• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Rolfevert

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Så, långsamgående fordon, stanna hemma! Ni får inte köra på vägar!(möjligen på 50-60vägar) Då riskerar Ni böter
Rolf
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Polisen har sedan några år börjat bötfälla trafikanter som håller "oskäligt" låg hastighet.

Det är en bedömning från fall till fall, men generellt om du närmar dig 30km
under rådande hastighet är du troligen i riskzonen för 1000kr i böter.

Såklart avhängt på rådande trafiksituation & oklanderligt väglag/väder!
Alltså; finns det inga giltiga skäl att inte följa rådande trafikrytm, finns risk för böter.

Rapporter har visat att de som kör i "oskäligt" låg hastighet grundar för trafikincidenter!

Även körskolor har idag som praxis att se att eleven kan framföra fordonet
i rådande hastighet, där 20km el. lägre underhastighet kan vara skäl för icke godkänt förarprov.

Sen får var och en såklart köra efter eget sinne/förstånd & trafiksituation,
det är till sist/syvens upp till var och en! ;)

Men som trådrubrik, kör du i 70km på 1 + (2) där det är skyltat 100km finns det alltså skäl för polisen att ge dig böter!

Att sedan sannolikheten är minimal gör ingen skillnad.
80Km är med tanke på tungtrafik inkl. släp den hastighet vi minst bör hålla.

Jag försöker i den mån det går följa rådande trafikrytm, inte skapa en egen bara för att jag kan/vill och tycker så...
(eller dumsnåla med bränsle för att bevisa att min bil absolut går under litern)

Sen finns de som säger: Stressa av... Kanske dessa istället skall fundera på att vakna till & följa trafikrytmen! :rolleyes:

Vänligen, Magnus

Vart har du fått dom sakuppgifterna ifrån om 30km under rådande hastighet ?
Några inlägg ovanför dig har en som jobbat som trafikpolis andra uppgifter.
Hur som helst är det farten som dödar och jag kör 80 på 100 väg enligt min gps 88 enligt mätaren och får iaf yrkestrafiken 1 m bakom röven måste vara fel på min gps eftersom dom kör ikapp mig och nästan stressar ihjäl en, är det trafikrytm det ? men det är väl helt ok att dom får göra det, att påstå att yrkestrafik och fartälskarna har förtur med andra ord jag ska hålla undan eller parkera husbilen det är rent skitprat för läser man mellan raderna är det vi som är försiktiga och tar det lite lugnare dumförklarade

/Pelle
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Håll dig till sakfrågan & vem som är dumförklarad får du reda ut på eget bevåg!
Du skriver själv att du ligger i 88km på mätaren så vad är problemet? ;)

Det är farligt att köra sakta | Vi Bilägare

Polisen gav bilist böter – för att han körde för sakta | Teknikens Värld

Bötesmallar för trafik med fordon - www.trafikjuristen.se
(dock hänvisas här bötesbelopp; orimlig låghastighet till 500kr)

/MS

Vart har du fått dom sakuppgifterna ifrån om 30km under rådande hastighet ?
Några inlägg ovanför dig har en som jobbat som trafikpolis andra uppgifter.
Hur som helst är det farten som dödar och jag kör 80 på 100 väg enligt min gps 88 enligt mätaren och får iaf yrkestrafiken 1 m bakom röven måste vara fel på min gps eftersom dom kör ikapp mig och nästan stressar ihjäl en, är det trafikrytm det ? men det är väl helt ok att dom får göra det, att påstå att yrkestrafik och fartälskarna har förtur med andra ord jag ska hålla undan eller parkera husbilen det är rent skitprat för läser man mellan raderna är det vi som är försiktiga och tar det lite lugnare dumförklarade

