• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd: Enbart dieselvärme vs gasol för bodelen

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Södertälje
Hej
Vi är på gång att köpa husbil och jag har nyss upptäckt att en del tillverkare/bilar enbart har dieselvärmare istället för gasol somliga även utan elpatron och i bästa fall några golvvärmeslingor.

Hur ska man tänka här om man vill använda bilen vintertid? Fungerar enbart dieselvärmare i kombination med golvvärme.
Hur mkt sämre är diesel vs gasol i komfort, kostnad och funktion. Vad är förbrukning av diesel för att värma bodelen vintertid?

Eller är det så att moderna bilar som enbart har dieselvärmare är en sämre budgetvariant mest för att spara pengar. Eller är dieselvärmare av bodelen någon ny grej på uppgång?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att värmning med diesel är att få en enklare och därmed en lättare installation. Alla kilon räknas i en 3.5t husbil. Att ta bort elpatron och golvvärmeslingor förstår jag inte ifall bilen ska användas för vinterbruk. Då står en ju gärna vid en elstolpe.
Det är möjligt att andra har en annan erfarenhet. Det brukar ju finnas ganska många tyckare i detta forum.
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Södertälje
Min erfarenhet är att värmning med diesel är att få en enklare och därmed en lättare installation. Alla kilon räknas i en 3.5t husbil. Att ta bort elpatron och golvvärmeslingor förstår jag inte ifall bilen ska användas för vinterbruk. Då står en ju gärna vid en elstolpe.
Det är möjligt att andra har en annan erfarenhet. Det brukar ju finnas ganska många tyckare i detta forum.
Nä, precis. Det känns att någon form av 230v elvärme vill man väl va för att undvika bränna diesel/gasol när man står på stolpe. Men det verkade som dieselvärmaren inte hade elpatron i sig sattsäga, utan det var bara golvvärme slingor som komplement till eperspächer dieselvärmaren.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nä, precis. Det känns att någon form av 230v elvärme vill man väl va för att undvika bränna diesel/gasol när man står på stolpe. Men det verkade som dieselvärmaren inte hade elpatron i sig sattsäga, utan det var bara golvvärme slingor som komplement till eperspächer dieselvärmaren.
Står du vid stolpe så går det ju att använda en värmefläkt.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Den enda jag har att bidra med är att andra kan ha invändningar mot en dieselvärmare på campingen.
Men det finns ju alltid folk som måste gnälla, och vill man ligga kloss till så har man enligt min åsikt bäddat för det själv.
Hade jag valt idag hade jag valt dieselvärmare. Diesel skall man ändå ha med och jag ser inte några nackdelar jämfört med gas. Sedan hade jag säkert asat med två tuber gas ändå. Ja jösses, ibland undrar man hur man är funtad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den enda jag har att bidra med är att andra kan ha invändningar mot en dieselvärmare på campingen.
Men det finns ju alltid folk som måste gnälla, och vill man ligga kloss till så har man enligt min åsikt bäddat för det själv.
Hade jag valt idag hade jag valt dieselvärmare. Diesel skall man ändå ha med och jag ser inte några nackdelar jämfört med gas. Sedan hade jag säkert asat med två tuber gas ändå. Ja jösses, ibland undrar man hur man är funtad.
Nackdelar med Dieselvärmare, bullrar, luktar och stör därigenom grannarna om det är trångt, drar mera ström.
Fördelar: lättare, bränsle alltid med..? :)
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Nackdelar med Dieselvärmare, bullrar, luktar och stör därigenom grannarna om det är trångt, drar mera ström.
Fördelar: lättare, bränsle alltid med..? :)
Att det bullrar undrar jag vad du får det ifrån, fläkten låter ju även om den går på gasol eller som i mitt fall 230, ja det luktar lite på utsidan kanske ökar när man tankar utomlands.
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Södertälje
Nackdelar med Dieselvärmare, bullrar, luktar och stör därigenom grannarna om det är trångt, drar mera ström.
Fördelar: lättare, bränsle alltid med..? :)
Hej
Jo, men gällande fördelar så verkar det som bilarna jag har kollat på har ändå gasolflaskor och gasollösning för spis och även varmvattenberedare. Så viktmässigt behöver man ändå själva gasol-flaskorna och ha med sig gasol som bränsle "anyways" om man nu vill ha varmt vatten och låga på spisen.

