall. De mindre som i duschen känns iof säkrare att ha på glänt. Provade att ha ett sidofönster i vädringsläge, men det var tyvärr ett irriterande oljud. Därav tanken med takluckan längst bak. Vad säger visdomen?

//Peter

Bilagor

• bred.jpg
    bred.jpg
    488,1 KB · Visningar: 29
  • smal.jpg
    smal.jpg
    458,4 KB · Visningar: 29

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Var på bilsemester med tält till Italien med syrran för typ 40 år sedan - nästan hemma - inte tid att stanna - syrran fixade mackor med skärbräda i knät - motorvägen vid Linköping - skulle blåsa bort brödsmulor - öppnade fönstret - vindmotståndet - skärbrädan flög bort.

Håll ut handen ur ett bilfönster i 100 km/h - vinkla upp och ner - inser kraften om inte förr.

Takluckor är så klart något mer aerodynamiskt utformade än en skärbråda - kan vara skyddade av front/tak, men luftmotståndet ska inte förringas.

Har läst om takluckor som läcker - taket sviktar - kan vara att takluckan egentligen fixar luftmotståndet - frågan kan vara - fixar taket det ?

Flurken

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2025
Var på bilsemester med tält till Italien med syrran för typ 40 år sedan - nästan hemma - inte tid att stanna - syrran fixade mackor med skärbräda i knät - motorvägen vid Linköping - skulle blåsa bort brödsmulor - öppnade fönstret - vindmotståndet - skärbrädan flög bort.

Håll ut handen ur ett bilfönster i 100 km/h - vinkla upp och ner - inser kraften om inte förr.

Takluckor är så klart något mer aerodynamiskt utformade än en skärbråda - kan vara skyddade av front/tak, men luftmotståndet ska inte förringas.

Har läst om takluckor som läcker - taket sviktar - kan vara att takluckan egentligen fixar luftmotståndet - frågan kan vara - fixar taket det ?
Tanken var iof. inte att de skulle stå rätt upp i fartvinden, utan väldigt lite på glänt.

Har du läst om takluckor som läcker pga. att man kört med dem öppna?

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Tanken var iof. inte att de skulle stå rätt upp i fartvinden, utan väldigt lite på glänt.

Har du läst om takluckor som läcker pga. att man kört med dem öppna?
Nej, men att takluckor läcker pga att taket sviktar - frågan är varför taket sviktar.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om du tänkt dig byta luckan bak skulle jag rekommendera en MaxxFan. Den är konstruerad för att kunna vara öppen under färd. Även vid regn. Den har också en kraftfull fläkt. När du kör och har fläkten på utsug dras den svala luften från kupén, som ju ofta ha AC, bakåt i bilen. Hela boutrymmet blir tempererat. Vi är inne på vår tredje säsong med MaxxFan. Troligen den bästa investering vi gjort i husbilen.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej alla. Vi får det rätt varmt för barnen och hunden när vi kör. När jag köpte bilen "trodde" säljaren att det inte gick att köra med luckor på glänt och jag har aldrig gjort det (medvetet). Min kompis bil har en skylt med "max 70km/h" vid sina som är av vev-typ. Skulle vilja ha luckan bak som är av den större typen i bilderna lite på glänt. De måste överleva motorvägsfart eftersom att jag med 100% säkerhet kommer att glömma att de är öppna i sådana fall. De mindre som i duschen känns iof säkrare att ha på glänt. Provade att ha ett sidofönster i vädringsläge, men det var tyvärr ett irriterande oljud. Därav tanken med takluckan längst bak. Vad säger visdomen?

//Peter
Då vi var på hemväg från Kroatien, 2006, mötte vi långtradare i en tunnel och hörde ett skrammel.
När vi kom fram till Salzburg var den lilla takluckan längst bak (över duschen) borta.
Sen dess försöker vi se till att ingen taklucka är öppen.

Hälsar
Bettan o Einar

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det ser ut som den lilla du har är MiniHEKI, den har ju låsspärrar på ett läge och det har jag haft öppet under färd ibland. Men jag hade, och det finns till de flesta HEKI luckor en spoiler/vindavvisare att montera framför luckan som tar bort oljud och även visst oljud om man har luckan monterad utan tätningslist för max ventilation.
Nu har jag sedan länge en MaxxFan samma som krinil skriver om och då försvinner många problem och funderingar, det är bara att öppna... och dessutom skarva i flödet med fläktens tio hastighetssteg även under färd om det behövs.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har sett en avblåst taklucka på vägbanan denna säsong.

Det är inte riskfritt att köra med luckan öppen.
Oddsen att det skall hända något vet jag ej.
Jag kör med mina luckor stängda.
Nej, det skall ju vara takluckor som i alla fall har en chans att orka med både fartvind och lufttrycket från långtradare m.m.
Dels brukar det innebära att det finns gångjärn i framkant samt kanske en spoiler framför som styr undan vinden så det bara blir utsug m.m.
Det brukar ibland finnas info om de tål fartvind m.m. och dels så brukar läget för öppning under färd kännas glappfritt så att säga.
Det finns ju luckor 40x40 som man trycker upp med två handtag och de brukar vara farliga att ha öppna även om man bara trycker upp dem i bakkant så stuket blir som de med gångjärn i framkant. Det kan finnas litet låsläge på handtagen men ofta bara ett hårt fjädringsläge. Om det inte orkar hålla ner framdelen av luckan i vinden så den hoppar upp, samt relativ klena plastdelar och kanske torra av ålder dessutom, då lämnar de troligen fordonet vid en kraftig vindknyck. Det är troligt att en spoiler skulle hjälpa även på de luckorna men.... Det är i alla fall spännande när de "bara förhoppningsvis" fäller ner sig med en smäll, enligt en bekant, som bytte till HEKI efter det.

MiniHEKI'n på min bil som jag satt långt fram över den nerfällbara sängen i ett nytt hål när de började säljas för snart en evighet sedan, har en spoiler och har säkert varit öppen några tusen mil utan problem.
Den har även varit öppen ibland tillsammans med sidofönster (fram) för att få bra flöde när MaxxFan'en hjälper till med fläkten. Men funkar nog bara i låga hastigheter för annars så blir det kanske vacuumutsug i stället för luftinsläpp från HEKI'n
MaxxFan'en har troligen varit öppen mer än 3000mil eller så, visserligen håller jag för det mesta semesterhastighet även när andra har återgått till jobbet :p så vad som händer på Autobahn med plattan i botten på en nyare bil/motor vet i sjutton.

Jag tror också att en del av tappade luckor utefter vägen kommer mest från husvagnar efter en rast, och man glömt att stänga luckan och då inte heller får någon varning med vinddrag m.m. framme i bilen. Men blir troligen rätt överraskad vid nästa paus.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Flurken

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2025
Hej det ser ut som den lilla du har är MiniHEKI, den har ju låsspärrar på ett läge och det har jag haft öppet under färd ibland. Men jag hade, och det finns till de flesta HEKI luckor en spoiler/vindavvisare att montera framför luckan som tar bort oljud och även visst oljud om man har luckan monterad utan tätningslist för max ventilation.
Nu har jag sedan länge en MaxxFan samma som krinil skriver om och då försvinner många problem och funderingar, det är bara att öppna... och dessutom skarva i flödet med fläktens tio hastighetssteg även under färd om det behövs.

M.v.h. JANKRO.
Intressant tack.

Fortsätter med stängda luckor så länge.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vi brukar ofta ta "takluckebild" genom takluckan ovanför dubbelsängen bak där vi tar natthamn.
Har funderat på en maxxfan några gånger, men undrar ifall den går att öppna helt så man kan stå upp i öppningen?

I vår original taklucka så kommer både jag och frugan upp på taket,
(fast inte samtidigt).

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi brukar ofta ta "takluckebild" genom takluckan ovanför dubbelsängen bak där vi tar natthamn.
Har funderat på en maxxfan några gånger, men undrar ifall den går att öppna helt så man kan stå upp i öppningen?

I vår original taklucka så kommer både jag och frugan upp på taket,
(fast inte samtidigt).
Hejsan PeterK, nej tyvärr så går bara luckan upp eller ner till sina lägen, och eftersom den är regnsäker så sträcker den sig en bit bakåt också och tar eller skickar ut luften nedåt så att säga.
Och sist men absolut inte minst om den är igång, så skall du ta dig genom en fläkt som kan liknas vid en skaplig kylarfläkt när den går på läge tio/fullvarv.
Det finns de som säger att allt går......... men.
Skärmbild 2025-07-14 000858.png
Men däremot så kan jag tillägga att om man inte är allt för bredaxlad så går det "bra", men trångt att ta sig ut genom en miniHEKI med uppsträckta armar ex. från min nedsänkbara säng fram.
Skärmbild 2025-07-14 003004.png
Jag och katten jag hade då, provade en gång som säkerhetstest faktiskt (sant), ut kom hon och ut kom jag med vissa besvär, in kom hon lätt för hon tröttnade på leken, men jag fick problem, det är som ofta annat, det glider lättare åt ena hållet än det andra och jag funderade på olika positioner, men fick till slut kravla mig ner på husbilens stege bak som då var spärrad för uppgång med nederdelen av stegen och en sådandär täckplåt för själva stegpinnarna.
Resultatet av det var i alla fall att det går att ta sig ned fast helt utan värdighet, men jag är nu också ganska säker på att det är hopplöst att ta sig upp på den spärrade stegen.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen