Hej jag tittade lite hos Transportstyrelsen och det finns intyg och regler var svenska mopeder har hamnat i de nya EU reglerna, och en lång lista där man kan leta reda på alla godkända äldre mopeder........
Jag kom nu då ihåg att min lilla moped fanns med i den listan så den är ok. Men.... de här som kom in i listan som EU klass II (2) moped blir det lite luddigt med i alla fall för det står hela tiden "enligt nationella regler" Det står helt klart att även gamla mopeder som fick gå 30 km/tim räknas till klass II som egentligen är max 25 km/tim. och åter påpekas nationella regler.
Men det står inget om man tar med sig en moped med en av sverige's som vanligt egna specialregler ut till övriga Europa vad som händer.
Ytterligare en special som våra körkort som är ok. i EU, eller bara krångel utan klara svar.
Så frågan som behöver svar är nog om mopeden är godkänd som klass II i Sverige får man då använda den som klass II i övriga Europa.
Det var där jag slutade min koll förra gången kom jag ihåg nu, för stå med en moppe i annat land som inte stämmer med regelverket och försöka övertyga en polis om att vi har specialregler på även det såväl som på körkort och det är därför den går för fort och även kanske är för tung.
Min stämmer med växlar vikt m.m. och har även en skylt där det står godkännande nummer och även KLASS II klart och tydligt, och är då rätt bra klassmärkt som kan visas, men den går ju för fort....
Inte min veteran men en likadan.
Åka dit för trimmad moppe nere i Europa på gamla dar när jag klarade mig hela moppeperioden här hemma när det begav sig......
. Det går väl att stoppa trotteln lite för tidigt i.o.f. så jag verkar kunna ha möjligheten i alla fall om det nu inte måste finnas någon slags regskylt på dem, också bra att få veta.
Dawe a har ju möjlighet att ta reda på regler innan köp nu, och om det duger med en Klass II klassad svensk moppe. Så det då kanske kan funka med en vanlig äldre moppe, om man hittar någon. Eller om man måste hitta en typ som min, som nästan stämmer med riktiga EU reglerna.
Länk till sidan och där även länk till mopedlistan.
Är din moped en klass II-moped? Om du har en äldre klass II-moped med ett nationellt typintyg klass I, kan du kontrollera att det är en klass II-moped.
www.transportstyrelsen.se
M.v.h. JANKRO.