• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil för 2 vuxna och 4 barn

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Skall man få med så många i en bil som ligger i den prisklassen får man nog vara inställd på att vara väldigt "flexibel" när det gäller en eller flera av följande:
- Komfort
- Säkerhet
- Laglydighet

Är man flexibel med dom två senare skall man nog inte vädra det i detalj här i forumet för då riskerar drevet att starta :)
 

Wojtek

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Sävsjö
Skall man få med så många i en bil som ligger i den prisklassen får man nog vara inställd på att vara väldigt "flexibel" när det gäller en eller flera av följande:
- Komfort
- Säkerhet
- Laglydighet

Är man flexibel med dom två senare skall man nog inte vädra det i detalj här i forumet för då riskerar drevet att starta :)
Kan nog bara tumma på den första du som verkar kunna det här.
Om en hb är registrerad för 5 passagerare är den för 6 personer då el?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har en sådan som i inlägg 20 Burstner. Priset är ok om den är i bra skick o inga stora fel... om du inte vet... kolla växellåda noga! Ingen stor husbil! Helt ok för två... så det beror på hur stora era barn är? Bordet är för fyra vuxna...
Ni blir tvungna att bädda upp varje kväll o morgon.. men det blir sängplatser så det räcker...men trångt att ta sig fram. Jag kollade på min.. det står 5 passagerare! Jag förmodar att förare är inräknad i detta? Hade ni varit två vuxna med ett mindre barn... så skulle jag rekomenderat bilen.... med reservation... inte tillräckligt med hästkrafter i motorn!
Det rullar på i max 80..... max 85 km timmen... räkna inte med mer..o mycket segt om det är uppför backe eller motvind. Annars är Burstnern bra i bodelen. Men ni kommer att få det trångt.
.
För övrigt håller jag med om allt som Roger 67 skrivit . Tycker också att förslaget att skaffa någon typ av bil som t ex Transporter med tillräckligt med sittplatser o sedan ha en enkel inredning o tält mm är också bra. Jag har detta också....särskilt för att åka söderut på sommarhalvåret. Det finns billigare camping än i Sverige...o komforten blir i praktiken inte sämre.... men just Transporter ligger högt i pris! Kanske kolla på t ex Renault eller annat? En Fiat Ducato med säten? Takbox uppblåsbara madrasser o ett tält för två tre barn. Lite campingutrustning. Ute i Europa är detta bättre.. smidigare o går att hålla lite högre hastighet...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kan nog bara tumma på den första du som verkar kunna det här.
Om en hb är registrerad för 5 passagerare är den för 6 personer då el?
Ja det blir 1 förare och 5 passagerare.

Antalet registrerade passagerare blir ju absolut ditt första grova filter när du letar efter bil. Tror det kan finnas en del med t.ex. bakåtvänd soffa som räknas som sittplats men som då kanske ändå saknar bälten. Apropå säkerheten...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du har lite tur med tillåtet för fem passagerare och äldre bil i alla fall.
Det finns rätt många äldre husbilar runt -90 och en del uppåt slutet på 90'iotalet som i alla fall är reggade för fem passagerare, en bredvid föraren och fyra bak vid sittgruppen.
Att det sedan inte riktigt går ihop med totalvikten och viss säkerhet brydde sig inte någon om på den tiden de inregistrerades.
Nyare bilar med högre egenvikt och andra regler för hur man skall sitta och vara fastspänd gjorde att det blev väldigt ovanligt med godkännande av fem passagerare om inte bilen var av större storleksklass.

M.v.h. JANKRO.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det som måste redas ut är...räknas förare in i antal passagerare? Om Roger 67 har rätt så är ju Burstner godkänd för 6 totalt ? ? Wojtek... bilen du länkar till i inlägg 27
är i princip ung samma bil som Burstner..de flesta är väldigt lika! Men jag tror att den är ännu mindre! Så det är snarare större du ska försöka hitta. om det finns? Hur det blir med vikt o körkort? Jag vet inte men sådant är det många här som är mycket insatta i.
Min personliga åsikt är att hittar man en äldre husbil som är i mycket bra skick så kan det funka bra...som Roger skriver....då räcker 60 tusen även om du går upp till 100 tusen så löser detta inte så mycket för dig... jag tror att man måste upp till kanske 150 ...250 tusen för det att ska va märkbart tydligt bättre.. men också i den prisklassen har du kvar en del problem med att ni är sex personer...viktproblemet...viktigaste är att hitta en ovanligt välskött bil... inte så lätt! O glöm inte ev problem med läckage!
Ps jag vill veta så mycket som möjligt om en husbil! Fakta! När det skrivs om kattungar.... då blir jag snarare misstänksam ! Även Burstner annons har alldeles för lite information! Den som äger en husbil som är mycket välskött... den ägaren skriver om detta och om bilen i en annons! ! !
Ps Jankro hann före.
 

Wojtek

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Sävsjö
Tack för alla svar :) verkar inte vara lätt att hitta en HB som passar men om jag går upp till 150 tusen då, vad skulle ni rekommendera då
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om minimikraven absolut är 6 bältade platser med en totalvikt på max 3500kg så blir det en utmaning. Sen att lyckas kombinera det med att hitta en i ett bra skick...
Det är nog bara till att sätta sig och gå igenom allt på Blocket för att se vad som klarar dom kraven och sen välja från det. Får du fram lite alternativ då så kan vi säkert tycka till om dom :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min gamla husbil var godkänd för lika många passagerare som bäddplatser (7st).
Detta gäller fordon registrerade som lätt lastbil med bostadsinredning fram till slutet av 90-talet (tror jag det var).
Finns en paragraf om det i trafikreglerna.
Dessvärre var det bara bälten för fyra så vi kom oss aldrig för att åka fler än fyra även om det var lagligt.
Säkerheten framför allt!
Han som köpte min bil tyckte det var helt perfekt för deras familjemedlemmar.
Han avslöjade när han köpt bilen att han hade fem barn som skulle med.
När jag påpekade om bälten sa han att de använder ändå aldrig bälten
när de åkte bil....
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är ju viktigt att alla sitter stadigt fast på sina platser när inredning och husgråd kommer flygande, tror jag iaf :)
Det framgår ju av registreringsuppgifterna hur många passagerare som är tillåtet, accepterar man obältade platser för sin familj är det bara att köra försiktigt och med förutseende.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
En intressant frågeställning. Så tack för din fråga. Kan det va så att du ser husbilar på vägarna o tänker...En sån är kul..det vill jag också ha? Inget konstigt i det. Men genom att ni är sex personer blir frågeställningen mycket intressant. Jag tror att i väldigt många husbilar..o en del är ganska stora.. sitter i bor det bara två personer. Då funkar saker så klart bättre.. men om det skulle va sex personer i en betydligt nyare husbil? Ja då skulle man också få problem. Så det är inte så att ju mer pengar..ju dyrare..så löser det ev problem med att va sex personer.. då måste du skaffa annat körkort.
Vi vet ännu inte åldern på dina barn? Om de har börjat komma upp över 10 år så är det en mycket stor fördel om de är Sveriges mest väluppfostrade ungdomar.
Jag tror att du ska tänka mera i banor av...vad är det vi ska göra inne i husbilen o vad ska vi göra utanför husbilen ?
Utanför finns väldigt mycket plats. På en camping finns toa vatten vaskar o spisar.... det löser mycket för en familj på sex. Men att tro att detta kan man fixa inne i en trång husbil? ? Jo som nödlösning men inte mer. Jag tror fortfarande .. kolla vad Roger skrev..att 60 tusen räcker... men du måste fundera kring... vad kan vi göra inne i husbilen...funktionen.. ett kökstält eller ett lite större tält utanför med några små campingstolar.. plötsligt finns det mera plats..
Om säkerhet...finns inte mycket säkerhet i en gammal husbil. Så det här med bältade platser handlar mest om att det är olagligt... det är bara två midje bälten o så sitter två med ryggen mot färdriktningen... men allt är relativt... går inte att jämföra med en personbil! Men samma människor som propagerar för säkerhet... kanske cyklar..kör moped o motorcykel.. flyger i flygplan...fundera kring säkerhet i de fallen.... så en riktig kollision med en gammal husbil... nej nej nej nej måste undvikas till varje pris.....ska framföras så lugnt o försiktigt det bara går..med ett ständigt säkerhets tänkande.... ps..en husvagn löser ett flertal problem.... men visst..jag förstår..kanske inte så roligt o inne? Men för 50 tusen får man ju mycket mera husvagn o mindre med problem..
Bra att du kan fixa med bilar...detta är absolut ett krav om man ska ha en äldre...
Vissa här tror att man kan köpa sig till mindre med problem... jag tycker att om man läser trådarna så krånglar en massa saker på ganska nya husbilar! Men om du har en gamnal så måste du ständigt laga o fixa.. Detta för att saker inte ska gå sönder... man måste göra saker innan det fallerar... så fungerar det lika bra med en gammal bil.... så om du läser i annonsen för Burstner.... bara att tanka o köra! Helt helt fel! Nej så kan man inte tänka...kolla kolla o fixa till ständigt sånt som kan leda till problem... så lite händig med lite reperationer..bra.. men detta tar också tid..men är jättekul...ja det vill säga när det är klart o fixat. I did it.. I did it my way.
 

Wojtek

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Sävsjö
Att saker går sönder vet jag om det gör det även på en ny om man har otur. Barnen är 13 2st 11 och en 5år. Jag vill kunna spontant kunna åka till havet och typ bor över en helg eller och utforska Sverige. Behöver ingen lyx utan att kunna bada sent på kvällarna och sen gå och lägga mig. Laga lite enkel mat och sitta ute och äta frukost och såna saker. Behöver absolut inte vara nån lyx utan typ ett tak över huvudet och absolut inget speciellt.
Mvh
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
I vår förra husbil Burstner T604, 3.5T, årsmodell 2003 och hade en ärlig lastvikt på 770Kg.
Den hade 6 bältade platser men vart alla dessa skulle sova begriper jag inte då det bara fanns 4 sovplatser.
När vi sålde den så var det tårar i ögonen och jobbigare att säja hejdå mer än att vi var glada över den nya husbilen som vi åkte iväg med.
Efter 2 år så får Lindströms husbilar förtroendet att sälja just den husbilen igen.:msn_laugh:

Man måste nog satsa på en alkovbil om man ska få tillräckligt med sovplatser, fricampa med 6 personer innebär förmodligen att latrintanken skall tömmas varje dag. Tror faktiskt att det bästa är att hyra så ni vet vad det innebär att vara så många på liten yta och så får ni se om det passar er!
 
Toppen