/Pelle
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej
Jag tycker heller inte om "sniglarna" på vägarna, men tycker minst lika illa om de som börjar med egna hastighetsreler.
Om jag kollar på de källor som Magnus hänvisar till, så är den första en journalists tankar. När man läser det noga så skriver han: Men folk som kör betydligt långsammare än den tillåtna hastigheten är många gånger nästan lika farliga i trafiken som fartsyndarna.
Den andra händelsen måste väl vara det som tilldrog sig på en crusingträff i Gävle, och inte på någon 100 väg.
Bötesmallen: Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet/ plötsligt bromsat/ på annat sätt hindrat andra förares körning.Den regeln kommer nog heller inte i fråga vid 70 km/tim på 100 väg.
Mvh. KLas
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ja du Magnus sakfrågan var det, 70 på 100 väg, böterna i Gävle var i centrum Körde 30 km där det var 50 så det var knappt i styrfart, kolla gärna lite bättre nästa gång.

Farligt att köra sakta ja enligt journalisten så gäller det nog personbilar och inte husbilar.

Vidare när det nämns att man ska stanna hemma eller parkera när man kör i en hastighet som inte är förbjuden enligt lag för ingenstans hittar jag att det är lagstridigt att köra 70 på 100 väg, det är att dumförklara en försiktig trafikant för mig.

Sen får du skriva vad du vill det är farten som dödar det kommer ingen ifrån och bakomvarande trafik ska nog anpassa hastigheten och det gör inte yrkestrafiken pga av tidspressen, borde vara den som ändrades i stället då försvann nog mycket av dagens stress om dom fick mer tid på sig att leverera.
Mvh
pelle
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

För mej beror det nog på vilket fordon jag är i.
I vår husbil är det ok att komma ifatt ett långsammare fordon och inte kunna köra om på 1/2-väg.
I mitt autobahn-lok eller på mc är det irriterande.
Här i Köping börjar "70/140väg" (1/2-väg E18) efter många mil motorväg, och vi har ca. 1 olycka/vecka i.o.m.d.
Mest irriterande är nog alla förare som sänker/ökar farten på 1/2-väg, lite märkligt tycker jag då nästan alla har farthållare idag.

Problemet är 1/2-vägen, innan detta djävulspåfund flöt trafiken,
så tycker jag :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Vart har du fått dom sakuppgifterna ifrån om 30km under rådande hastighet ?
Några inlägg ovanför dig har en som jobbat som trafikpolis andra uppgifter.
Hur som helst är det farten som dödar och jag kör 80 på 100 väg enligt min gps 88 enligt mätaren och får iaf yrkestrafiken 1 m bakom röven måste vara fel på min gps eftersom dom kör ikapp mig och nästan stressar ihjäl en, är det trafikrytm det ? men det är väl helt ok att dom får göra det, att påstå att yrkestrafik och fartälskarna har förtur med andra ord jag ska hålla undan eller parkera husbilen det är rent skitprat för läser man mellan raderna är det vi som är försiktiga och tar det lite lugnare dumförklarade

/Pelle

Det är inte farten som dödar, det är de plötsliga stoppen !!!

:)
 

KentKnaus

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mark
HBK-Nr
18988
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Som ny husbilsägare och i HBK har jag läst många inlägg, men inga med så många olika åsikter som denna:)

Hastighet (oavsett fordon) tror jag är delvis en åldersfråga.

Själv körde jag alltid för fort upp tills jag blev ungefär femtio. Sedan dess har jag insett att det inte lönar sig att stressa, varken tidsmässigt eller "må-bra-mässigt".

Numera håller jag en hastighet som känns bra med tanke på trafikrytmen och har inga problem att lägga mig bakom någon som kör i 5km lägre hastighet än jag själv.

Så till själva frågan: Stör man trafiken i övrigt, är det inte OK att köra 70 på 100 väg. När det är två-filigt eller om man kan hålla undan - är det OK för mig.

Tack för ett trevligt forum (fritid på hjul), har lärt mig mycket på de olika forumen.

Mvh Kent
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Otroligt att det finns personer som vill störa trafiken bara för att man anser att man har rätt till det??? Då borde man inte ge sig ut på viktiga trafikleder.

Definition av motortrafikled.

En motortrafikled är en väg som har särskild skyltning och särskilda regler som innebär att endast motorfordon som inte är långsamtgående får färdas på den, och oftast många fler regler. Motortrafikleder är normalt (och alltid i Sverige) fria från korsningar i samma plan, men enligt FN:s konventioner behöver de inte vara det. En motortrafikled är relativt ofta mötesfri, men långt ifrån alltid. Sedan 1990-talet har de flesta motortrafikleder i Sverige byggts om och fått mitträcken, vilket innebär att de blivit mötesfria, växelvis indelade i 2+1 körfält. Sådana vägar är inte vanliga i andra länder, eftersom de där vanligen inte byggts med så breda vägrenar. En motortrafikled är i normalfallet smalare än en motorväg, men inte alltid.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej Kjell

En fråga, vilket var årtalet du senast jobbade 100% aktiv som trafikpolis?
Att som sakkunnig göra inlägg & förkovra oss är enbart ett tillskott!

Vänl. Magnus

Hej!

Ursökta men nu måste jag lägga mig i, att köra i 70 på en 100-väg är inget lagbrott och att man därmed skulle vara en trafikfara var det dummaste jag hört. Den paragraf du hängt upp dig på har inte med detta att göra.
Jag har många års erfarenhet som trafikpolis och olycksrisken ökar med hastigheten som största faktor enligt all expertis.

Kjelle
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej
Var i lagtexten kan du hitta att det står att man är "skyldig" att hålla den högsta lagstadgade hastigheten?
Mvh. Klas

Trafikförordningen är en så kallad skyldighetslagstiftning. Vilket innebär att vi har skyldigheten att följa det som vi blir informerade om via hastighetsskyltar, eller fordons/fordonskombinationers särskilda hastighetsbegränsningar. Vi har även skyldighet att inte följa skyltad hastighet om trafiksituationen, väglag, väder, skymd sikt, mm så påkallar.

Mvh. Krulle
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ja Du min vän din tolkning av den text Du hänvisar till berättar ganska mycket!!
Faktum kvarstår, som jag tidigare skrivet, Hastighetsbegränsningsskyltar är precis vad namnet säger. Det är inte tillåtet att köra fortare än vad skylten säger!
INGET ANNAT!
Vänligen sluta med trams!
Rolf
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Trafikförordningen är en så kallad skyldighetslagstiftning. Vilket innebär att vi har skyldigheten att följa det som vi blir informerade om via hastighetsskyltar, eller fordons/fordonskombinationers särskilda hastighetsbegränsningar. Vi har även skyldighet att inte följa skyltad hastighet om trafiksituationen, väglag, väder, skymd sikt, mm så påkallar.

Mvh. Krulle

Du menar på fullt allvar att man är skyldig att köra 90 km/tim om förhållandena så medger!?

Jag har nog uppfattat det som att 90 km/tim är högsta tillåtna hastighet hur goda förhållandena än är. Jag hoppas att du är ensam i din tro!

Man skulle ju kunna tro att de som kör fortare än hastighetsbegränsningen tror att siffrorna på skylten anger lägsta hastighet! :D Men så är det nog inte; det är bara ett gäng som allmänt skiter i lagar och förordningar och betraktar hastighetsbegränsningar som hinder för skickliga bilister och tycker att de är skickligare än alla andra. Tills det smäller! Självsanering, javisst men det tråkiga är att det sker på bekostnad av andra oskyldiga medmänniskor (och djur).

Jappe
 
Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Trafikförordningen är en så kallad skyldighetslagstiftning. Vilket innebär att vi har skyldigheten att följa det som vi blir informerade om via hastighetsskyltar, eller fordons/fordonskombinationers särskilda hastighetsbegränsningar. Vi har även skyldighet att inte följa skyltad hastighet om trafiksituationen, väglag, väder, skymd sikt, mm så påkallar.

