• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Anpassa hastigheten till den övre gränsen går ju bra sommartid men på vintertiden är det nog att se mot den lägre hastigheten om trafiken ska funka. När man är ute med veteranfordon är motorvägen bra för där är man inget hinder för de som vill gasa på! Lastbilar är det ett fåtal som håller 80 km/tim. med släp det är betydligt mer, enbart tung lastbil på motorväg får köra i 90 km/tim. På våren och hösten ut på landsbygden är det många traktorer som kör på vägarna mellan gärderna, de flesta traktorer numera kör i ca: 50 km/tim. En enhetlig hastighet kommer aldrig att bli på våra vägar med så många olika fordon! /Bernt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Kanske lämpligt att påminna om vilka hastighetsgränser som gäller för olika fordon!

hast.jpg

Notera att högsta hastighet för tung lastbil med släp är 80 km/tim, även på motorväg! Hur många långtradarförare bryr sig om det?
(Tung lastbil utan släp får köra 90 km/tim på motorväg.)

Jappe
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ju kortare tid man tillbringar på våra vägar, ju mindre är risken att bli ihjälkörd:spinny:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Kör själv 80 då det känns som en bra fart ser mycket av det jag vill se på min semesterresa, kommer aldrig att trycka på och köra 100 för yrkestrafiken dom får jag i röven ändå.

Sedan kan man ju ifrågasätta krocksäkerheten i en husbil, gasa på ni som tycker att man ska stressa och bara stirra på asfalten, själv njuter jag av turen och flyttar vänligt på mig när det är möjligt att göra det.

/Pelle
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Tänk på att när man kör i 90 så är verklig fart 82 (Ducato -12.)

Förra veckan på riksväg 27 Borås-Gislaved (90km) hann vi ikapp tre personbilar och framför dem en husvagn,fart 75-80.
Det fanns flera möjligheter för omkörning av p-bil nr1,2 och 3,men ingen gjorde det!?
Kön växte till flera hundra meter,till sist kom det en raksträcka på en km,ingen av de tre framför körde om,vilket jag gjorde.
Husvagnen hade många möjligheter att gå åt sidan men icke !

Jojje
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Utomlands är det t o m regel för husbilar över 3,5 ton i de flesta länder undantaget Tyskland.

Ytterligare en tråd där du flikar in felaktiga uppgifter om husbil över 3,5 ton.
Läs på bättre innan du skriver!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ytterligare en tråd där du flikar in felaktiga uppgifter om husbil över 3,5 ton.
Läs på bättre innan du skriver!

Jag är påläst, är du? ;)
Detta är fel tråd för att ens länka till det, men hela hastighetslistan för > 3,5 ton i andra europeiska länder finns på forumet, kan sända länk i PM om du är intresserad.
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Tänk på att när man kör i 90 så är verklig fart 82 (Ducato -12.)

Förra veckan på riksväg 27 Borås-Gislaved (90km) hann vi ikapp tre personbilar och framför dem en husvagn,fart 75-80.
Det fanns flera möjligheter för omkörning av p-bil nr1,2 och 3,men ingen gjorde det!?
Kön växte till flera hundra meter,till sist kom det en raksträcka på en km,ingen av de tre framför körde om,vilket jag gjorde.
Husvagnen hade många möjligheter att gå åt sidan men icke !

Jojje

Såg en gång en A-traktor med texten "Köbildare" i bakrutan men det är ju den andra bilen som bildar kön... eller? :wideeyed:
EssoJ
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Varför inte sänka till 40 Km/ h då kan man kanske fika och dre sig en smörmada under tiden man glor på allt annat än trafiken , som bara är så J-V boring
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ja det är ett j-a ofog att fordon nr 2 ligger för nära,vilket medför omkörning av ett riktigt långt ekipage.

Jojje
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag är påläst, är du? ;)
Detta är fel tråd för att ens länka till det, men hela hastighetslistan för > 3,5 ton i andra europeiska länder finns på forumet, kan sända länk i PM om du är intresserad.

Nedan några exempel på tillåtna hastigheter för husbil över 3,5 t (sorry för avvikning i tråden, tycker bara inte att felaktiga påståenden ska bli obesvarade):

Frankrike landsväg 80, motorled 100, motorväg 110 -

Spanien landsväg 80, bättre landsväg /tvåfilig motorled 80, fyrfilig motorled och motorväg 90

Italien landsväg och motortrafikled 80, motorväg 100

Schweiz landsväg 80, motortrafikled och motorväg 100

Belgien landsväg, motorled och motorväg 90
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Nedan några exempel på tillåtna hastigheter för husbil över 3,5 t (sorry för avvikning i tråden, tycker bara inte att felaktiga påståenden ska bli obesvarade):

Frankrike landsväg 80, motorled 100, motorväg 110 -

Spanien landsväg 80, bättre landsväg /tvåfilig motorled 80, fyrfilig motorled och motorväg 90

Italien landsväg och motortrafikled 80, motorväg 100

Schweiz landsväg 80, motortrafikled och motorväg 100

Belgien landsväg, motorled och motorväg 90

Som jag skrev så gäller det de flesta men jag hade fel om att Tyskland var undantaget, även där gäller 80 km/h på landsväg istället för 100 km/h, dvs lastbilsfart för husbil > 3,5 ton

_Hela_ listan, inte bara undantagen:

Hastighetsgränser i Europa med husbil > 3,5 ton

Belgien: 90 km/h

Bulgarien: Landsväg 70 km/h, motorväg 100 km/h

Danmark: Landsväg och motortrafikled 70 km/h, motorväg 80 km/h

Estland: 90 km/h

Finland: 80 km/h

Frankrike: Landsväg 80 km/h, motortrafikled 100 km/h, motorväg: 110 km/h

Grekland: 80 km/h

Holland/Nederländerna: 80 km/h

Irland: 80 km/h

Italien: Landsväg och motortrafikled 80 km/h, motorväg 100 km/h

Kroatien: Landsväg och motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Lettland: 90 km/h

Litauen: 80 km/h

Luxemburg: Landsväg 75 km/h, motortrafikled och motorväg 90 km/h

Norge: Landsväg normalt 70 km/h om ej annat skyltas, motortrafikled och motorväg 80 km/h

Polen: Landsväg 70 km/h, motortrafikled och motorväg 80 km/h

Portugal: Landsväg 80 km/h, motortrafikled 90 km/h, motorväg 100 km/h

Rumänien: Landsväg 70 km/h, motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Schweiz: Landsväg 80 km/h, motortrafikled och motorväg 100 km/h

Serbien: 80 km/h

Slovakien: Landsväg och motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Slovenien: 80 km/h

Spanien: Landsväg 70 km/h, motortrafikled 80 km/h, motorväg 90 km/h

Storbritannien: Landsväg 40 mph/60 mph (65 km/h/95 km/h) beroende på skyltning, motortrafikled och motorväg 70 mph (110 km/h)

Tjeckien: 80 km/h

Tyskland: Landsväg 80 km/h, motorväg 100 km/h

Ungern: Landsväg och motortrafikled 70 km/h, motorväg 80 km/h

Österrike: Landsväg 70 km/h, motorväg 80 km/h

Nu släpper vi det här, tråden handlar om något helt annat
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Efter att ha kört några mil (och hittat lite sol) har jag suttit och tänkt på insändaren om att inte köra för sakta, och så har jag retat upp mig så nu sitter jag på en fantastiskt fin rastplats vid infarten till Sölvesborg.
Nu ser jag ju att många redan har svarat och att vi bör släppa tråden, men med risk att få det hett om öronen vill jag ändå tillägga att även de som har gamla bilar som inte har råd eller vill ta ett halvmillion i banklån har rätt att vara ute på våra vägar. Jag är visserligen alldeles ny här, men har ännu inte märkt någon prestige mobbning av de som har äldre bilar, hoppas det inte börjar.
Jag säger som min väninna sa en gång...." Man SKA köra sakta, så man ser allt"..................naturligtvis ska man också visa hänsyn till andra och lite vänlighet skadar ingen.
Till sist, du spar mycket lite tid att köra 110 i stället för ett jämt 90 till din destination, (har kollat många ggr. med garmin )...............:)
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

tillägga att även de som har gamla bilar som inte har råd eller vill ta ett halvmillion i banklån har rätt att vara ute på våra vägar.


Det var nog det som trådskaparen menade. Att frågan dyker upp när man "väljer" att köra sakta, inte när man inte kan av en eller annan orsak.

Om man har en bil som inte går eller får gå fortare än en viss hastighet, så må det va hänt. Man anpassar sig. Väljer vägar eller visar hänsyn genom att underlätta omkörningar.

Det jag personligen reagerar på är alla som minsann tycker dom har "rätt" att köra i vilken hastighet dom vill bara för att dom vill. Det är detta som jag tror orsakar en hel del. Sen om det är en husbil i 70 eller en ferrari, det är ingen skillnad. Förbannad blir man ändå, och stoppar upp trafikflödet gör dom, och provocerar fram en omkörning som kanske inte är lyckad. (naturligtvis är klantarslet som kör om på ett illa sätt lika skyldig den med).


Jag har inte märkt någon som helst tendens till mobbing av folk med mindre, äldre, fulare eller billigare bilar. Tvärtom verkar alla minnas dom äldre bilarna med nostalgi. (och det finns det ju i ärlighetens namn utrymmer för med tanke på snittåldern :wink: )
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Just precis
Och kör man fort som f- n vistas man kortare tid på vägen alltså mindre risk för olycka

Såg inte springertorsten va före mig.
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag sitter i min soffa och funderar på varför männinskor som uppnått mogen ålder ändå inte uppnått den mognad och visdom som levnadsåldern ju borde ha gett. Det verkar som att alla måste vara stöpta i samma form och bete sig likformigt för att passa in och duga. Ve den som avviker och som är ett hinder, vare sig det är i trafiken eller någon annanstans. Att bli förbannad bara för att någon kör i 70 på en 90-väg visar på en svag mognadsnivå.

Vi är alla människor som färdas på livets väg mellan födelse och död. Varför inte hjälpa varann istället för att racka ner på varann. Livet kan vara nog jävligt ändå. Hög hastighet eller stora högar med pengar är bara småsaker i sammanhanget. Vi måste inte älska alla, det räcker långt med att acceptera varann.

Jag hoppas att detta inte blev alltför OT här på forumet.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

De flesta kör ju inte så många mil med sina husbilar, så då får man väl ta det lite lugnt och försiktigt i trafiken:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen