• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Nokia's N8 är klart ett alternativ!

Batteritid , kamera (jag tycker att den är bättre än min Panasonic Lumix FZ38), videokvalitet, HDMI-anslutning, navigering, tålighet och WiFi-och telefonnät-känslighet (försök att köra internet trådlöst eller med mobilt internet med iPhone där Nokia fortfarande fungerar...) osv, osv den slår alla andra i dag.

OLED skärmen är lika eller bättre än konkurrenternas. JoikuSpot gör den till hotspot.

Möjlighet att köra många olika applikationer, t.ex webb-browsers finns inte i iPhone t.ex.

Applikationerna som finns på OVI räcker, är inte så många som android/iPhone men behövs de alla.... Våra behov är givetvis olika.

Vi har en Nokia och en iPhone, men jag kör Nokia, tycker att den är robustare och enklare att använda, mer proffsig. Ta och känn/väg de i handen först...

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Jag har haft Nokia N95 och Sonyericsson Xperia innan jag köpte en Iphone.
Nu är jag helfrälst på Iphone tack vare funktionaliteten, kvalitén och alla apparna.

Men det finns en annan viktig faktor, och det är den relation som tillverkaren etablerar med sina kunder. Jag anser att Sonyericsson mer eller mindre sk**er i sina kunder, för när nytt OS (operativsystem) kommer så fick man inte uppdatera sin telefon. I stället skall man köpa en ny... Man känner sig grundlurad där man sitter med sin ett år gamla 8000kr telefon!
Jämför med Apple, som låter sina kunder uppdatera sina OS gratis hela tiden, även de första Iphone 3 med viss begränsning. T ex kan en 2 år gammal Iphone 3GS göra allt som en nyare Iphone 4 kan, om än med en marginell prestandskillnad.
Det tycker jag är att bry sig om och måna om sina kunder.

PS Glömde en sak: Jag kör samma Navigon-app på 2 telefoner. Och jag skulle kunna köpa en Ipad och lägga in allting i den utan extra kostnad. Det tycker jag är juste mot användarna och ytterligare ett starkt plus. En app-licens funkar alltså på alla mina apparater.
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Tack Peter

Hvad med præcis position ?
Hvad med positioner uden for vägen ?
Hvad med samtidig håntering af telefon og länker i POI - om möjligt ?

Men jeg undrer mig - er det ikke rigtigt hvad Knut skriver ?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t49255-2/#post360524
Du kan skriva in long, lat manuellt on du är i online läge (uppkopplad till internet "55 40 47.99 n, 12 27 19.34 e") Eller importera en position från Google maps i datorn, N8 kan synka om du har ett Google maps konto.
Sökte lite ... Ovi maps (heter så i Nokia) hanterar Garmins POI's efter att du konverterat .csv filen i POI Converter.
Vet inte riktigt hur du menar med sista frågan, gissar .. Telefonen fungerar som vanligt och ringer fast du är i navigeringsläge, smidigast är det att ha ett blåtandsheadset liggande så att det bara är att kroka på det på örat om det ringer.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Jag ber alla debatanterne att tänka på min länk till:

http://www.husbilsklubben.se/forums/...-2/#post360524
- for jag undrer mig - er det ikke rigtigt hvad Knut skriver och efterföljande.

Peter och andre - jeg har arbeitet liten med illustrationer for hvad jag tyckes at man med rimlighet kan håbe for en håndholdt GPS - relevant for vandring.
10" GPS anvender jag hvor der er bra plats - i husbilen.

Den findes på Mapfactor ( gratis download ) - - - - - Bing och Google (gratis) viser den ( 2 spor asfalt )
Mapfactor.jpg,BingMaps brabrandstien.jpg


Jeg har gået den med Garmin ( program fra 2001) - - - - - - - Autoroute og Route 66 kan linke til den ( gamle programmer )
Garmin GPS V rute.jpg,Autoroute brabrandstien.jpg


GPS: 56°8'29"N 10°8'27"E   

Jag har mere end 350 linket vandre ruter - finns det inta i Sverige ?

