• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Juridisk tolkning funktion

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.884
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Spridande av information kan väl aldrig leda till illegalt beteende utan sådant beteende är ju den enskildes ansvar och beslut. Att bara "godkänd" information skulle få spridas hör väl inte hemma i ett fritt samhälle.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.352
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Advokatyrket är omgärdat med olika "trösklar" för att någon skall få kalla sig advokat. (vad jag vet)

Vem som helst kan kalla sig mekniker eller bilexpert.

Enligt min åsikt är det en extrem skillnad på juridisk rådgivning och annan rådgivning.

Om jag (exempelvis kallar mig själv "bilexpert") säger att du kan byta ut den gamla kamremmen mot din partners avlagda strumpbyxor, så är den maximala konsekvensen trots allt begränsad. Runt 100 000 kr för en ny motor.

Om man följer juridiska råd på ett forum är det bara fantasin som sätter gränser för konsekvenserna.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
368
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nu " yras" det nog lite i onödan! JanneB har , enligt mig, en intressant vinkling.... ... för mig handlar detta om att i en frågeställning fokusera kring i första hand den juridiska aspekten... det behövs inte en advokat för detta..... och ett svar hämtat från ett forum är ju just det.... men kan ändå ha lägre eller högre kvalitet.

Jo det finns legitimationsyrken. Men det handlar ju då mest om att inte vem som helst t ex ska få kalla sig leg tandläkare. Legitimation är kopplad till yrkesrollen, till arbetet.

Advokat eller jurist? Ja det finns lite intressant att läsa här kring detta.

 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
294
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Förmodligen och förhoppningsvis kommer den eller de jurister som tycker att de har något matnyttigt ur juridisk synvinkel att bidra med i en enskild frågeställning/tråd att göra det. Svårigheten är väl möjligen att för att kunna ge ett rent juridiskt stringent och korrekt svar vill nog de flesta jurister ha hela bilden i den enskilda frågan klarlagd, vilket inte alltid är fallet. Där skiljer sig nog inte jurister från andra yrkeskategorier.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.987
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Att ha rätt och få rätt är inte samma sak, det är väll det första dom lär sig på juristutbildningen.
Därför är det inte lätt att ge råd för en jurist när dom får några rader med frågor på ett forum, utan att få en helhetsbild.

Min bror och dotter är jurister, jag vet hur dom glider på svaren då man frågar om något, det finns oftast inget enkelt svar.
Vi får nog nöja oss med svaren man kan få från folk med livserfarenhet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.054
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack Håkan.
1. Det är som jag hoppas att stimulera. De bland HBK medlemmar som är experter på området skulle kanske kunna frivilligt hjälpa till med tolkningar.
2. Det är klart att juridiska frågor inte är viktigare än övriga frågor, dock vid vissa situationer som dyker upp i samband med diskussion i tråd som inte direkt handlar om juridik t.ex. tråd om "tråkigt beteende" har vissa inlägg klart anknytning till lagar osv. Då kan dessa frågor bli viktiga i o m att man kanske sprider information som kan leda till illegalt beteende.
Det känns Janne, som att just du är den felande länken inom HBK. Du har lång erfarenhet av juridik och rättsprocesser och verkar hålla dig a jour!
Den stora skillnaden på juridiska frågor och andra frågor är att juridiska frågor ofta är villkorade. Dvs, byter jag fel komponent i husbilen pga ett råd, kontra om jag följer ett felaktigt råd i juridik här på HBK, så kan skillnaden i utgång bli väldigt stora.

Jag tolkar ofta och gärna, men min yrkesverksamma tid är 6 år tillbaka i tiden. Jag är helt enkelt inte tillräckligt uppdaterad för att alltid ge rätt råd. Jag har flera gånger haft fel här på HBK och börjar alltmer acceptera min nivå. Men om du känner att du är uptodate och vill köra, så go for it. Ämnet är så viktigt för många av oss.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.401
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det känns Janne, som att just du är den felande länken inom HBK. Du har lång erfarenhet av juridik och rättsprocesser och verkar hålla dig a jour!
Den stora skillnaden på juridiska frågor och andra frågor är att juridiska frågor ofta är villkorade. Dvs, byter jag fel komponent i husbilen pga ett råd, kontra om jag följer ett felaktigt råd i juridik här på HBK, så kan skillnaden i utgång bli väldigt stora.

