• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

köpa GPS

• Startad av Startad av F.d. 17107
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 17107

Guest
vad för GPS skall jag köpa, den behöver inte kunna allt men det skall gå att lägga in kordinater.

Sv: köpa GPS

Om du har en Nokia-, Android- eller iPhonetelefon har du redan GPS.

Ofta är navigationsmöjligheterna med en sådan överlägsen en fristående navigator. Det är på smartphonesidan som de stora tillverkarna lägger ned sitt krut idag i form av interaktiva "appar" som då kräver uppkoppling mot nätet.

För enbart navigering krävs ingen datauppkoppling om kartorna laddas ned till minnet/minneskortet.

Senast ändrad:

Herregud vad krångligt det låter.
Jag har en iphone4, men jag vill ha en gps där jag kan lägga in kordinater och bara köra.Teknik är inte min starka sida....

Ofta är navigationsmöjligheterna med en sådan överlägsen en fristående navigator.

INTA enig :)

Hvilken App kan visa alle informationer om en stellplads ( Bild, tekster ), utan at have internet forbindelse, Detta kan Garmin Nuvi serierne.

Garmin navigator pris ca. 2500 ( nogle navigatorer kan opkoble sig til internettet )
livtidsupdatering af kort ca. 1200
Garmin's upkobling i Europa, om navigatoren kan gå på nettet ca 900 om året.

Summa 4300 for en navigator man kan bruge i 10 år, UTAN ekstraomkostninger til internetupkobling eller köb af App's.

Min anbefaling er, holder du bare semester i Sverige, brug din smartphone. Holder du ferie, som dom fleste, i Europa så köb en enkeltstående navigator, det fabrikat du tyckar om, kör utan at tänke på omkostningerne ved brugen, eller om du skal skifte simkort när du krydser landegränser.

Senast redigerad av en moderator:

Herregud vad krångligt det låter.
Jag har en iphone4, men jag vill ha en gps där jag kan lägga in kordinater och bara köra.Teknik är inte min starka sida....

Titta i App Store under navigation, där finns navigationsappar från 38 till 849 kr. Om du väljer den dyrare (Navigon Europa) har du fri uppdatering av kartor m.m. och den senaste tekniken. Om du laddar hem kartorna behöver du ingen datauppkoppling när du kör utomlands.

Det finns andra som är billigare och nästan lika bra (iGo Western Europe 379:-).

På de flesta kan du lägga in egna koordinater och mycket annat.

Lättare kan det inte bli!

Senast ändrad:

Titta i App Store under navigation, där finns navigationsappar från 38 till 849 kr. Om du väljer den dyrare (Navigon Europa) har du fri uppdatering av kartor m.m. och den senaste tekniken. Om du laddar hem kartorna behöver du ingen datauppkoppling när du kör utomlands.

Det finns andra som är billigare och nästan lika bra (iGo Western Europe 379:-).

På de flesta kan du lägga in egna koordinater och mycket annat.

Lättare kan det inte bli!

Hur är det med apparna, har man röstnavigation när man har datatrafiken avstängd i Navigon, eller är det bara visuellt?

Hei.

Kjøp deg en Garmin Nuvi 3760 og bli fornøyd:yes:

Hilsen Atle

Det kan vara svårt ibland att övertyga folk som inte har någon egen erfarenhet av något annat än det som de själv använder. Ibland undrar jag varför jag ger mig in i polemiken.

Antagligen är det för att man vill hindra människor att begå de misstag man själv har gjort. I detta fallet genom att köpa en fristående navigator för flera tusen som om två år är hopplöst omodern och redo att bytas ut.

Även en smartphone blir omodern, men då har man lagt ned en bråkdel av pengarna på en navigationsapp som hela tiden uppgraderas på någon minut utan att du ens märker det. Dessutom kan apparna flyttas till en ny smartphone.

Jag har haft ett antal fristående navigatorer genom åren men ingen kan mäta sig med de bästa apparna för iPhone/iPad och Android. Nokias OVI Kartor är också bra och dessutom helt gratis även om Symbians operativsystem blivit omodernt.

Vad beträffar Autoroute är det alltför krångligt och kräver ständig uppkoppling om man vill se bild och text på Bordatlas ställplatser.

Snart får vi väl invester i Flarm när alla tittar på olika sorters hjälpmedel i stället för att titta ut.

Hej på er! Nu hittade jag den här tråden också om GPSar så jag måste fråga lite här med :)! Jag har en iPhone 3GS och det verkar ju som att appen Navigon är bra, men jag kan inte begripa hur man kan använda den utan att vara uppkopplad mot Internet..? Eftersom vi ska ut i Europa i sommar vill jag inte använda Internet på mobilen eftersom det blir så himla dyrt! Kan någon förklara för mig hur det fungerar?! :quest:

mvh Tanja GPS-skötare

Jag har en iPhone 3GS och det verkar ju som att appen Navigon är bra, men jag kan inte begripa hur man kan använda den utan att vara uppkopplad mot Internet..?

Du måste ladda ned kartorna till din iPhone. På så sätt behöver du inte vara uppkopplad när du navigerar. Du kan börja med att ladda ned kartor för de länder som du tänker besöka.

Knarrevik

Vad kostar det att ladda ner kartor till en Ipone? Är inte det ca 800kr?

Jag är ingen bakåtsträvare snarare prylfreak, men om det priset stämmer och man kan köpa en Tom Tom XL med 5" skärm för 1100-1500kr så är det väl ett alternativ? Finns säkert flera modeller.

Om telefonen har tillräkligt stor skärm så blir den för stor i fickan som telefon och har den en liten skärm så blir den kass att navigera med. Det är min uppfattning men vi prioriterar olika här.

Om man vill ha en stor skärm (10 tum) så är iPad ett alternativ. Då blir också datorn överflödig. Det finns bra navigationsappar för Europa från 379 (iGO) - 849 (Navigon).

Med Navigon och iPad får man en navigator som gjorde någon i ett tidigare inlägg lyrisk. Jag förstår honom.

PS! Man betalar inget extra för att ha en app på fler iPads och/eller iPhones. Ingenting kan få en iPad- eller iPhoneägare att gå tillbaka till en fristående navigator!

Senast ändrad:

Om man vill ha en stor skärm (10 tum) så är iPad ett alternativ. Då blir också datorn överflödig. Det finns bra navigationsappar för Europa från 379 (iGO) - 849 (Navigon).

Med Navigon och iPad får man en navigator som gjorde någon i ett tidigare inlägg lyrisk. Jag förstår honom.

PS! Man betalar inget extra för att ha en app på fler iPads och/eller iPhones. Ingenting kan få en iPad- eller iPhoneägare att gå tillbaka till en fristående navigator!

Helt rätt, jag har sen några månader en ipad med navigon och co-pilot och en massa annat, det finns just nu inget som är bättre.

Bosse

Knarrevik

Men en 10" blir väl ingen bra kombination som telefon och till ett högre pris än en GPS.

Vill även att du svarar på dom frågor jag ställde du som är kunnig i det här med Ipone.

Knarrevik
Men en 10" blir väl ingen bra kombination som telefon och till ett högre pris än en GPS.
Vill även att du svarar på dom frågor jag ställde du som är kunnig i det här med Ipone.

Även om det går att ringa gratis med en iPad så är det inget man bär med sig i rockfickan. Till det har man en iPhone. Men i en husbil ersätter den både dator, navigator och gratis telefon (Viber och Skype med video) m.m. Kanske framför allt till att hålla sig ajour och göra inlägg i detta forum.

Vad beträffar priset så finns GPS inbyggt i iPhone/iPad samt i alla smartphones idag. Varför köpa en fristående navigator när apparna är billigare och smartare och dessutom uppgraderas gratis med jämna mellanrum? Men det är klart, vill man skaffa ytterligare en pryl att hålla reda på så är det upp till var och en. Som utvecklingen går framåt så är den omodern på några år. Även en smartphone blir omodern men appen är din och kan överföras till en ny.

Snart kommer Google Maps Navigation även till Sverige (förhoppningsvis) och då kostar det ingenting att navigera "turn-by-turn" med "text-to-speech" med röstkommando. Om man i framtiden även här kan ladda ned kartorna till minnet så blir det gratis även i utlandet.

Jag hoppas att jag med detta har svarat på dina frågor?

PS! Att geocacha med en iPad hängande på magen i ett kartfordral (som i lumpen) måste vara rena drömmen förutsatt att det inte regnar och att man ser efter var man sätter fötterna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen