• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

HTC är faktiskt en av de mest felfria telefonerna (kalla inte en Taiwanes för Kines, då blir det bråk :wink:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

HTC är faktiskt en av de mest felfria telefonerna (kalla inte en Taiwanes för Kines, då blir det bråk :wink:)

Min Desire har varit inne 3 gånger på rep. men blev inte bättre trots byte av högtalare och moderkort. Nu får den tjänstgöra som modem ibland i husbilen.

En Nokia ligger i skrivbordslådan pga brist på appar och föråldrat OS.

Nu använder jag bättre grejer från Apple!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Reser man utomlands mycket så vill man inte ha en mobil som är låst till en operatör utan ha friheten att kunda sätta i landets kontantkort.

Alla telefoner går att låsa upp och en av operatörerna säljer dem olåsta.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Att dela ut internet (tethering) har man kunnat de senaste fyra åren med Nokia.
Det är bara Apples och de telefoner som säljs med Hi3g (3) som är låsta.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Citat fra mobiltelefon fabrikant:
"En smartphone er ikke blot et værktøj, der gør det muligt at kommunikere med sin omverden, administrere sit sociale liv og passe sit arbejde. En smartphone er også en mode-accessory, som siger noget om brugeren. Det betyder, at det er blevet mere og mere vigtigt for mange forbrugere at finde et smartphone-design, der passer til det, de gerne vil udstråle........."

Enhver sit behov - men det er ikke mit behov.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Vill du ha en kamera så köp en billig digitalkamera, den är bättre än den i N8. Att köpa en N8 idag är kapitalförstöring i högsta grad eftersom Symbian är hopplöst föråldrat. Idag är det de intelligenta apparna som gäller och de saknas hos Nokia.

Jag måste fråga.. Kan du förklara dig vad du menar med att Symbian är föråldrat ? Vad är det för "intelligenta appar" som inte finns till Nokia (jag undrar eftersom jag inte visste att det är något jag saknar).

Jag säljer nämligen alla uppräknade telefoner, tackade nej till ett personalerbjudande på att köpa Galaxy S II till 2699:-. Jag är vad du skulle kunna kalla "expert" på dessa telefoner och vet vilken/vilka som har vilken felfrekvens. Nokia N8 och Iphone är de mest välbyggda och solida telefonerna (HTC Legend kvalar in här också).
Vad man ska köpa beror mest vad man ska ha den till, i mitt fall var det batteritid, kamera (för att ersätta en kompaktkamera) och navigering som var dom viktigaste funktionerna. Mina kollegor köpte S II:an, den är mycket bra men hittils har jag inte hittat något som inte jag kan göra på min N8:a (jo, jag behöver inte ladda varje dag).

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Jag måste fråga.. Kan du förklara dig vad du menar med att Symbian är föråldrat ? Vad är det för "intelligenta appar" som inte finns till Nokia (jag undrar eftersom jag inte visste att det är något jag saknar).

Jag säljer nämligen alla uppräknade telefoner, tackade nej till ett personalerbjudande på att köpa Galaxy S II till 2699:-. Jag är vad du skulle kunna kalla "expert" på dessa telefoner och vet vilken/vilka som har vilken felfrekvens. Nokia N8 och Iphone är de mest välbyggda och solida telefonerna (HTC Legend kvalar in här också).
Vad man ska köpa beror mest vad man ska ha den till, i mitt fall var det batteritid, kamera (för att ersätta en kompaktkamera) och navigering som var dom viktigaste funktionerna. Mina kollegor köpte S II:an, den är mycket bra men hittils har jag inte hittat något som inte jag kan göra på min N8:a (jo, jag behöver inte ladda varje dag). Peter :)

Det är väl ingen hemlighet att det är pga det föråldrade Symbian som Nokia vinstvarnar, aktien sjunker med 40% och Nokias värde på börsen har minskat från 2000 miljarder till 150.

Nokias telefoner har alltid tillhört de mest välbyggda och kameran i N8 är en av de bästa. Optiken Carl Zeiss är dock byggd på licens och kan därför inte jämföras med optiken som tex sitter på en Hasselblad eller ens med optiken i olika kompaktkameror.

Nokias kartor som slog igenom med buller och bång är numera klart distanserade av flertalet tillverkare som Navigon, iGo, Tomtom och snart också av Garmin.

Jag har tidigare varit anhängare av Nokia men inser att dess saga snart är förbi liksom Ericsson för några år sedan.

Allt började när Apple släppte sin iPhone för några år sedan och Androids olika lurar senare följde efter.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Det är väl ingen hemlighet att det är pga det föråldrade Symbian som Nokia vinstvarnar, aktien sjunker med 40% och Nokias värde på börsen har minskat från 2000 miljarder till 150.

Stämmer inte riktigt, Symbian ^3 är ju ny samt att en stor uppdatering/uppgradering är på väg (PR 2.0 "Symbian Anna"). Däremot så försörde dom allt genom att fragmentera Symbian vilket gjorde det svårare/mindre intressant för utveklare att göra program till det. Som OS är det bättre på alla vis, mer energisnålt = bättre batteritid etc, vill man gå djupare så har man fler möjligheter än t.ex Android. Lite grann som Linux tyvärr, mycket bra men den stora massan (vi konsumenter) väljer den variant där det finns störst urval av appar och hårdvara. Det tråkiga är att Symbian kommer med all säkerhet att försvinna på sikt. Nu spelar det inte så stor roll för mig, när Symbian slutar uppdateras har de telefoner som fortfarande kör det i alla fall börjat närma sig sin tekniska livslängd. Jag köpte min för en månad sedan och är lugn som en filbunke :p
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Hej Peter
Du synes at have god forstand på mobiltelefoner, men sig mig er er aGPS og GPS det samme ?
Ja - et ledende spørgsmål :), men om der fandtes mobiltelfoner med radio, godt kamera og ægte GPS så var jeg nok bedre motiveret til køb.
Med talestyring fra earphones mens jeg vandrer lange distancer i naturen.

Jeg bruger en ældre Garmin GPS V som kan måle med 1 meters nøjagtighed ( oplyst 3-5), men når jeg bøjer armen fra strakt og tilbage skriver den 1 meter +.
Garmin GPS V er vandtæt - bruges stadig i små fly og surfboard - uovertruffen ?

Do that'.;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Lite grann som Linux tyvärr, mycket bra men den stora massan (vi konsumenter) väljer den variant där det finns störst urval av appar och hårdvara.

Exakt!

Det är apparna som betyder mest idag när man väljer lur. Det är sällan man ringer på vanligt sätt med en iPhone, de flesta samtalen sker över nätet - gratis.

Även Android är på gång, det finns en betaversion av Viber ute, äntligen.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

aGPS (assisterad GPS) snabbar upp sökandet efter satelliter genom att via mobiltelefonnätet kolla ungefär var man befinner sig och sedan låsa på dom satelliter som är relevanta. Detta stänger man av i utlandet och kör enbart på den inbyggda GPSen så det inte kostar datatrafik. Sedan finns det billiga mobiler som triangulerar enbart via aGPS (eller vad man ska kalla det), blir precisare ju fler master som finns runtomkring men inte lika exakt som riktig GPS. Gångnavigering som också finns i N8 är riktigt smidig när man går i okända städer (speciellt i städer där Italienare haft inflytande med hundratals små gränder).

N8 har både radio, radiosändare (spela upp musik på vilken radio som helst) och talstyrning.

Så här ser det ut där man väljer kartor:



Peter :)
 

Bilagor

  • ovimaps.jpg
    ovimaps.jpg
    92 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Exakt!

Det är apparna som betyder mest idag när man väljer lur. Det är sällan man ringer på vanligt sätt med en iPhone, de flesta samtalen sker över nätet - gratis.

Även Android är på gång, det finns en betaversion av Viber ute, äntligen.

Finns sedan förra året till Symbian ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Ja - et ledende spørgsmål :), men om der fandtes mobiltelfoner med radio, godt kamera og ægte GPS så var jeg nok bedre motiveret til køb.

Det finns mobiler med radio och hyfsad kamera men jag vet inte vad du menar med äkta GPS. En aGPS snabbar bara upp sökningen av satelliterna initialt genom triangulering, dvs den bestämmer först en ungefärlig position med hjälp av mobilmasterna.

Vad beträffar radio finns det appar som kan hitta ett stort antal radiostationer (och TV) över hela världen med överlägsen ljudkvalitet jämfört med fm-bandet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Finns sedan förra året till Symbian ;)

Viber finns för iPhone/iPad och kommer för Android och Blackberry.

Så här svarade Viber i december 2010 men sedan dess är det stiltje på Symbianfronten. Jag skulle tro att projektet är nedlagt liksom så många andra vad gäller Symbian.

"Thank you for taking the time to write to us.

We continue to expand and improve our service all the time. Symbian version of Viber will also be available."
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

VoIP finns för Symbian (kommer inte ihåg vilka som finns bl.a Vopium om jag kommer ihåg rätt), inget jag själv använder då jag har fria samtal på mitt demoabb.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Det är väl i och för sig tur att vi gillar olika saker, för hur skulle det se ut om alla åkte husbil...trångt på ställplatserna vågar man nog påstå.

Men när det gäller telefonerna har vi i familjen 2 Samsung Galaxy Android, och jag har själv haft en Iphone 3 Gs tidigare som tagits över av den äldsta grabben, numera har jag en Iphone 4 sedan några månader.

När det gäller de olika systemen och dess funktioner och appar, vågar jag påstå att det är som natt och dag. till Iphones fördel.

Iphone här funkar uppdateringar, och apparna alltid, medan Samsungtelefonerna hänger sig ganska ofta och att apparna inte fungerar lika bra, samma tycker jag också gäller vid sammankoppling/synkning med datorerna.

//Tommy
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Ibland får man känslan av att folk som uttalar sig om Iphone inte vet vad de pratar om. Mitt råd är: Prova på först och uttala er sedan!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Tack Peter

Hvad med præcis position ?
Hvad med positioner uden for vägen ?
Hvad med samtidig håntering af telefon og länker i POI - om möjligt ?

Men jeg undrer mig - er det ikke rigtigt hvad Knut skriver ?
http://www.husbilsklubben.se/forums/t49255-2/#post360524
 
Senast redigerad av en moderator:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Ibland får man känslan av att folk som uttalar sig om Iphone inte vet vad de pratar om. Mitt råd är: Prova på först och uttala er sedan!

Jag har haft alla möjliga olika telefoner i mina dagar och när jag köpte min första Iphone för två år sedan så blev jag fast.

Nu har jag en Iphone 4 och det är för tillfället den bästa telefonen jag har haft och har, för de behov som jag behöver. Man ska givetvis inte köpa något som man inte kommer till att utnyttja fullt ut.

Tråkigt att det ska bli två läger om saker och ting. Jag delar bara med mig av mina erfarenheter som jag har och inget annat.

Om du vet något om Iphone som är bra eller dåligt så dela med dig av detta. Det kan vara något som man själv inte har tänkt på.
 
Senast ändrad:
Toppen