• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra 30 moped i andra länder?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
hejsan, hoppas tråden hamnade rätt.. Till nästa säsong tänker vi köpa en moped som ska hänga med på resorna framöver, smidigast är ju en 30 moped (lättast och man får köra på cykelbanor etc, iaf i sverige).

men vad gäller utomlands? Någon som är säker? Får man köra 30 moped alltså den äldre modellen av klass 2 moped (25km/h) utan skylt i andra länder i europa?

Hört att det är okej men att man måste ta med sig försäkringspapperna typ..

Ha det fint!
David
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ok låt oss start med en kraftigt förutfattad mening, dessutom utan att svara på din fråga. :)

Har du A-kort, tagit själv eller fått med B-kortet?
I så fall är enligt vad jag läst mig till det enklaste att ta med en MC.

En MC kan vara en 125a scooter eller annat.
Man slipper fundera på vad en "moped" är för något utomlands, dessutom slipper en polis i främmande land fundera på detsamma.
(EU moppe borde också vara problemfritt?)

Du vinner också bättre prestanda, så du kan hålla dig undan farligheterna i trafiken. (vilket inte går med en 25 moppe)
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok låt oss start med en kraftigt förutfattad mening, dessutom utan att svara på din fråga. :)

Har du A-kort, tagit själv eller fått med B-kortet?
I så fall är enligt vad jag läst mig till det enklaste att ta med en MC.

En MC kan vara en 125a scooter eller annat.
Man slipper fundera på vad en "moped" är för något utomlands, dessutom slipper en polis i främmande land fundera på detsamma.
(EU moppe borde också vara problemfritt?)

Du vinner också bättre prestanda, så du kan hålla dig undan farligheterna i trafiken. (vilket inte går med en 25 moppe)
Men till en 125:a behöver du ju ett lätt motorcykel körkort... TS kanske inte har det med tanke på hans undran... :rolleyes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
hejsan, hoppas tråden hamnade rätt.. Till nästa säsong tänker vi köpa en moped som ska hänga med på resorna framöver, smidigast är ju en 30 moped (lättast och man får köra på cykelbanor etc, iaf i sverige).

men vad gäller utomlands? Någon som är säker? Får man köra 30 moped alltså den äldre modellen av klass 2 moped (25km/h) utan skylt i andra länder i europa?

Hört att det är okej men att man måste ta med sig försäkringspapperna typ..

Ha det fint!
David
Tror inte du får köra ett svenskt fordon om det inte har en svensk skylt i annat land...

Har själv kört 125:a och 50cc i stora delar av Europa.. Men med skyltar
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
har tyvärr inte A kort så moped är enda alternativet just nu :) Kanske enklare med EU moped då men 30 moppen är ju ändå godkänd i Sverige så man tycker ju att det borde gälla i samtliga EU länder då.. men allt är inte alltid som man tror..


Ska kanske dra iväg ett mail till transportstyrelsen.. Har som sagt hört att det ska gå bra så länge man har försäkringspapper men hittar inget svart på vitt... har verkligen alla äldre mopeder skyltar i andra EU länder?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja våra mopedregler har som många andra regler varit just våra egna. Jag har en compactmoppe från början på nittiotalet (jättefin efter renovering i funktionerna för den hade stått länge men bara gått 450 mil sedan ny) den enklaste varianten då, inte ens bromsljus, som nu fått ingå i den enklaste nyaste varianten trots för hög hastighet...30km/tim, och som redan nämnts så finns/fanns den klassen troligen inte alls i andra länder än Sverige.
Det är en italiensk GARELLI och vid översynen så hittade man det sabb som med säkerhet var ämnat för att anpassa den till svenska lagar.

-Luftburkens två runda hål för att suga luft hade försetts med två plastringar för att minska ner dem betydligt.
-Insugningsröret mellan förgasaren och ingången i motorn hade inte alls bearbetats så passningen på hålen var bara halvt i halvt, så alltså bara halv genomströmning.
-För litet huvudmunstycke i förgasaren som inte gick att ändra till ställbart, utan bara större fast munstycke.
-Och sist men inte minst så satt det en liten plåt fastsvetsad på ljuddämparen där det var instämplat 30km/tim, vilket tydde på att det enda lilla rör ut från dämparen i bakkant var ett rör som det endast var 8 m.m. öppning i, mot troligen ett mycket större original.

Här i Sverige så behövs bara en försäkring så är den laglig att fara fram på, och då även på cykelbanor m.m. Väldig användbar för att komma fram smidigt med, med andra ord.
Men att ta med den utomlands och förklara det för någon polis från övriga europaländer kan nog bli så besvärligt, så det inte ens är mödan värt.... För det finns nog ingen förklaring och ursäkt som duger när det inte alls stämmer med deras lagar ens om man håller sig borta från cykelbanor. Det blir väl även strul med en svensk "strypt" elkickbike när man är utomlands har jag läst, och även här på forumet har jag för mig.

Såg nu att det kommit fler inlägg under tiden jag skrev detta. Skulle dock vara intressant att veta fullt ut vad som gäller. Tala gärna om svaret, om det finns något som du ev. får från våra myndigheter Dawe a.