Jag tolkar ofta och gärna, men min yrkesverksamma tid är 6 år tillbaka i tiden. Jag är helt enkelt inte tillräckligt uppdaterad för att alltid ge rätt råd. Jag har flera gånger haft fel här på HBK och börjar alltmer acceptera min nivå. Men om du känner att du är uptodate och vill köra, så go for it. Ämnet är så viktigt för många av oss.
Ta det nu inte som ett påhopp men polisens roll är att se till att lagar och förordningar efterföljs, inte att tolka lagar för det har de flesta poliser inte kompetensen att göra.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
368
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Livserfarenhet, jodå . Det kan va till stor hjälp om någon som redan varit med om något .... kan bidra med den juridiska vinklingen från sin egen erfarenhet.... detta händer ju ganska ofta t ex i trådar som tar upp regler och lagar för vad som gäller för körkort, vikt på husbil, brobizzar
hastighetsregler.... det behövs ingen advokat för att reda ut detta. Men visst, ibland är det lite klurigt och oklart? Vad gäller egentligen i Schweiz? Som ett exempel!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.352
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad är det ökade värdet för forumdeltagaren att få in ännu en åsikt i en fråga runt juridik?
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Livserfarenhet, jodå . Det kan va till stor hjälp om någon som redan varit med om något .... kan bidra med den juridiska vinklingen från sin egen erfarenhet.... detta händer ju ganska ofta t ex i trådar som tar upp regler och lagar för vad som gäller för körkort, vikt på husbil, brobizzar
hastighetsregler.... det behövs ingen advokat för att reda ut detta. Men visst, ibland är det lite klurigt och oklart? Vad gäller egentligen i Schweiz? Som ett exempel!
Just denna fråga är intressant eftersom två jurister, anställda inom den schweiziska myndigheten för trafikfrågor, klart uttala att det är tillåtet för förare med svenskt B-körkort att framföra tung husbil i Schweiz.
Dessvärre har Schweiz inte i någon lag eller författning fastställt det.
Ett tydligt exempel på, även om det inte gäller på svensk hemmaplan, att tolkningen av regler inte är helt enkelt.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Medlemskap i M (f d motormännen) ger tillgång till juridisk rådgivning.
Ett problem är att såväl lagtexter som försäkringsvillkor inte sällan är tvetydiga. Ibland tror jag det är avsiktligt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.054
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ta det nu inte som ett påhopp men polisens roll är att se till att lagar och förordningar efterföljs, inte att tolka lagar för det har de flesta poliser inte kompetensen att göra.
Tar aldrig saklig kritik som påhopp. Det är bra med en spänstig debatt! :) Men tänk nu efter Blaser! Hur ska du som polis kunna se till att lagar och förodningar efterföljs om du inte har tolkat dem, eller fått dem tolkade? Helt enkelt förstå innebörden av lagtexten! Det är en viktig del av polisarbetet.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Medlemskap i M (f d motormännen) ger tillgång till juridisk rådgivning.
Ett problem är att såväl lagtexter som försäkringsvillkor inte sällan är tvetydiga. Ibland tror jag det är avsiktligt.
I mina dystra stunder så tror jag att juristskrået under utbildningen sitter och delar upp marknaden mellan sig: "Om ni Pelle och Lisa ser till att ni får jobb på departementen och skriver luddiga lagar, så blir Olle och Stina advokater och tolkar era luddiga lagar för dyra pengar. Sedan kan ni Pelle och Lisa skaffa er advokatbehörighet och nya friska ungdomar kan skriva luddiga lagar, som ni i er tur kan tjäna stora pengar på att tolka."
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.401
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tar aldrig saklig kritik som påhopp. Det är bra med en spänstig debatt! :) Men tänk nu efter Blaser! Hur ska du som polis kunna se till att lagar och förodningar efterföljs om du inte har tolkat dem, eller fått dem tolkade? Helt enkelt förstå innebörden av lagtexten! Det är en viktig del av polisarbetet.
Ja absolut så är det så. Jag har haft en hel del dispyter med polisen när det gäller vapenlicenser där de på tillståndsmyndigheten har tolkat lagar på sitt sätt men i rättslig instans så har de haft "fel" När jag sedan har valt att vilja dra det vidare så har tillståndsmyndigheten inte velat göra det eftersom de inte vill ha prejudikat. Det har inte med detta som diskuteras här att göra men det gäller att stå på sig för sina rättigheter, även om det inte är en rättighet att inneha vapen så ska man stå på sig och inte ge med sig för att en myndighet tolkar lagar i stället för att följa dem.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.054
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja absolut så är det så. Jag har haft en hel del dispyter med polisen när det gäller vapenlicenser där de på tillståndsmyndigheten har tolkat lagar på sitt sätt men i rättslig instans så har de haft "fel" När jag sedan har valt att vilja dra det vidare så har tillståndsmyndigheten inte velat göra det eftersom de inte vill ha prejudikat. Det har inte med detta som diskuteras här att göra men det gäller att stå på sig för sina rättigheter, även om det inte är en rättighet att inneha vapen så ska man stå på sig och inte ge med sig för att en myndighet tolkar lagar i stället för att följa dem.
Trist att du ska behöva ha sådana erfarenheter. Känns mer som ren byråkrati än polisverksamhet. Jag har ingen erfarenhet av att jobba med tillstånd. Mina erfarenheter är i första hand från yttre verksamhet. Då gäller det att vara så nära rätt tolkning som möjligt. Ofta har du bara några sekunder på dig att avgöra. Ditt beslut ska sedan hålla för prövningar i rättsliga instanser i månader. Samma beslut som du ska fatta på några sekunder, eller i bästa fall någon minut. Det har i vart fall gjort mig väldigt alert på, särskilt gällande straffrättsliga tolkningar, men givetvis även på tolkningar gällande vägtrafik, som dock oftast inte är lika tidskritiska. Men det gäller att hela tiden läsa in nya rättsfall och prejudikat.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.439
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Men också ett exempel på att " juridiska aspekter/vinklingar" kan va mycket viktigt att känna till. Så jag skriver igen, JanneB har en poäng! Men advokater och jurister!
Läs min länk!
Vad är skillnaden mellan advokat och jurist.

Tack Toyota för länk till intressant artikel.

Huvudfrågan för tråd är huruvida finns det behov av funktion för juridisk tolkning. Vad menar jag med det är bara generell information från sakkunig (någon med färdig juridisk utbildning) gällande något vi diskuterar på forum och som plötsligt får inlägg med klar juridisk anknytning. Då istället för att låta oss alla sväva i fantasifull moln, om vi få klar info att här gäller viss lag (optimalt - med hänvisning till paragraf i tillämplig lag) så blir förhoppningsvis slut på svävande och istället kommer diskussionen tillbaka till ursprungliga ämnet för tråden.

Exempelvis har vi en gång bland amatör fotografer diskuterat om friheten att ta bilder på personer i olika länder. Det visade sig att Spaniens konstitution skyddar bokstavligen personens image dvs man får aldrig ta bilder på någon (oavsett var, oavsett hur stor, enskilt eller i mängden av andra...) utan att få personens tillåtelse. Andra länder tillåter det på allmän plats, när det inte är kränkande etc.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
... Vad menar jag med det är bara generell information från sakkunig (någon med färdig juridisk utbildning) gällande något vi diskuterar på forum och som plötsligt får inlägg med klar juridisk anknytning. Då istället för att låta oss alla sväva i fantasifull moln, om vi få klar info att här gäller viss lag (optimalt - med hänvisning till paragraf i tillämplig lag) så blir förhoppningsvis slut på svävande och istället kommer diskussionen tillbaka till ursprungliga ämnet för tråden.
Här tror jag att du är inne på rätt spår. Att tro att någon med juridisk fackkunskap ska "avgöra" vad som gäller (läs "tolka lagen") tror jag inte att någon är villig till. Jag skulle aldrig göra det, om jag vore jurist. Det kan finnas alltför många okända parametrar, som man måste väga in.

Däremot borde någon med juridisk fackkunskap kunna peka med hela handen och säga något i stil med "läs paragraf si och så i brottsbalken etc."
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Jag tror att risken då är stor att många "förståsigpåare", precis som så ofta nu, gör sin gen tolkning (vanligtvis till egen fördel) av vad de läst.

Pålle
Risken finns naturligtvis men dilemmat är också att om man vistas i Sverige (eller vilket annat land som helst), så har man en skyldighet att känna till landets lagar. Då kan det vara bra om någon talar om vilken lag, som gäller.
 
Toppen