Hvad kan mobiltelefoner med GPS ? :rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Jag är inte helt säker på vad du menar men förutom Google Maps med Streetview finns det 1735 st. appar till iPhone/iPad i kategorin navigering.
Av dem finns det säkert några som passar dina önskemål. Noggrannheten beror på GPS-systemet.

IMG_0047.jpgIMG_0048.jpg
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Jag är inte heller helt med på vad du menar, I Nokian laddar du ner kartorna i telefonen (endera internminnet 16GB eller extra minnerkort, jag har dom på ett 16GB minneskort), kostar ingen datatrafik.

Det enda alternativet om man vill ha bättre navigering i Nokian är att köpa nå'n Navigon eller Garmin app, fast det finns ingen direkt poäng med det då Nokian har samma kartmaterial. Google maps tycker jag att man lika bra klarar sig utan, har man inte Nokia så är väl Navigons app den bästa?

Väljer jag gånglänge så kommer alla småvägar med men inte stigar etc
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3772

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

En Iphone4 från 3 är min rekommendation då kan man också använda den som modem till datorn Med 24 månaders abonnemang för 299 kr/mån så får du fri surf 8mB, har haft en sedan i höstas och är mycket nöjd, köpte en HTC mini till jobbtelefon, den ligger på hyllan pga hopplös pekskärm.
Köp en Iphone och då ångrar dig inte, jag lovar.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Jag tyckes at det ser ut som man inte vil förhålla sig til vad Knut skriver och vil da citere:

aGPS bruker datakommunikasjon hver gang det trengs et nytt fastpunkt - har ikke sett hvor mye dette blir av trafikk, men prøv å stenge av data trafikken og du ser at aGPS er død.

Det finnes på nettet flere eksempler på mange hundre kroner i data trafikk på smarttelefoner som ikke er brukt til data, men a-gps er blitt aktivert. Typisk regning på $50 på en måned ved ca. $1 pr. MB.

och dernæst

Jag har i och för sig min roaming avstängd men annars kan det röra sig om något tiotal kB per uppkoppling.
Man behöver inte ha aGps påsatt men den snabbar upp sökningen av satelliter initialt.

En annan lösning är TomToms aktiva hållare med inbyggd GPS-mottagare, högtalare och mikrofon som tillåter handsfree-samtal,
samt sist men inte minst - laddning under navigering.

visual0_l.jpg


Jyrki's beskrivning av Nokia N8 - tyckes bra. http://www.husbilsklubben.se/forums/t49568-3/#post363218
Peter - jag tyckes at camera for Nokia N8 - er bra.
Men Peter använden av GPS stemmer inte med Knuts omtale av downloads på rejse i Europa och hur precis och finns så detalliert som bilderne från det gratis mapFactor.
Skicka vänligen et bild från positionen om möjligt .



GPS: 56°8'27"N 10°8'38"E   
©Husbilsklubben.se
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Bredo, om du stänger av roaming för att slippa uppkoppling på utlandsresan funkar navigeringen ändå utan aGPS. Det tar bara lite längre tid att hitta satelliterna initialt, precis som på en vanlig navigator.

Har jag förstått din fråga?
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

iPhone tror jag är oslagbar. Vi har minst 15 st iPhone som har ett tufft jobb varje dag med jobb som mejlas ut till servicetekniker och nya uppdrag till säljare. Allt fungerar klockrent. Jag var först motståndare men är helfrälst.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Det er riktig som flere påpeker at på de mobiler som har GPS chip så brukes aGPS for å få en raskere "fix" dvs. låsing til et utvalg av satellitter. Hvor ofte denne "refix" jobben gjøres er en sak for firmware på mobilen. Har selv benyttet en Nokia C5 som GPS uten å slå på datakommunikasjon - det tar en god del tid før den finner frem til hvor du er, og er det i en trang gate tar det normalt over 1 min.

Kartene til Nokia er Navteq kart, samme som brukes av mange dediserte navigatorer. Funker greit for meg - skulle hatt større skjerm, men hva får en for 1400 kr. uten abonnement? Har lastet inn på en 16GB brikke kart over hele verden og testet i mange land hele tiden uten bruk av data. I husbilen blir det for ofte behov for ny fix med ventetider på over minuttet i bygater.

Pc med GPS puck på taket av bilen er for oss løsningen - alu tak og vegger dreper tilgangen ellers.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Så med andra ord, när du stänger roaming du får ingen telefon och internetuppkoppling.

Hur är det da med länker til husbilsplatser, sevärdigheteter etc. fungerer ej heller under färden - presserende telefonsamtal, SMS och e-post modtalgelse ?

Den osäkerhet jag bryr mig inte om - ingen mobiltelefon och ansluta till sina närmaste. :(
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Så med andra ord, när du stänger roaming du får ingen telefon och internetuppkoppling.

Hur är det da med länker til husbilsplatser, sevärdigheteter etc. fungerer ej heller under färden - presserende telefonsamtal, SMS och e-post modtalgelse ?

Den osäkerhet jag bryr mig inte om - ingen mobiltelefon och ansluta till sina närmaste. :(

Jo, du sätter bara Ovi maps offline, telefon, internet, e-mail, sms fortsätter att fungera (om du vill). Varje funktion kan sättas offline var för sig.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

- och linkede platser etc. - de mange apps som endast fungerer med internet ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Hur är det da med länker til husbilsplatser, sevärdigheteter etc. fungerer ej heller under färden - presserende telefonsamtal, SMS och e-post modtalgelse ?

Det finns appar som fungerar offline som tex Promobil Mobil Life +.
Appen och dess databas laddas ned till minnet och innehåller flera tusen ställplatser i Europa med beskrivande text och bild.

Telefonsamtal och sms fungerar även om roaming är avstängd men inte hämtning/sändning av e-post.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

En anelse om hvad Knut beskriver om Iphone och android havde jeg for mere end et år siden, hvor man i U.S.A., før andre i verden, har testet mange aGPS'er og ofte pludselig manglede navigering midt i trafikken og måtte vente mere end et minut før aGPS'en havde omstille sig til GPS.
Det er nok det væste senarie igennem Europa - i hjemlandet er det ikke så stort et problem - der er der betalt for at være online - hvis altså mobilselskabet dækker med 3G ( 2G )
Foruden dettte er jeg noget skeptisk på apper's funktion uden internet har af funktion - foruden købs-prisen.
Som håndholdt aGPS tvivler jeg ligeledes på at det kan konkurrere i kvaliteten med Garmin typerne til vandring.

Så alt i alt ser jeg intet seriøst fremskridt med aGPS og håber at traditionelle rigtige GPS'er får en bedre forståelse fra forbrugerne.
Men alt skal jo prøves - også folkevogne'.

Så jeg afventer Microsoft / Nokia, Google och alle de andre's udspil og køper et batteri om ½ år ( 200,- ) - hvis ikke andet er hændt.
Har bemerket Nokia N8's positive egenskaber :msn_thumbup:

De'herrer (- damer om det finns ) - tak for en god debat.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Så alt i alt ser jeg intet seriøst fremskridt med aGPS og håber at traditionelle rigtige GPS'er får en bedre forstålse fra forbrugerne.
Men alt skal jo prøves - også folkevogne'.

Det sitter ofta likadana GPS-chip i mobilen som i en fristående navigator. Det är bara det att mobilen finner satelliterna på kortare tid med hjälp av aGPS om man inte stänger av roamingen.

Så jag förstår inte ditt resonemang!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Citat fron Knut. ".........- og er det i en trang gate tar det normalt over 1 min."
- og da jeg har læst samme oplysninger fra USA.

Jeg er nok ikke den mest kompetente til at svare på spørgsmålet - men jag kan gissa.
Modtageren af GPS kræver liten opvarmning for at være aktiv.
Den anvender omtrent 80 mA - så derfor slukket ved triangling mellem mobilstationer.
Men jag vet inte precist.

Hoppas jag inte behöver flere efterskrifter :oops: - for mig er emnet uttdebatert for inneverende.
 
Senast redigerad av en moderator:

terbelli

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Tibro
HBK-Nr
1531
Medlemskap
2021
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Hej. Köpte en Samsung Galaxy S för ett år sen. Har varit inne 4 gånger för reparartion. Köpt av Media Markt i Skövde. Hoppas få byta ut den mot någon annan telefon.
Så kontentan. Köp inte Samsung
 
Toppen