• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

köpa GPS

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2025
Sv: köpa GPS

Köp en Garmin dezl 560 LT med 5" skärm. I denna navigator kan du lägga in din husbils mått som bredd/höjd/längd samt vikt. Denna är anpassad för tung trafik och är bla utrustad med kraftigare högtalare så att den även hörs i en lastbilshytt/husbil. Har även funktionen koordinater.

Lars

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Det låter ju smidigt att ersätta lap-topen med en iPad men hur bra fungerar det med tangentbordet. Man skriver ju en hel del, t.ex. mail, inlägg på HBK mm.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Efter att ha vant sig funkar det riktigt bra. Knapparna gör inte samma motstånd som på ett vanligt men responsen är snabbare.
Om man inte vill lära sig det nya finns det fristående att koppla till.

MC533_AV1.jpg

F

F.d. 53061

Guest

fel

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 23772

Guest

Köper du en Navigon kan du sedan på navigons tyska hemsida köpa till ADAC campingbok och ställplatser i hela Europa fö ca 150sv. kr. Dessa blir då helt intregrerade i gps-en precis som alla andra poi. som finns inlagda från början. Rekomenderas varmt.:spinny:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Köper du en Navigon kan du sedan på navigons tyska hemsida köpa till ADAC campingbok och ställplatser i hela Europa fö ca 150sv. kr. Dessa blir då helt intregrerade i gps-en precis som alla andra poi. som finns inlagda från början. Rekomenderas varmt.:spinny:

Ännu enklare om du har en iPhone/iPad där ADAC:s camping- och husbilsparkering (ställplatser) m.fl. finns att integrera i appen Navigon. Navigon Europa är f.n. rabatterad till 569:-. Endast ett klick behövs och appen uppdateras med jämna mellanrum.

F

F.d. 5322

Guest

Mina erfarenheter av GPS måste jag säga är blandade.
Vi köpte en när vi skulle till Kroatien för nåt år sen. Till det var den fantastisk! När den sa vi var framme, stod vi på trappan till hotellet.

Som f.d. eftersöksjägare har jag en Garmin Vista som även den var väldigt bra - så länge man inte var i en granplantering;). Man behövde inte stå på helt okända marker och lyssna i mörkret efter bilar för att veta åt vilket håll vägen låg, vilket var skönt. Det går dessutom inte så många bilar på natten :wink:.

Jag har skaffat en Garmin 220 till jycken så jag vet var hon är, när hon inte vet det själv. Den är också oerhört bra till just den uppgiften!

I jobbet har jag använt en handdator med inbyggd GPS och Gröna kartan. Detta ser jag som det bästa alternativet för min del. Den visar inte vart man ska, den säger inget men den visar var man är och kanske framför allt - den visar vad man har runt sig! Samhälle, sjöar, stigar, småvägar...
I kombination med exempelvis Röda kartan är den optimal för mina behov.
Problemet är att det inte går att ha hur stora kartor som helst så man får byta med hjälp av datorn ganska ofta.
Senast i påskhelgen saknade jag denna! Mycket! Den kommer att få hänga med i framtiden.

Summan är att jag inbillar mig att den GPS som passar den ena, kan vara utesluten för någon annan. Vad är man ute efter? Vad vill man att den ska visa?

För egen del skulle jag klara mig utmärkt med en bra karta. Nu ligger det i saken att jag faktiskt vågar påstå att jag är bra på att läsa karta. Ber om ursäkt om ni tycker det är skryt men det kan jag i alla fall. Jag kan läsa in någon mil och ha det i huvudet.
Den mesta nytta jag haft av GPS i bilen, är att leta upp en adress i en stad eller samhälle. Men den har också lurat mig många, många gånger!

Sen att jag tycker det är jättekul med karta, är en helt annan historia :wink:.
Jag är dessutom lite prylgalen och tycker det är helkul med GPS också för den delen. :D Men som sagt - mest som en kul grej i många fall.

Toppen