M.v.h. JANKRO.

Ps. En moppe kan man ju i alla fall bevisa att den försäkrad med ramnummer m. m.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Har precis skickat in frågan till transportstyrelsen så får vi se om dom kan svara på detta.. Misstänker att jag får ett svar i stil med att man måste kolla upp vad som gäller i varje land.. Kollar man lite snabbt på google på bilder på äldre 30 mopeder i tex italien så ser det ut som att dom har regskylt..


Tips på liten stark EU moped i storlek med en typ piaggio ciao? Gärna luftkyld och så enkel som möjligt... (spara vikt)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Kanske enklare med EU moped då men 30 moppen är ju ändå godkänd i Sverige så man tycker ju att det borde gälla i samtliga EU länder då..
Med samma resonemang så skulle en A-traktor vara godkänd att köra i alla EU-länder. Jag undrar om den får köras i något annat land än Sverige. (Jag tycker inte att de borde få köras i Sverige heller.)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag tittade lite hos Transportstyrelsen och det finns intyg och regler var svenska mopeder har hamnat i de nya EU reglerna, och en lång lista där man kan leta reda på alla godkända äldre mopeder........
Jag kom nu då ihåg att min lilla moped fanns med i den listan så den är ok. Men.... de här som kom in i listan som EU klass II (2) moped blir det lite luddigt med i alla fall för det står hela tiden "enligt nationella regler" Det står helt klart att även gamla mopeder som fick gå 30 km/tim räknas till klass II som egentligen är max 25 km/tim. och åter påpekas nationella regler.
Men det står inget om man tar med sig en moped med en av sverige's som vanligt egna specialregler ut till övriga Europa vad som händer.
Ytterligare en special som våra körkort som är ok. i EU, eller bara krångel utan klara svar.

Så frågan som behöver svar är nog om mopeden är godkänd som klass II i Sverige får man då använda den som klass II i övriga Europa.
Det var där jag slutade min koll förra gången kom jag ihåg nu, för stå med en moppe i annat land som inte stämmer med regelverket och försöka övertyga en polis om att vi har specialregler på även det såväl som på körkort och det är därför den går för fort och även kanske är för tung.
Min stämmer med växlar vikt m.m. och har även en skylt där det står godkännande nummer och även KLASS II klart och tydligt, och är då rätt bra klassmärkt som kan visas, men den går ju för fort....

Inte min veteran men en likadan.
Moped GART UNO.JPG

Åka dit för trimmad moppe nere i Europa på gamla dar när jag klarade mig hela moppeperioden här hemma när det begav sig...... :msn_wall:. Det går väl att stoppa trotteln lite för tidigt i.o.f. så jag verkar kunna ha möjligheten i alla fall om det nu inte måste finnas någon slags regskylt på dem, också bra att få veta.

Dawe a har ju möjlighet att ta reda på regler innan köp nu, och om det duger med en Klass II klassad svensk moppe. Så det då kanske kan funka med en vanlig äldre moppe, om man hittar någon. Eller om man måste hitta en typ som min, som nästan stämmer med riktiga EU reglerna.

Länk till sidan och där även länk till mopedlistan.

M.v.h. JANKRO.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Under 2000-talet hade vi med oss en Gilera Runner 30-scooter. En stor scooter som passar fint att åka två på. Blev stoppad några ggr o lite strul innan jag fick åka vidare pga saknad skylt. Sålde den och köpte en lika dan men EU-reggad med skylt. Åkte med den fram till ca2019 utan problem.
Båda fordonen med alla strypningar borta så ca 80-90kmh inga problem. Hastigheten va det ingen som brydde sig om endast att registreringsskylt saknades.
Mitt råd….köp en EU-moped
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
har tyvärr inte A kort så moped är enda alternativet just nu :) Kanske enklare med EU moped då men 30 moppen är ju ändå godkänd i Sverige så man tycker ju att det borde gälla i samtliga EU länder då.. men allt är inte alltid som man tror..


Ska kanske dra iväg ett mail till transportstyrelsen.. Har som sagt hört att det ska gå bra så länge man har försäkringspapper men hittar inget svart på vitt... har verkligen alla äldre mopeder skyltar i andra EU länder?
Har inte sett några motorfordon utan regskyltar när vi varit ute i europa. 30-moped är en svensk företeelse.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Har nu fått svar ifrån transportstyrelsen.. Precis som jag tänkte. " kolla med myndigheten för det land du tänker besöka".

Vi har en adria coral 670sl utan drag så vi hade tänkt ha mopeden i garaget, därav behövs en mindre moped än den klassiska EU mopeden även om den nog skulle få plats.. En ciao väger runt 37kg och en vanlig EU moped runt 90...

Har pratat med dragkrokskungen och dom har inga dragkrokar till vår husbil.. Finns det ens?

Vi har light chassi.. Har någon en 670sl så tar jag gärna emot bilder på hur draget sitter monterat för det verkar inte finnas förborrade hål eller så..

Bästa hade ju varit att gärna en moped Bak på ett drag men den måste fortfarande vara förhållandevis liten...

// David
 
Toppen