Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner
I den sortens festande ingår inte särskilt många kolhydrater! Jag håller mig kvar på den smala vägen förvånansvärt bra! Svårt dock att äta ute - men surkål i stället för potäter tror jag är godkänt! Lite grönsaker får man tåla också! Rödvin är ju otroligt nyttigt - det finns rödvin i Moseldalen också!
Men falukorven har tagit slut och jag vet inte vad falukorv heter på tyska!
Det är hemskt att vara utan falukorv!
Jappe
Hittat på nätet.
Falukorv är inte alls svensk företeelse, utan tysk sedan 1487
Man lär sig något nytt varje dag sägs det, och idag lärde jag mig att Sverige inte alls har något monopolstämpel på falukorv. Svensk falukorv är inte ens ursprungligen från Sverige! –vilket jag alltid trott. Idag, här i Polen åt jag polsk falukorv till frukost, sk ”parówki” (uttal: parufki) – kallas även för Frankfurterki av en anledning som jag beskriver lite senare. Parówkan har funnits sedan urminnestider här i Polen, i alla fall om man får tro på morfar. Och morfar hade rätt…
Själva ordet parówki betyder typ ”ånga” (para = ånga). Skillnaden mellan en svensk falukorv och polska parówki är storleken. Parówkan ser ut som en vanlig brödkorv, 15 cm långa och 2,5cm i omkrets. Färgen på skinnet kan variera, min var lätt röd dock. Skillnaden är också hur man tillagar den goda korven, här i Polen gör man som namnet antyder: ångkokar den men det går bra att steka eller koka den.
Smaken är den samma, dock märkte jag att ingrediensen skiljer sig mellan den polska parówkan och den svenska falukorven och det är att parówkan innehåller 30% oxkött medan den svenska 40% samt att den svenska får lov att innehålla griskött. Vad består resten av korven av då? Jo, 30% fett och 30% vatten (is) samt smaksättningsämnen (salt + proteinämnen). Hittar dock inte på nätet hur många procent den svenska falukorven innehar av resterande ingredienserna.
Falukorvens historia
Den Polska falukorven, parówkan kommer från Frankfurt där den först dök upp 1487. I Frankfurt har även den svenska falukorven utvecklats fast den kom inte till Sverige förrän under tidiga 1600-talet. Korven kom via tyskarna som arbetade i de svenska koppargruvorna vid Falun under 1600-talet men då gjorde man korv på ~ 100% oxkött. ”Vid Falu koppargruva användes linor av tvinnad oxhud för att hissa upp kopparmalmen. Oxarna kom från Småland i stora karavaner och slaktades vid framkomsten till Falun.” skriver Melkers som är det enda företaget som producerar Falukorv där den ”ska” produceras, dvs i Falun. Falukorven fick sitt svenska namn först 1890 av Melkers. Falukorven från Frankfurt uppfanns i samband med de världskända ”hotdogs” (dachshund).
Den röda färgens historia
Det är annorlunda historia. Den kommer inte från tyskland. Den kommer från Lyon, Frankrike. En slaktare i Lyon lär ha varit först med att färga korvskinnet rött, varför den kom att kallas Lyoner. I Tyskland kallas falukorv alltså Lyoner, i Sverige Falukorv och i Polen Parówki eller Frankfurterki (pga sitt ursprung). Har inga årtal dock vilket gör det hela lite mystiskt…
Smaskens.
Påminde mig faktiskt om Sverige lite grand när jag mumsade frukosten.
Så åker ni på semester till Polen så skippa att ta med er falukorven i resväskan!