• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Köpa plåtis

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
De är bara de som inte haft förmånen att använda en plåtis i husbilslivet, som har problem med att det smäller när man stänger dörren (personbil eller dörren på husbilen)

Jaha, men då är det ju förklaringen till det hela!
Plåtis-åkarnas hörsel försämras helt enkelt efter en tids åkande.

Bra att vi fick det klarlagt, tack.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Hej
Funderar på att byta min kabe till en plåtis.
Vad skall jag tänka på har ingen erfarenhet med dessa.
Har tittat på en Dreamer som verkar bra vad tycker ni?
Tacksam för synpunkter
Mvh
Anders
Tror du kommer att bli nöjd , dom flesta blir det, fördelarna överväger eventuella nackdelar. Om man åker till nya platser/ städer ofta är det enkelt att komma fram och hitta platser att stå/vara på
Dreamer verkar fin, Tänkte på sängbredden i Dreamer , räcker det?

Glädjen

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026
Tror du kommer att bli nöjd , dom flesta blir det, fördelarna överväger eventuella nackdelar. Om man åker till nya platser/ städer ofta är det enkelt att komma fram och hitta platser att stå/vara på
Dreamer verkar fin, Tänkte på sängbredden i Dreamer , räcker det?
För oss fungerar det alldeles utmärkt. Dreamer finns ju med andra sängalternativ också. Dock med annan planlösning. Det finns också ett fotsteg i V62 som man lätt kommer upp i sängen.

BobVan

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2025
Hej
Är du händig så bygg din egen plåtis. Har själv byggt 2 st., Fiat Ducato och nu senast Citroen Jumper med längd 5.98. Ett tredje alt. är Peugeot Boxer. Dessa 3 har samma skåp och mått. Har solceller på taket 2 x 240W, en MPPT som omvandlar el till bodelsbatteriet. Laddar även bodelsbatteriet under körning, så har aldrig behövt koppla upp mot extern strömkälla. Har en varmvattenberedare på 10L som tar kylarvattnet under körning och värmer upp densamma. Kan även värma vattnet från solcellernas MPPT. Inverter finns för att omvandla 12V till 230V. Vattenpump naturligtvis. 90L färskvatten samt 60L gråvattentank, som båda monterats under bilen(golvet). Har satt in fönster på bakre och sidodörren. Vi sover på tvären och sängen kan förlängas i sidled för att bli bredare när vi nyttjar densamma. Valde en gasolspis. Dieselvärmare s.k. "kinabrännare" för kalla dagar och nätter, men den behöver vi bara köra vid riktigt kalla dagar. Vi har kombinerad dusch, torkskåp och toalett. Bytte ut porto-pottan mot en överlägset bättre Separett Tiny. Har även en utomhusduch vid bakdörrarna. Jag gav 210.000:- för bilen som då gått ca. 6.000 mil. Har lagt ca. 80.000:- inkl. omregistrering med allt. Vi fricampar där det går, annars väljer vi ställplatser. Har kört ca 5.000 mil både norrut i Sverige och Norge, samt söderut runt medelhavet. Kan säga att på Sicilien var det en klar fördel att köra en plåtis för att ta sig fram på trånga gator och gränder. På Youtube finns fantastiskt många videor på hur man bygger en egen Campervan.

MVH / Peter

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Jag begriper inte varför man pratar om dusch i mitten av en plåtis. Helt idiotiskt - det finns bättre lösningar

Kullen19

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Jag begriper inte varför man pratar om dusch i mitten av en plåtis. Helt idiotiskt - det finns bättre lösningar
Där har du fel, min käre Esbjörn. En plåtis med ”raumbad” är den perfekta lösningen. Vi är inne på vår andra…
men jag tycker om dig ändå, även om du inte förstår bättre

Toppen