• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Hmmmm, undrar om MSG ingår i Gewürze????
Varför chansa Jappe?
:)
//W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Men man måste leta längst ner vid golvet! Denna senap var dessutom billigare och säkert godare än kemikaliesenaparna! Jappe

Dessutom kan du hoppa över morgongympan, åtminstone rygg- och knäböjningarna!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Hej Jappe, när du handlar och vill ha bara äkta, ordentliga matvaror, besök de jättefina ekoligiska affärerna där! Stora som ICA på många ställen och mycket välsorterade.

Googla på orten så hittar du säkert. Inga problem att hitta senap osv utan en massa kemikalier!

hälsning
'jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Hmmmm, undrar om MSG ingår i Gewürze????
Varför chansa Jappe?
:)
//W

Jag tog risken och provsmakade senapen och jag kände ingen smak av natriumglutamat! Det är väl en ganska onödig smaktillsats i senap. Dessutom ska väl även i Tyskland E-numren redovisas!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Oh Pardon! Det blev visst en doublé på inlägg här! Jag skyller på den usla uppkopplling som Vodafone presterar i Moseldalen, just nu i Enkirch. Jag försökte komma in på min favoritställplats i Reil men där är det gatuvinfest och det fanns inte en ledig bra plats! För övrigt så öser regnet ner så jag tror jag ska gå ut och spraya lite såpa på husbien.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Hmm! Jordnötter, glass, senap...

Ralph,
jordnötter är helt OK både i GI och LCHF - mest fett - mycket lite kolhydrater!

"Jordnötter har ett GI-värde på 21, vilket är mycket lågt. Det finns personer som har tolkat det som att jordnötter, tack vare sitt låga GI, är ett idealiskt livsmedel för viktminskning! För att få 50 g kolhydrater från jordnötter så krävs dock nästan ett halvt kilo nötter! Det motsvara en extra stor festpåse."
:D:D:D
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Ni som inte vet vad cocktaileffekten är:Cocktaileffekten / Grön guide ~ Naturskyddsföreningen

Här finns guider där man kan hitta vilka produkter som är miljövänliga och på så vis välja bort de miljövidriga Bra Miljöval - Världens tuffaste miljömärkning ~ Naturskyddsföreningen

Här kan man hitta KRAV-märkta livsmedel. KRAV står för den tuffaste märkningen av alla ekologiska livsmedelsmärkningar. KRAV-produkter - www.krav.se

Om alla gör lite är det mycket bättre än om ingen gör något alls!

/Ludde
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Ska vi vara miljövänliga kanske vi ska börja med att göra oss av med husbilarna och gå och cykla i stället.Bara äta råa grönsaker so vi sparar på elen osv
Jag föredrar att VÅGA LEVA!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Jag med! Jag menade absolut inte att vara besserwisser med inlägget eller att alla ska leva som på stenåldern! Men bidrar vi var och en med något litet blir det mycket om alla gör det!
Man kan ju bara börja med att sanera bland giftiga rengöringsmedel hemma och byta ut dom mot mer miljövänliga till exempel. Kan tyckas vara obetydligt, men tänk om alla gör det, då är det inte obetydligt längre.
Meningen med upplysningen om miljövänliga alternativ är inte att skuldbelägga hur man lever. Då blir det motsatt effekt, precis som din reaktion nu.
Man gör det man kan och det man har förmåga till även om det så bara är lite grann.

Kanske kunde vi alla här i Husbilsklubben hjälpas åt med en tipstråd för just husbilsåkare hur man med enkla medel, utan att för den skull försaka eller försämra husbilslivet, kan göra husbilslivet och vår livsstil lite mer miljövänlig? :)
Utan att skuldbelägga någon eller sätta sig på piedestal för att man gör mer än andra.

/Ludde
 
T

Teddi

Guest
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

ibland har tanken gått åt de hållet att de jag sysslar med(rulla husbil) är inte de minsta miljötänk,,men beslutet kan ingen annan än ja själv ta,,
ock regler tar ju som bekant nån annan,,vilket vi inte har den minsta chans att påverka,,
men under tiden så kan man ta många bra beslut,,vi kan t.ex köra på talldiesel,,preem,, men naturligtsvis finns åsikter om den också,

vi kan samarbeta mer för kommande ställplatser,,så kanske man inte behöver köra så mycket,,
de finns säkert mycke positivt att göra,, för hur de än är så blir ju denna sysselsättning dyrare -dyrare,,
nu har ju inte detta med tråden att göra,,men ja hänger bara på föregående..
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Nu börjar jag bli lite orolig över vår Orustbo. Inga livstecken på 60 timmar. Det måste ha hänt något annars skulle hans skrivabstinens skickat tecken i cyberrymden.

Han har ju gjort några avsteg från LCHF, så jag förstår att man har dåligt samvete, men ett livstecken skulle vara på sin plats.

sad_cow_113531276.jpg

Man saknar kon när båset är tomt...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Vodafone fungerar inte så bra i Moseldalen! I kväll hamnade jag i Ernst och där kom jag ut på nätet igen! Jag träffade Jennifer och kurt i Alken för några dagar sedan! Kurt fra Santa Pola och Norge. Han skickade hem Jennifer med flyget någonstans i bergen ovanför Enkirch och sedan satte vi igång att festa!

Kurt i Enkirch.jpg

Efter ett par dagar kom jag loss och ikväll hamnade jag i Ernst och gick på Mosella Schinkenstube för att få mig något till livs.

Före:

före.jpg

Efter:

efter.jpg

Duktig eller???

Jag var proppmätt efter den stora köttbiten + sallad och jag förstår inte hur någon av människa född kan sätta i sig så mycket kolhydratstinna pommesfrittar som jag fick på min tallrik!

Hur går det för dig, Sir McLain?

Vågar du erkänna några avsteg från den smala vägen?

Jappe

PS. Himla skönt med lite sommarvärme efter den svenska skräpsommaren!
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Aha! Festat är laga förfall...:)

Kon är tillbaka.
HappyCow.jpg

Man började bli orolig. Jodå! Vi är duktiga utom i lördags då vi åt kroppkakor på kroppkaketräffen. Men det var planerat och bokat sedan länge. Vi har hittat bra menyer på pizzerior med alla sallader som är otroligt bra. Men ingen majs och annat otyg får vara med.

Saknar ölen obeskrivligt. Saknar även bröd även om Louise har lyckats baka hyfsade frallor. Saknar även vettiga drycker förutom rödvin, vatten och kaffe.

images

Kul att du är tillbaka i cyberspace.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

I den sortens festande ingår inte särskilt många kolhydrater! Jag håller mig kvar på den smala vägen förvånansvärt bra! Svårt dock att äta ute - men surkål i stället för potäter tror jag är godkänt! Lite grönsaker får man tåla också! Rödvin är ju otroligt nyttigt - det finns rödvin i Moseldalen också!

Men falukorven har tagit slut och jag vet inte vad falukorv heter på tyska!
Det är hemskt att vara utan falukorv!

Jappe

Beilstein, tor jag.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

I den sortens festande ingår inte särskilt många kolhydrater! Jag håller mig kvar på den smala vägen förvånansvärt bra! Svårt dock att äta ute - men surkål i stället för potäter tror jag är godkänt! Lite grönsaker får man tåla också! Rödvin är ju otroligt nyttigt - det finns rödvin i Moseldalen också!

Men falukorven har tagit slut och jag vet inte vad falukorv heter på tyska!
Det är hemskt att vara utan falukorv!

Jappe

Hittat på nätet.

Falukorv är inte alls svensk företeelse, utan tysk sedan 1487
TyskFalukorv.jpg

Man lär sig något nytt varje dag sägs det, och idag lärde jag mig att Sverige inte alls har något monopolstämpel på falukorv. Svensk falukorv är inte ens ursprungligen från Sverige! –vilket jag alltid trott. Idag, här i Polen åt jag polsk falukorv till frukost, sk ”parówki” (uttal: parufki) – kallas även för Frankfurterki av en anledning som jag beskriver lite senare. Parówkan har funnits sedan urminnestider här i Polen, i alla fall om man får tro på morfar. Och morfar hade rätt…

Själva ordet parówki betyder typ ”ånga” (para = ånga). Skillnaden mellan en svensk falukorv och polska parówki är storleken. Parówkan ser ut som en vanlig brödkorv, 15 cm långa och 2,5cm i omkrets. Färgen på skinnet kan variera, min var lätt röd dock. Skillnaden är också hur man tillagar den goda korven, här i Polen gör man som namnet antyder: ångkokar den men det går bra att steka eller koka den.

Smaken är den samma, dock märkte jag att ingrediensen skiljer sig mellan den polska parówkan och den svenska falukorven och det är att parówkan innehåller 30% oxkött medan den svenska 40% samt att den svenska får lov att innehålla griskött. Vad består resten av korven av då? Jo, 30% fett och 30% vatten (is) samt smaksättningsämnen (salt + proteinämnen). Hittar dock inte på nätet hur många procent den svenska falukorven innehar av resterande ingredienserna.

Falukorvens historia
Den Polska falukorven, parówkan kommer från Frankfurt där den först dök upp 1487. I Frankfurt har även den svenska falukorven utvecklats fast den kom inte till Sverige förrän under tidiga 1600-talet. Korven kom via tyskarna som arbetade i de svenska koppargruvorna vid Falun under 1600-talet men då gjorde man korv på ~ 100% oxkött. ”Vid Falu koppargruva användes linor av tvinnad oxhud för att hissa upp kopparmalmen. Oxarna kom från Småland i stora karavaner och slaktades vid framkomsten till Falun.” skriver Melkers som är det enda företaget som producerar Falukorv där den ”ska” produceras, dvs i Falun. Falukorven fick sitt svenska namn först 1890 av Melkers. Falukorven från Frankfurt uppfanns i samband med de världskända ”hotdogs” (dachshund).

Den röda färgens historia
Det är annorlunda historia. Den kommer inte från tyskland. Den kommer från Lyon, Frankrike. En slaktare i Lyon lär ha varit först med att färga korvskinnet rött, varför den kom att kallas Lyoner. I Tyskland kallas falukorv alltså Lyoner, i Sverige Falukorv och i Polen Parówki eller Frankfurterki (pga sitt ursprung). Har inga årtal dock vilket gör det hela lite mystiskt…

Smaskens.
Påminde mig faktiskt om Sverige lite grand när jag mumsade frukosten.
Så åker ni på semester till Polen så skippa att ta med er falukorven i resväskan!
 
Toppen