Mvh. Krulle

Hej
Jag Googelade på Skyldighetslagstiftning trafik och hittade bland annat detta:
Ditt ansvar som trafikant
Du som trafikant har inga rättigheter i trafiken, utan bara skyldigheter. Det kan låta konstigt, men trafikförodningen är en så kallad skyldighetslagstiftning. Det lägger mycket ansvar på alla som rör sig i trafiken.

Trafikförordningen är den lag som reglerar trafiken. Du hittar den på riksdagens hemsidalänk till annan webbplats. Det går också bra att kontakta Transportstyrelsenlänk till annan webbplats om du har frågor kring trafikregler.

Halmstads kommun arbetar för att göra trafikmiljön tryggare för dig som trafikant. Vi får mycket frågor om vilka regler som gäller för bilister och cyklister, bland annat i alla trafiksäkrade korsningar längs de superstråk vi bygger.
Visa hänsyn!
Ta inte för givet att den du möter i trafiken väjer. Det viktigaste i trafiken är att visa hänsyn och vara försiktig. Vi är många som samsas i trafiksystemet och vi har olika förutsättningar.

Utöver hänsyn och försiktighet, krävs kunskap om de trafikregler som gäller. Trafikreglerna finns till för att underlätta samspelet mellan trafikanter och göra det säkrare för alla som är i eller vid trafiken, men en del av dem är svårtolkade.
Mvh. Klas
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Vänd på det, är 130 km/h på 100-väg ÖVERDRIVET hög hastighet? Tror att det finns minst lika många som tycker att 130 är en okej "körkortsfart" på 100-väg som det finns de som tycker att det är okej med 70 på 100. Bägge är lika avvikande från den skyltade farten.

(Samma människor som tycker att 130 på 100 är normhastighet brukar f ö tycka att polisen är ett störande och irriterande inslag i trafiken ;) )

Ja allt över t.ex skyltad hastighet 100 är för mycket, utom för utryckningsfordon, dessutom inte många som kör så bra som de själva tycks tro!

För alla former av fordon med släp är max hastighet även på motorväg max 80, utan släp får dock tunga lastbilar köras i 90km/t. Att lastbil KAN framföras i 88km/t med släp innebär inte att det är tillåtet.
Jag söker själv följa våra beslutade trafikregler utan att skapa egna unika, detta av hänsyn till mina medtrafikanter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Det finnes skilt for laveste tillatte hastighet, men jeg har ikke sett dette i bruk i Sverige. På noen få motorveier brukes det for de venstre feltene, i Tyskland oftest minimum 70 på veier med anbefalt fart maks 130.

2+1 veier har vi en del av i Australia og, men oftest uten fysisk sperre. Ekstra feltet som ikke er sammenhengende kalles enkelt for overtaking lane, og skal kun benyttes til forbikjøringer ligger en i dette feltet uten å kjøre forbi så kan en få en bot på over 200 dollar (1500 kr).
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag står på mig.
Vi har inga rättigheter i trafiken, allt bygger på skyldigheter.

Jag kanske var något otydlig i min formulering tidigare, jag gör ett nytt försök.

Jag håller med er att skyltad hastighet är "högsta tillåtna hastighet", där är vi överens. Men det ger inte mig rätten att köra i 70km/h när det är skyltat 100km/h. Jag har skyldigheten att anpassa hastigheten efter förhållande och trafiksituation när det så krävs enligt §14 och§15. Finns det ingen situation eller förhållande enligt §14 och §15 så inträder skyldigheten att följa vad som avses i § 16. Undantaget fordon/fordonskombinationer som har speciellt anpassade hastighetsbegränsningar p.g.a. konstruktion, vikt, storlek, mm, om skyltad hastighet är högre än de får framföras i.

Här är en väldigt bra genomgång och förklaring till "Hastighet" i trafikförordningen. Kanske mer pedagogisk än vad jag, och förordningstexter, kan åstadkomma. Körkort med Körkortsprovguiden › Nyheter › Hastigheter


mvh om en god fortsättning i husbilslivet för alla.
Krulle
(Det här var nog mitt sista inlägg, får se om jag återkommer som medlem i husbilsklubben. Återigen, ha ett gott liv.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen