• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil för 2 vuxna och 4 barn

Wojtek

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Sävsjö
Hejsan.

Tänkte fråga er experter om råd :)

Då vi vill testa på att utforska Sveriges badplatser under sommar månaderna så letar vi efter en husbil som klarar av våran stora familj.
Då det bli våran första husbil så vill vi köpa nåt för runt 50-60 tusen men kan inget om husbilar.
Vad rekommenderar ni att man ska köpa om ni kollar utbudet som finns på blocket? (eller kanske det finns annan sida att titta på)

Ska tilläggas att kommer det funka bra så tänker vi åka ner till svärmor i Spanien :)

Alla tips och trix är välkomna.

Mvh Wojtek
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Har du inte haft husbil förut, hyr en så kan du se om det är något för dig och din familj. Tänk på att väga bilen utan personer då kan du se hur mycket du kan lasta.
 

Wojtek

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Sävsjö
Så det som står i transportstyrelsen att den få typ last 600kg stämmer inte el?

Tänkte mer att köpa en och kunna åka spontant iväg på helgerna och bada :)
Om du skulle rekommendera en spontant vad skulle du säg då att man ska titta på?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
håller med KOKKARI att det är klokt att börja med att hyra för att se om det skulle passa er familj ? för den summan du nämner så kan det nog inte bli mycket till husbil för familjen utan problem ? så tänk noga ett par varv till ! åk gärna och titta runt för att få en uppfattning om vad det handlar så lär ni er massor av att bara titta ! lycka till !
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Så det som står i transportstyrelsen att den få typ last 600kg stämmer inte el?

Tänkte mer att köpa en och kunna åka spontant iväg på helgerna och bada :)
Om du skulle rekommendera en spontant vad skulle du säg då att man ska titta på?
om du inte väger bilen så är uppgiften 600 kg inte värt någonting. Det är totalvikten som gäller.
 
F

F.d. 58689

Guest
Så det som står i transportstyrelsen att den få typ last 600kg stämmer inte el?

Tänkte mer att köpa en och kunna åka spontant iväg på helgerna och bada :)
Om du skulle rekommendera en spontant vad skulle du säg då att man ska titta på?
En husbil med 6 st godkända och bältade platser under 100 000kr?!
Som last räknas alla passagerare, gasolflaska, markis, ev solpanel, vattnet i vattentanken, ca halv dieseltank, cykelställ och cyklar, mat, kläder, skor, husgeråd m m och vips har du passerat 600 kg!!
 

Wojtek

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Sävsjö
Ok men om ni skulle kolla blocket och rekommendera nån vilken skulle det vara isf?

Rent mekanisk är det inga problem då en god vän till mig har verkstad som jag har tillgång till :)

Husvagn är inget alternativ tyvärr :(
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du kan absolut hitta något ganska vettigt för dom pengarna men det gäller att du får med någon som kan bilar och husbilar när du tittar på objekten. Det dyker upp fina bilar på Blocket emellanåt men man måste vara snabb. Ett snabbt spontanköp enbart baserat på vad säljaren säger är en extrem högriskare.
Om du går till en handlare får du garanterat bara ett lik utan garantier för dom pengarna så lika bra att köpa privat.

Räkna sen med att det blir en relativt gammal bil med allt vad det innebär i form av komfort och hastighet. Innan man åker till Spanien med en sådan bil skall man nog ha kört den en hel del här hemma först. Givetvis får du tulla på en hel del när det gäller säkerhet också.
 

Wojtek

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Sävsjö
Du kan absolut hitta något ganska vettigt för dom pengarna men det gäller att du får med någon som kan bilar och husbilar när du tittar på objekten. Det dyker upp fina bilar på Blocket emellanåt men man måste vara snabb. Ett snabbt spontanköp enbart baserat på vad säljaren säger är en extrem högriskare.
Om du går till en handlare får du garanterat bara ett lik utan garantier för dom pengarna så lika bra att köpa privat.

Räkna sen med att det blir en relativt gammal bil med allt vad det innebär i form av komfort och hastighet. Innan man åker till Spanien med en sådan bil skall man nog ha kört den en hel del här hemma först. Givetvis får du tulla på en hel del när det gäller säkerhet också.
Absolut vill vi ha nåt som har några år på nacken. Bilar har jag en vän som är mekaniker samt så har jag själv fixad med bilar i hela mitt liv.

Åka till Spanien blir inte förens om tidigast 2 år och tills dess vill vi åka runt i hela Sverige först.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Med så pass många i familjen så undrar jag om ni har körkort taget före 1996 eller C1/C behörighet på era körkort?
Har ni inte det så tror jag att det blir nästintill omöjligt att hitta en husbil under 3,5 ton som går att köra lagligt med hela familjen.
 

Wojtek

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Sävsjö
Med så pass många i familjen så undrar jag om ni har körkort taget före 1996 eller C1/C behörighet på era körkort?
Har ni inte det så tror jag att det blir nästintill omöjligt att hitta en husbil under 3,5 ton som går att köra lagligt med hela familjen.
Nej tyvärr har bara vanligt körkort :(
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Instämmer i ovanstående.
Med en så tight budget så är det nog svårt att hitta något vettigt.
Lastvikten eller snarare vad du kommer upp i har ju även med barnens storlek att göra.
Har du fyra småbarn, typ under 4år och två vuxna på det så är det säkert möjligt att hitta något med 6 bälten på under 3,5t.
Är några av barnen ungdomar så drar ju vikten iväg rejält.
Normal lastvikt för lite äldre 3,5t bilar brukar ligga mellan 4 och 500kg.
I den vikten ska både familjens vikt och utrustning ingå.

När jag köpte min förra husbil (3,5t, 440kg lastvikt) så fick jag slänga ut allt onödigt samt bara ha 20liter vatten och halv tank diesel för att klara mig på 3,5t. När barnen blev äldre blev bilen 100kg tyngre och vi var tvungna att byta mot en tyngre bil... (C1-kort).

För de pengarna skulle jag köpa en VW buss och bädda i bilen samt medta portapotti.
Då får man en skaplig bil med tillräckligt med platser och rätt vikt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ska lägga till att du lär behöva titta runt på ett gäng bilar i den prisklassen då många är rena vrak.
Huvudsaken är att det inte luktar mögel och fukt för det är det värsta/svåraste att fixa.
Det mekaniska som motor och växellåda är enklare att fixa om man kan skruva själv.
 
Toppen