• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Status
Stängd för vidare inlägg.

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Fartbegränsaren får vara inställd på 88 km/tim i lastbilar
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Till alla dom som antyder att man måste eller bör hålla skyltad hastighet vill jag varmt rekommendera att förse sig med en ny körkortsutbildning!
Alternativt skulle jag vilja be dom att avstå från vidare färd bakom ratten då dom uppenbarligen är en fara för andra trafikanter!
Rolf
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Att hålla skyltad hastighet finns det absolut inget krav på, men att visa hänsyn till att det finns människor som behöver komma fram snabbare än jag själv som har semester, tycker jag är viktigt. Det kan man ju göra genom att köra lite snabbare än man själv önskar där det inte går att köra om, eller genom att hålla ordenlig uppsikt i backspeglarna, och köra åt sidan så snart man ser att det finns fordon bakom som verkar vilja köra snabbare.
Ibland kan man ju också välja andra mindre trafikerade vägar där tempot är lägre, då får man dessutom se mera på sin resa! :)
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Till alla dom som antyder att man måste eller bör hålla skyltad hastighet vill jag varmt rekommendera att förse sig med en ny körkortsutbildning!
Alternativt skulle jag vilja be dom att avstå från vidare färd bakom ratten då dom uppenbarligen är en fara för andra trafikanter!
Rolf

Läs trafikförordningen 3 kapitlet 16 paragrafen, läs sedan denna tråds rubrik.
Skäms sen för att du försöker förringa folks förmåga i trafiken för att dom inte stödjer ditt regelvidriga beteende.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Det är inte okey. Spara bränsle är inte ett "giltigt skäl" att köra med "överdrivet låg hastighet". Hur mycket bränsle har gått åt och kommer att brännas för alla som accelererat från 70km/h till 100km/h vid omkörningar. En jämn hastighet med flyt för alla är miljövänligast för alla. Även för den som kör i 70 på 100-väg som vid eftertanke är indirekt den största miljöboven.

En annan positiv effekt när man håller skyltad hastighet är att risken att bli inblandad i en omkörningsolycka minskar. Det är bara de som kör för fort som kör om. Kör man långsammare än skyltad hastighet så ska man även hantera de som kör i skyltad hastighet, bussar och eventuellt lastbilar på omkörning. Bussar, om alla passagerarplatser har bälte, så får de köra i 100km/h numera och dom chaufförerna vill hålla tidtabellerna.

Kör jag ett fordon som får köras i 100km/h och det är skyltat 100 så har jag skyldigheten att också göra det enligt trafikförordningens kapitel 3 och § 16. Om förutsättningarna eller situationen är enligt § 14 och § 15 i samma kapitel så gäller dessa paragrafer före § 16.

Egna påhittade "giltiga skäl" för att avvika från skyltad hastighet är, Näääeeej! Det finns nog inget annat i trafiken som irriterar mig så mycket som bilister, som har en bil som får köras och som kan köras i skyltad hastighet som kör för långsamt, i dagsljus, torrt väglag, på raka och breda vägar med vägslänter som är klippta, viltstängsel, vägmarkeringar, kantstolpar och mittseparering.

Hej
Var i lagtexten kan du hitta att det står att man är "skyldig" att hålla den högsta lagstadgade hastigheten?
Mvh. Klas
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Kör jag ett fordon som får köras i 100km/h och det är skyltat 100 så har jag skyldigheten att också göra det enligt trafikförordningens kapitel 3 och § 16. Om förutsättningarna eller situationen är enligt § 14 och § 15 i samma kapitel så gäller dessa paragrafer före § 16.
[/QUOT

Hej
Var i lagtexten kan du hitta att det står att man är "skyldig" att hålla den högsta lagstadgade hastigheten?
Mvh. Klas


Som sagt, *LÄS* kap 3, paragraf 16 så kanske det klarnar lite..
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Som sagt, *LÄS* kap 3, paragraf 16 så kanske det klarnar lite..

