• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra med takluckor på glänt?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Poliskoden för försök till osäkrad last är ingen specifik kod. Det är en generell brottskod som faller under brott mot trafikregler och kan rubriceras som vårdslöshet i trafik eller framkallande av fara för annan. Om det är fråga om grov vårdslöshet i trafik kan det leda till strängare straff.

Mer detaljerad förklaring:
  • Vårdslöshet i trafik:
    Enligt trafikbrottslagen är vårdslöshet i trafik ett brott som kan begås genom att man agerar på ett sätt som är oaktsamt och äventyrar andras säkerhet. Att inte säkra lasten ordentligt på ett fordon kan utgöra vårdslöshet i trafik.
  • Framkallande av fara för annan:
    Om den osäkrade lasten utgör en fara för andra trafikanter kan brottet rubriceras som framkallande av fara för annan.
  • Grov vårdslöshet i trafik:
    Om den osäkrade lasten utgör en allvarlig fara och visar på en särskilt hög grad av oaktsamhet kan brottet bedömas som grov vårdslöshet i trafik, vilket kan leda till strängare straff.
Exempel på hur detta kan bedömas:
  • Liten mängd löst gods:
    Om en liten mängd lösa föremål ramlar av ett fordon på grund av dålig lastsäkring kan det leda till böter.
  • Större föremål som utgör fara:
    Om ett större föremål, som en container eller en maskin, lossnar från ett fordon och orsakar en olycka kan det leda till åtal för vårdslöshet i trafik eller framkallande av fara för annan, och i värsta fall grov vårdslöshet i trafik.
Sammanfattningsvis: Det finns ingen specifik poliskod för försök till osäkrad last. Bedömningen görs utifrån omständigheterna och huruvida lasten utgör en fara för andra trafikanter.
Njae Blaser. Försök till trafikbrott eller trafikförseelser, finns det inte ansvar för någonstans, precis som Jokin skriver. Ditt inlägg blandar lite ihop koddarna med legymerna, för att uttrycka sig lite poetiskt! Men Jokin försökte inte köra med takluckan öppen..., han gjorde det. Alltså ett fullbordat brott! Så visst ska det svida lite! :) Kanske en framtida pilsner eller nåt! :D

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Idag körde jag några meter med bakluckan på Skodan öppen. Nu måste det handla om seriebrottslighet. Tänk om bakluckan hade lossnat, vilka följder hade inte det kunnat få...

Kvar är nu bara att be om ursäkt för att ha bidragit till att tråden har spårat ur....vad är det för straff för det tro?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi tar väl en till om last som kan trilla av.
Detta är faktiskt sant och jag har skrivit om det förr någon/några gånger och har för mig. Jag fick backup ena gången från någon som också "var med".
E4'an gick då genom utkanten av Norrköping med några viadukter och övergångar m.m.
Ett flertal personer ringde polisen och meddelade att det låg en kvinna uppe på taket på en husbil (i bikini har jag för mig) och solade på taket.
Polisen fick fatt på bilen söder om Norrköping och mycket riktigt en kvinna låg faktiskt uppe på taket och lapade sol utmed färden......
Man får väl anta att det var en stor bil och förhoppningsvis någon typ altan och kanske något räcke eller så, men sant är det, och fanns att läsas om i dagstidningarna.

Hur skulle sådant bedömmas av en "gammal" veteranpolis :p montro.

M.v.h. JANKRO.

Nu vet jag inte heller vad en dam på taket har att göra med en öppen taklucka som blåser bort, och medger urspårning.......... nja, i.o.f. damen kunde ju också ha blåst bort. Hur häpen skulle inte han ha blivit, så....

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi tar väl en till om last som kan trilla av.
Detta är faktiskt sant och jag har skrivit om det förr någon/några gånger och har för mig. Jag fick backup ena gången från någon som också "var med".
E4'an gick då genom utkanten av Norrköping med några viadukter och övergångar m.m.
Ett flertal personer ringde polisen och meddelade att det låg en kvinna uppe på taket på en husbil (i bikini har jag för mig) och solade på taket.
Polisen fick fatt på bilen söder om Norrköping och mycket riktigt en kvinna låg faktiskt uppe på taket och lapade sol utmed färden......
Man får väl anta att det var en stor bil och förhoppningsvis någon typ altan och kanske något räcke eller så, men sant är det, och fanns att läsas om i dagstidningarna.

Hur skulle sådant bedömmas av en "gammal" veteranpolis :p montro.

M.v.h. JANKRO.

Nu vet jag inte heller vad en dam på taket har att göra med en öppen taklucka som blåser bort, och medger urspårning.......... nja, i.o.f. damen kunde ju också ha blåst bort. Hur häpen skulle inte han ha blivit, så....
Skulle kunna vara någon form av sedlighetsbrott, lite beroende på kvinnans ålder och klädsel. Hade det varit en man och möjligen en lite ädre sådan, kunde det möjligen bli försök till sedlighetsbrott. Har du någon kod för det Blaser?

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025
Det går nog bra att köra med öppen taklucka för det mesta, men en gång för några år sedan i Arles bromsade jag kraftigt före infart i en rondell, då flög takluckan av och hamnade framför bilen lyckligtsvis utan att träffa något annat fordon. Det var också mycket kraftig akterlig vind, det blåser ju ofta kraftigt i det området. Efter denna händelse kollar vi noga att alla luckor är stängda under färd

Senast ändrad:
Toppen