• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Hej. Köpte en Samsung Galaxy S för ett år sen. Har varit inne 4 gånger för reparartion. Köpt av Media Markt i Skövde. Hoppas få byta ut den mot någon annan telefon.
Så kontentan. Köp inte Samsung

Har en samsung galaxy s, nemas problemas :):) isär efter opdateringen til gingerbread, er den helt forygende.

Tror at alle fabrikater har mandagsmodeller :):)

Jeg köber gerne galaxy s2 og 10,1 pad i närmeste fremtid :):)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Väldans vad många olika åsikter det fanns om detta ämne! :rolleyes:
Men det var ju lite väntat.
Kul att ni vill hjälpa oss att välja nåt bra! Stort tack för det till er alla!

Om man tänker Iphone 4. Hur mycket ström käkar en sån? Varierar förmodligen mellan olika tillverkare?
Något som hela tiden har irriterat mig med min Sony Ericsson. Jag måste alltid tänka på att ha en billaddare med i fickan, eller skaffa en till varje bil - 4 stycken! Våra tre bilar och företagets, eftersom arbetsgivaren inte vill tillhandahålla ett abonnemang som fungerar här ute i ödemarken! De har enbart Comvic. Heter väl Telenor idag om jag inte är fel ute?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Väldans vad många olika åsikter det fanns om detta ämne! :rolleyes:
Men det var ju lite väntat.
Kul att ni vill hjälpa oss att välja nåt bra! Stort tack för det till er alla!

Om man tänker Iphone 4. Hur mycket ström käkar en sån? Varierar förmodligen mellan olika tillverkare?
Något som hela tiden har irriterat mig med min Sony Ericsson. Jag måste alltid tänka på att ha en billaddare med i fickan, eller skaffa en till varje bil - 4 stycken! Våra tre bilar och företagets, eftersom arbetsgivaren inte vill tillhandahålla ett abonnemang som fungerar här ute i ödemarken! De har enbart Comvic. Heter väl Telenor idag om jag inte är fel ute?

Tele2 kallar sina kontantkort för Comviq. Telenor (tidigare Vodafone) har eget nät. Tele2 har eget GSM nät medan de delar 3G nät med Telia.
Apple och Android lurarna käkar ganska rejält med ström, går kanske att sträcka passningstiden till två dagar om man är mycket sparsam med användandet.

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Apple och Android lurarna käkar ganska rejält med ström, går kanske att sträcka passningstiden till två dagar om man är mycket sparsam med användandet. Peter :)

Min Desire (Android) förbrukar batteriet 3 ggr så fort som min iPhone!

Jag är noga med att stänga av blåtand, wifi, hotspot och gps när de ej används.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Jag har för mig att comvic blev tele2 ..

vodaphone blev telenor..


Ang batteriet i iphone4
Självklart beror det på hur mycket man använder telefonen hur mycket batteri som den drar.
Använder man bluetooth så går det mer batteri tex. (vi använder bluetooth tillsammans med bilstereon och streamar webradio och spotify) Spelar man mycket spel så går det batteri...

Normalt brukar vi båda ladda mobilen en gång per dag. Vi har köpt laddkablar så att vi har överallt där vi skulle kunnatänkas ladda. Det står en radio i köket där kan man ställa telefonen, i Vardagsrummet finns en högtalare med iphoneladdning samt en musikanläggning med högtalare till tv´n som också har en dockstation. I de olika farkoster som vi åker så har vi laddkabel samt vid våra jobbdatorer. Att ladda brukar således inte vara ett problem. Man kan ju också ladda mobilen nattetid om man vill det. Vi har köpt billiga laddkablar på Gekås :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Jag har för mig att comvic blev tele2 ..
OT
Stämmer när jag tänker efter. Har för mig att Comvik med "k" blev Comviq och sedan Tele2 och sedan började man mecka med namn hit & dit för att differentiera abonnemang och kontantkort. Comvik med k hade ju det berömda abonnemanget som kostade när man blev uppringd :rolleyes:

Slut OT ;)

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Europolitan blev Vodafone som blev Telenor.

Om inte Vodafone dragit sig ur Sverige hade vi troligen haft samma datataxor som:

  • Albanien
  • Tjeckien
  • Tyskland
  • Grekland
  • Ungern
  • Irland
  • Italien
  • Malta
  • Nederländerna
  • Norra Cypern
  • Portugal
  • Rumänien
  • Spanien
  • Turkiet
  • Storbritannien

Nu har vi ett Telenor som inte ens har dataavtal med moderlandet Norge.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

OT
Stämmer när jag tänker efter. Har för mig att Comvik med "k" blev Comviq och sedan Tele2 och sedan började man mecka med namn hit & dit för att differentiera abonnemang och kontantkort. Comvik med k hade ju det berömda abonnemanget som kostade när man blev uppringd :rolleyes:

Slut OT ;)

Peter :)


Kostade det ? Var det itne att man fick 25öre / samtal man tog emot eller om det var för en viss tidsgräns för det var ju en del som ringde upp sina mobiler från offentliga ställen och lade bara luren så fick dom lite pengar , dessa var ju inte svåra att spåra .. :) .


Hur som hels så köpte jag min Iphone 4 på blocket aven tjej som tyckte den var för avancerad , den jailbreakades sedan = man tog bort programmspärren i den så nu kan man ladda ner en hel del .

Jag kör kontantkort med 300:- / mån vänner = frisurf och fria sms i 30 dagar och ring för allt , det som inte ringts upp sparas och läggs på nästa månad laddar man inte efter 30 dagar kostar det att surfa och smsa .

Jag är helnöjd , sen är det ju så att om du köper en sådan telefon så skapar man ju sig ett behov som man inte har nu .
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Kostade det ? Var det itne att man fick 25öre / samtal man tog emot eller om det var för en viss tidsgräns för det var ju en del som ringde upp sina mobiler från offentliga ställen och lade bara luren så fick dom lite pengar , dessa var ju inte svåra att spåra .. :) .

Det var lite senare med comviq med "q" på GSM nätet som man fick betalt. Det här med att det kostade att ta emot samtalen var på NMT tiden då Comvik hade ett eget NMT nät.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Eftersom jag har tjatat på min arbetsgivare, och ansett att en "säkerhetstelefon" måste fungera på respektive distrikt, ville de jag skulle pröva deras sim-kort i min 3-telefon. Fungerade naturligtvis inte.
På skärmen på deras telefon - Nokia 2100 - står det Comviq och på sim-kortet står det Telenor.

Visst är det lite coolt? Vi måste ha en telefon som de tillhandahåller om det händer nåt. Men det går inte att ringa från den eftersom det inte finns mer än max 5 km sträcka, som har täckning, av de 16 mil skogsvägar jag kör varje natt. Vi är alltså tvungna att ha en privat lur att ringa ifrån - även i mindre allvarliga frågor.
Det går inte ens att skicka sms från deras telefon.

Kan det vara telefonen i sig eller är det abonnemanget som är kass?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Lasse - du kjører i de store skoger. Rekkevidden på hver sender er ikke stor i en skog, og den enkelte utbygger starter i de tett befolkede stedene og langs hovudvegane. Har med en norsk telefon og åpen roaming sett at det siste signalet som forsvinner i glesbygden er Telia GSM, Telia 3G mangler mye på den dekningen og 3 kommer ikke opp som førstevalg annet enn i storstaden.
Telefonen er satt opp til å velge det sterkeste nettet.

Telenor overtok det nettet som Vodafone startet oppbyggingen av nå har de vel også inngått et samarbeid med Tele2 om nasjonal roaming - stor forbedring for Tele2!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Telenor overtok det nettet som Vodafone startet oppbyggingen av nå har de vel også inngått et samarbeid med Tele2 om nasjonal roaming - stor forbedring for Tele2!

Europolitan - Vodafone - Telenor.

Wikipedia:
Europolitans nät öppnades för trafik 1992. Företaget var först i Sverige med att lansera SMS-tekniken och röstbrevlådan.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Nu har min kära "Majsa" gjort sitt val: En iPhone 4 med 3-abonnemang.
Vi för se om hon blir nöjd! :wink::D
Den kommer på onsdag.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Köpa ny mobil - vad rekommenderar ni?

Nu känns det som vi är ganska laddade för resan. iphonen kom idag. Den är samkörd med en mini-pc som modem. Kartex med alla kartor ligger i PC.n. En GPS-puck ska inhandlas i morgon.
Ska bli spännande att köra prylarna i skarpt läge nästa vecka. :p::D
 
Toppen