Som exempel med "överdrivet låg hastighet" har man när man drar båtkärror och liknande. De som blivit bötfällda för den paragrafen har kört i gångfart. "Överdrivet låg hastighet" är en tolkningsfråga men jag har ändå svårt att se att den paragrafen kan komma in här när exemplet gäller 70 km/h på 100-väg. Men jag är ingen trafikjurist så vad vet jag... ;)
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Läs trafikförordningen 3 kapitlet 16 paragrafen, läs sedan denna tråds rubrik.
Skäms sen för att du försöker förringa folks förmåga i trafiken för att dom inte stödjer ditt regelvidriga beteende.

Hårda ord!
Men då skall jag kontra med att be dig att du bör lära dig läsa!
För det första så talar hastighetsbegränsningsskyltarna om den HÖGSTA tillåtna hastigheten!
För det andra står det följande i förordningen Du hänvisar till!
En förare får inte utan giltigt skäl köra med ÖVERDRiVET låg hastighet!
Om Du inte förstår innebörden i detta är det bara att beklaga!
Rolf
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Som sagt, *LÄS* kap 3, paragraf 16 så kanske det klarnar lite..

Tycker du tolkar par.16 lite konstigt, "överdrivet låg hastighet" är inte detsamma som att högsta tillåtna hastighet underskrids. Tanken med den lagen var att folk inte skulle ligga och köra för sakta och titta på utsikten och likn. Om du tittar på vad som står i 9kap 1par så står det där vilka "Bestämmelser som gäller för trafik på motorväg och motortrafikled", och där står det ingenting om lägsta tillåtna hastighet.
Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag har en husbil som heter Arca med 95hk diesel motor, men fruktansvärd högt växlad. Den trivs bäst vid 80KM/h vilket är för lite i dagens tempo. Men den farten är väldigt vilsam för husbilsåkandet. Men det är inte vilsamt att ha kö efter sig tycker jag. Jag släpper alltid alla som vill förbi, både personbilar och lastbilar. Yrkesförare är skickliga att läsa av, om man vill släppa dem förbi och det vållar sällan problem. Annat är det privat bilister som ibland vägrar köra förbi. Då svänger jag in på en rastplats eller dylikt och situationen är löst. Jag vet att det finns många som leker "poliser" i trafiken och vill bestämma andras körstil, ofta att man skall köra långsammare. Jag vet ju inte varför de vill köra fort och därför är det liksom inte min sak att reta mig för sådant...
Jag "råkar" ha en Winnebago också, en specialare som trivs i 110 Km/h så jag ser liksom bägge sidor om saken.....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag sitter i min soffa och funderar på varför människor som uppnått mogen ålder ändå inte uppnått den mognad och visdom som levnadsåldern ju borde ha gett. Det verkar som att alla måste vara stöpta i samma form och bete sig likformigt för att passa in och duga. Ve den som avviker och som är ett hinder, vare sig det är i trafiken eller någon annanstans. Att bli förbannad bara för att någon kör i 70 på en 90-väg visar på en svag mognadsnivå.

Vi är alla människor som färdas på livets väg mellan födelse och död. Varför inte hjälpa varann istället för att racka ner på varann. Livet kan vara nog jävligt ändå. Hög hastighet eller stora högar med pengar är bara småsaker i sammanhanget. Vi måste inte älska alla, det räcker långt med att acceptera varann.

Jag hoppas att detta inte blev alltför OT här på forumet.

Det bästa inlägget i den här tråden! I särklass! Tack!

Jappe
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Tråden handlar om 70 på 100-väg.

Menar ni på fullt allvar att ni tycker det är ok hastighet?? Inte undra på att olyckor sker..
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Kanske lämpligt att påminna om vilka hastighetsgränser som gäller för olika fordon!

Visa bilaga 101698

Notera att högsta hastighet för tung lastbil med släp är 80 km/tim, även på motorväg! Hur många långtradarförare bryr sig om det?
(Tung lastbil utan släp får köra 90 km/tim på motorväg.)