Hade kanske "made more sense" om man hade byggt bort gasol helt och hållet och bara drev bodelen på diesel och/eller el. Det finns ju t.ex. säkerhetsaspekter där diesel kanske är bättre samt att det "redan finns ombord".
Men kostnadsmässigt och miljönössigt känns det som att gå åt fel håll när man väljer att installera dieselvärmare för bodelen på nybyggda bilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att det bullrar undrar jag vad du får det ifrån, fläkten låter ju även om den går på gasol eller som i mitt fall 230, ja det luktar lite på utsidan kanske ökar när man tankar utomlands.
Om du har stått bredvid en husbil med dieselvärmare när det är lite kallt så att värmaren får jobba lite mera, så hör du den ganska tydligt,
lukten känns också, såpass att man inte vill ha dom bredvid sig.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej,
Jag har Truma dieselvärmare i min plåtis. Fungerar alldeles ypperligt. Den har också 2 st elpatroner som också kan köras antingen själva eller i hop med dieselfunktionen dock behövs då 230v.
En annan fördel är att om du vintercampar så slipper du byta gasolflaskor hela tiden. De har ibland förmågan att ta slut mitt i natten.
De är dyrare att utrusta bilen med dieselvärmare än gasolbrännare så det är ett tillval.
Nackdel, dieselvärmare drar lite mer ström än gasolpanman, speciellt vid uppstart kan lukta lite på utsidan. Har bara en tub gasol enbart för spis och kylskåp, i mitt fall räcker pc10 i 2 säsonger.
Ha de
Glädlen
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vi kunde när vi specade vår bil, lägga till dieselvärmare, då för att dryga ut gasolen och/eller ha som reserv. Det och skinnklädsel var det enda vi inte lade till ;)

Idag hade vi valt till även dieselvärmare för flexibiliteten. Som enda värmekälla hade vi stannat vid Alde gasol… (och el)
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
244
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
71SQGeupujL._AC_SL1500_.jpg

En del av problemet med dieselvärmare är att ljuddämparna är ett skämt den här är bättre.
Med en lång slang kan man placera avgaserna så de inte stör så mycket.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
En gång i tiden så hade vi båt. Den var utrustad med dieselvärmare och jag kan intyga att man behövde inte ens ligga nära en annan båt för att känna lukten från dieselvärmaren, det räckte med den egna. Det blir kanske inte samma problem i den egna husbilen som i båten men kanske värre för ikringstående. Brukar man stå ensligt eller ensam så är det ju inget problem.

//Michael, medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Visa bilaga 233487

En del av problemet med dieselvärmare är att ljuddämparna är ett skämt den här är bättre.
Med en lång slang kan man placera avgaserna så de inte stör så mycket.
Jag hjälpte en kompis att montera in en diesel heater samt avgassystem enlig föregående bild....
I vintras nere i Portugalet fick han problem med värmaren....
Han demonterade avgassystemet och såg att där hade bildats en tjock sörja i brännkammaren och i hela avgassystemet...
Satte dit kortare avgas slang och orginal "burken".... Drog på högsta värmen i ett par timmar för att bränna ut brännkammaren...
Efter detta har det fungerat ua...
Vad vi lärde oss av detta är att ha ett kort avgassystem och se till att det inte blir en down böj på avgasslangen..... Eftersom vatten kommer att samlas där....
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
244
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det var bra information jag har inte monterat det hela än, en värmare som går för kallt och har högt mottryck är ju inte bra.
Har ju originalet också. Sen funderar man på om man inte ska ha ljuddämparen nära värmaren så att den går varmt.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har Truma dieselvärmare i min plåtis. Fungerar alldeles ypperligt. Den har också 2 st elpatroner som också kan köras antingen själva eller i hop med dieselfunktionen dock behövs då 230v.
En annan fördel är att om du vintercampar så slipper du byta gasolflaskor hela tiden. De har ibland förmågan att ta slut mitt i natten.
De är dyrare att utrusta bilen med dieselvärmare än gasolbrännare så det är ett tillval.
Nackdel, dieselvärmare drar lite mer ström än gasolpanman, speciellt vid uppstart kan lukta lite på utsidan. Har bara en tub gasol enbart för spis och kylskåp, i mitt fall räcker pc10 i 2 säsonger.
Ha de
Glädlen
Hej på dig, jag har en likadan som truma som du, du säger att en pc10 räcker två säsonger med kyl och spis, jag har en pc 10 men den används bara till spisen, då jag köpte bilen i höstas så vet jag inte hur länge den håll, men då bör den nog hålla 3-4 säsonger, eller så byter jag till en pc5.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag vill aldrig byta tillbaka till gas. Truma D6E är tyst och har inbyggd vattenvärmare och inbyggd elvärme. Jo, det luktar diesel vid uppstart. Den drar obetydligt mer ström än Gas. Det är samma panna! D6 drar extra ström vid uppstart under ca 1 minut.
Vill man inte ha inbyggd el, så finns den i det utförandet också.
 
Toppen