• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Köpa plåtis

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Vi monterade en stänghjälp som drar igen dörren väldigt tyst. AST heter firman och monterade själv. Pössl har en annan lösning med tyst stängning. Även vissa Adria plåtisar har en variant som även för dörren fram
Ja det är lyxvarianten på det hela. Det blir förstås "fler nollor på prislappen" om man väljer den istället för den manuella.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Med hänsyn till många problem med motorstängning av sidodörren, så är jag ytterst tveksam. Bättre med en stropp mitt på dörren och sen lära sig dra in dörren och stänga, då låter det inte mer än framdörrarna.

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
Jag kan tycka att det är lite överdrivet att fokusera så mycket på hur det låter när man stänger en plåtisdörr, läser man här så ligger de flesta inte ens på en camping...då borde inte det problemet existera.
Och gör man det så finns det många andra ljud som i mitt tycke mer irriterande. Att slänga igen en vanlig plastisdörr låter också, och att dra igen en plåtisdörr tar bara några sekunder.

Vi omges av ljud hela tiden och borde vara vana vid lite bildörrsljud, särskilt om man inte bor helt isolerad där man har sitt huvudboende.
Jag kan ge exempel på många ljud som irriterar mer, hundar som skäller, barn som skriker, föräldrar som skriker på sina barn, folk som spelar hög musik i husbilen och tror att alla vill höra, folk som är högljudda när dom sitter och festar m.m.
Vi som bor på landet kan bli irriterande av allt ljud människor gör men förstår att om man samlas på en camping eller ställplats så är det sällan tyst.
Tycker man det är så jobbigt kanske campinglivet inte är det rätta sättet att leva på, då kanske man ska åka dit där man är ensam.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Alla bor kanske inte på campingar utan försöker hitta lite mera avskilda platser med chans till tystnad. Att det då kommer en plåtis och parkerar närmare än nödvändigt för att sedan öppna och stänga skjutdörren ett dussin gånger inom loppet av ett par minuter för att först stiga ur (öppna och stänga) för att kolla vädret och temperaturen, sedan in igen (öppna och stänga) och komma ut iklädd jacka (öppna och stänga) för att vänta på hustrun som kommer ut (öppna och stänga) varefter gubben blir inskickad (öppna och stänga) varefter han kommer ut (öppna och stänga) med stövlar på fötterna och sedan var det det här med plockandet av bär eller svamp (öppna och stänga) och komma ut igen (öppna och stänga) med en spann. Detta är ett exempel av många på självupplevd händelse, den gången i Sydnorge, och vi flyttade oss så långt bort det gick från plåtisen. Vi hade helst kört vidare men middagen var nästan färdig och bordet dukat.

Detta är bara ett exempel på hur oorganiserat och hänsynslöst beteendet kan vara. Detta evinnerliga öppnande och stängande kan vara påfrestande när man själv har hittat en "egen" plats och hoppas få vara ifred. Ibland har vi lämnat platsen men det är inte alltid det går om plåtisen kommer sent och det inte är läge att åka för att leta efter en ny plats. Med en vanlig husbil så är det enkelt att vara tystare genom att dra i dörren inifrån och sedan lyfta handtaget och ljudlöst öppna. Vet man då att det kanske kommer bli ett par ut- och ingångar innan man kommer iväg på sin promenad så kan man helt tyst stänga dörren i första hacket genom att lyfta handtaget och sedan stänga till och släppa handtaget. Sedan är det bara att trycka till dörren vid sista stängningen och låsa. Det blir bara ett litet klick och inte ett enda swooooshande från metallhjul på metallskena.

Dessutom blir det där skjutdörrsoljudet inte bättre av att det eventuellt skulle finnas hundar som skäller, barn som skriker, föräldrar som skriker på sina barn, folk som spelar hög musik i husbilen och tror att alla vill höra, folk som är högljudda när dom sitter och festar m.m.

"Förlåt alla plåtisälskare men detta är min upplevelse"

//Michael, medlem

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
Alla bor kanske inte på campingar utan försöker hitta lite mera avskilda platser med chans till tystnad. Att det då kommer en plåtis och parkerar närmare än nödvändigt för att sedan öppna och stänga skjutdörren ett dussin gånger inom loppet av ett par minuter för att först stiga ur (öppna och stänga) för att kolla vädret och temperaturen, sedan in igen (öppna och stänga) och komma ut iklädd jacka (öppna och stänga) för att vänta på hustrun som kommer ut (öppna och stänga) varefter gubben blir inskickad (öppna och stänga) varefter han kommer ut (öppna och stänga) med stövlar på fötterna och sedan var det det här med plockandet av bär eller svamp (öppna och stänga) och komma ut igen (öppna och stänga) med en spann. Detta är ett exempel av många på självupplevd händelse, den gången i Sydnorge, och vi flyttade oss så långt bort det gick från plåtisen. Vi hade helst kört vidare men middagen var nästan färdig och bordet dukat.

Detta är bara ett exempel på hur oorganiserat och hänsynslöst beteendet kan vara. Detta evinnerliga öppnande och stängande kan vara påfrestande när man själv har hittat en "egen" plats och hoppas få vara ifred. Ibland har vi lämnat platsen men det är inte alltid det går om plåtisen kommer sent och det inte är läge att åka för att leta efter en ny plats. Med en vanlig husbil så är det enkelt att vara tystare genom att dra i dörren inifrån och sedan lyfta handtaget och ljudlöst öppna. Vet man då att det kanske kommer bli ett par ut- och ingångar innan man kommer iväg på sin promenad så kan man helt tyst stänga dörren i första hacket genom att lyfta handtaget och sedan stänga till och släppa handtaget. Sedan är det bara att trycka till dörren vid sista stängningen och låsa. Det blir bara ett litet klick och inte ett enda swooooshande från metallhjul på metallskena.

Dessutom blir det där skjutdörrsoljudet inte bättre av att det eventuellt skulle finnas hundar som skäller, barn som skriker, föräldrar som skriker på sina barn, folk som spelar hög musik i husbilen och tror att alla vill höra, folk som är högljudda när dom sitter och festar m.m.

//Michael, medlem
Du måste haft otur i dina möten med plåtisar, vi öppnar dörren och stänger den sällan igen för det mesta innan vi går och lägger oss. Speciellt på sommaren.
Men menar du att du kan stänga din dörr ljudlöst? För det du räknar upp tillhör nog inte vanliga människors beteendet precis utan folk med stora problem, det tillhör nog inte vardagligheter att träffa på sådana människor.
Jag glömde att nämna aircondition som oftast plastisar har, där kan man snacka om störande ljud.

Jag har varken barn, hund eller spelar musik eller festar och skrålar så alla kan höra men måste så klart öppna och stänga dörren ibland...det borde de flesta stå ut med några gånger/dag antar jag.
Hur klarar du av din vardag om du inte klarar några ljud, för vi är ständigt omgivna av ljud i vår vardag.
Mig behöver du inte be om ursäkt för jag känner mig inte träffad!

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vad sade Jesus?
Döm inte, och ni skall inte bli dömda.
Förlåt, och ni skall bli förlåtna.

Jo jo.. men jag undrar vad han sagt idag?
Det fanns ju inga plåtisar på hans tid.
Ett annat läge liksom.
Inte särskilt troligt att han förlåtit ljudet från en skjutdörr.
( om nu han var en han.... kan ju också va farliga saker att påstå).

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

//Michael, medlem
Era oönskade grannar visade helt klart brist på hänsyn till andra. Hade samma människor haft en plastis hade ni blivit utsatta för en annan typ av dörrsmällande, som hade varit irriterande det också. Eller hade de varit mer mer hänsynsfulla mot omgivningen om de haft en annan typ av bil??

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är skillnad på att aktivt tänka till och visa hänsyn, och att omedvetet störa någon.

Som sagt, tänk till! (gäller allt umgänge)

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Jag kan tycka att det är lite överdrivet att fokusera så mycket på hur det låter när man stänger en plåtisdörr, läser man här så ligger de flesta inte ens på en camping...då borde inte det problemet existera.
Och gör man det så finns det många andra ljud som i mitt tycke mer irriterande. Att slänga igen en vanlig plastisdörr låter också, och att dra igen en plåtisdörr tar bara några sekunder.

Vi omges av ljud hela tiden och borde vara vana vid lite bildörrsljud, särskilt om man inte bor helt isolerad där man har sitt huvudboende.
Jag kan ge exempel på många ljud som irriterar mer, hundar som skäller, barn som skriker, föräldrar som skriker på sina barn, folk som spelar hög musik i husbilen och tror att alla vill höra, folk som är högljudda när dom sitter och festar m.m.
Vi som bor på landet kan bli irriterande av allt ljud människor gör men förstår att om man samlas på en camping eller ställplats så är det sällan tyst.
Tycker man det är så jobbigt kanske campinglivet inte är det rätta sättet att leva på, då kanske man ska åka dit där man är ensam.
... en vän till mig som har nedsatt hörsel sade att han inte störs av oljud på campingplatser nuförtiden - "Moderna hörapparater har flera effektiva inställningar, Du får se själv, eller rättare sagt du får höra själv, när din tid kommer... ". Visst är hörselnedsättning i många fall åldersrelaterad... liksom husbilismen :=))

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
... en vän till mig som har nedsatt hörsel sade att han inte störs av oljud på campingplatser nuförtiden - "Moderna hörapparater har flera effektiva inställningar, Du får se själv, eller rättare sagt du får höra själv, när din tid kommer... ". Visst är hörselnedsättning i många fall åldersrelaterad... liksom husbilismen :=))
Fast jag har inga problem med ljudet, det är andra här som verkar störas av just plåtisar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Era oönskade grannar visade helt klart brist på hänsyn till andra. Hade samma människor haft en plastis hade ni blivit utsatta för en annan typ av dörrsmällande, som hade varit irriterande det också. Eller hade de varit mer mer hänsynsfulla mot omgivningen om de haft en annan typ av bil??
Visst har man även stött på användare av "vanliga" husbilar som har svårt att låta bli att slänga igen dörrar och luckor, men ratsch-boom- ljudet
från en med kraft igenslängd skjutdörr har en helt annan dignitet, lite som att åskan går alldeles bredvid. Och ofta om och om igen.

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
Jag tycker det känns lite trångt i början av säsongen och sedan är det inga problem alls. Man kommer mycket närmare varandra i plåtis

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Jag tycker det känns lite trångt i början av säsongen och sedan är det inga problem alls. Man kommer mycket närmare varandra i plåtis
Just när det gäller trångheten så fördelar är överväldigande ... om man tar det poetiska i livet.
Det finns fördelar och nackdelar med många saker i världen ... det är det sköna.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
De är bara de som inte haft förmånen att använda en plåtis i husbilslivet, som har problem med att det smäller när man stänger dörren (personbil eller dörren på husbilen)

Toppen