Jappe

Den var gammal Jappe

MVH
Stig
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Vänd på det, är 130 km/h på 100-väg ÖVERDRIVET hög hastighet? Tror att det finns minst lika många som tycker att 130 är en okej "körkortsfart" på 100-väg som det finns de som tycker att det är okej med 70 på 100. Bägge är lika avvikande från den skyltade farten.

(Samma människor som tycker att 130 på 100 är normhastighet brukar f ö tycka att polisen är ett störande och irriterande inslag i trafiken ;) )
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Känns konstigt att Polis och andra myndigheter uppmanar till att sänka farten och köra försiktigt när man här med husbil uppmanas att hålla undan för yrkestrafik och andra som gillar hög fart.

Kontentan av detta är att jag föredrar försiktighet och därmed håller lite lägre hastighet och flyttar på mig när det är möjligt, det får alla fartnördar acceptera man sitter inte i en säker låda precis i en husbil.

/Pelle
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

När jag, i ungdomen, jobbade som läkemedelskonsulent och körde 6000 mil eller mer årligen, retade också jag mig på folk som inte höll hastighetsgränserna (alltså körde saktare än skyltad hastighet). Körschemat sattes av bokningssekreteraren, och minsta försening hos en kund resulterade i akut tidsnöd för att hinna till nästa möte. På den tiden fanns inga mobiltelefoner, och en kort försening innebar ofta en missad chans att träffa den kliniken det året.
Jag förstår att det finns yrkestrafik som har snäva marginaler tidsmässigt, MEN det är ingen ursäkt för att hetsa folk i trafiken.
Det finns inget som helst stöd i lagstiftningen för att hävda att 70 km/tim är olämpligt på 100-sträcka.
Själv brukar jag hålla 90-95 km/tim med husbilen där det är tillåtet. Men jag har inga problem med att sakta ner bakom någon som vill hålla 70.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Tråden handlar om 70 på 100-väg.

Menar ni på fullt allvar att ni tycker det är ok hastighet?? Inte undra på att olyckor sker..

Hej!

Ursökta men nu måste jag lägga mig i, att köra i 70 på en 100-väg är inget lagbrott och att man därmed skulle vara en trafikfara var det dummaste jag hört. Den paragraf du hängt upp dig på har inte med detta att göra.
Jag har många års erfarenhet som trafikpolis och olycksrisken ökar med hastigheten som största faktor enligt all expertis.

Kjelle
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej Magnus.....Jag håller med dig.....Kan man inte köra enligt rådande hastighet kan man lika gärna stanna hemma...Finns det sådana människor..?? Trafikfara..!!:)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Polisen har sedan några år börjat bötfälla trafikanter som håller "oskäligt" låg hastighet.

Det är en bedömning från fall till fall, men generellt om du närmar dig 30km
under rådande hastighet är du troligen i riskzonen för 1000kr i böter.

Såklart avhängt på rådande trafiksituation & oklanderligt väglag/väder!
Alltså; finns det inga giltiga skäl att inte följa rådande trafikrytm, finns risk för böter.

Rapporter har visat att de som kör i "oskäligt" låg hastighet grundar för trafikincidenter!

Även körskolor har idag som praxis att se att eleven kan framföra fordonet
i rådande hastighet, där 20km el. lägre underhastighet kan vara skäl för icke godkänt förarprov.

Sen får var och en såklart köra efter eget sinne/förstånd & trafiksituation,
det är till sist/syvens upp till var och en! ;)

Men som trådrubrik, kör du i 70km på 1 + (2) där det är skyltat 100km finns det alltså skäl för polisen att ge dig böter!

Att sedan sannolikheten är minimal gör ingen skillnad.
80Km är med tanke på tungtrafik inkl. släp den hastighet vi minst bör hålla.

Jag försöker i den mån det går följa rådande trafikrytm, inte skapa en egen bara för att jag kan/vill och tycker så...
(eller dumsnåla med bränsle för att bevisa att min bil absolut går under litern)

Sen finns de som säger: Stressa av... Kanske dessa istället skall fundera på att vakna till & följa trafikrytmen! :rolleyes:

Vänligen, Magnus
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen