• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

T

Teddi

Guest
Sv: Jappe i Portugal

härligt foto anders,,taget med google?? det förvånar mej lite att inte fler väljer de svarta solskyddet,,men de beror väl på hur gammalt fotot är,,

vi låg högst upp,,ock fick då som hundägare en -nyckel till den grinden,,

varje lörda-söndag var de kaninjakt däruppe,,då drog vi rakt ner mot saltsjöarna istället,,
dubbel-owes plats tror jag låg utanför bilden,men jappes,,bonzos ser man ju,,bl.annat,,jerrys..hasse-agnetas likaså,
vi gör en snabbis i december,,blomman kommer jag troligen att lägga i medelhavet,,
sen drar ja ner rullgardin för gott,,
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Dom svarta "solskydden" är dom näten som man använder till olivplockning. Dom lägger man under träden och slár ned oliverna. Desa finns att köpa billigt i Ferreteria järnhandeln ute pá landsbyggden. Ca 40€ för 6 X 12m. Finns i grönt och svart (Mantas de aceituna)
 

Bilagor

  • manta-recoger-aceitunas-almendras-6-x-12-m.jpg
    manta-recoger-aceitunas-almendras-6-x-12-m.jpg
    28,5 KB · Visningar: 2.149

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag var i Gran Alacant häromdagen och där kunde man se att nybyggnationen av lägenheter fortsätter nära flygplatsen i Alicante.

ali.jpg

Här händer inte så mycket på Bahia men om några dagar ska jag vidare söderut och då kommer det säkert att hända intressanta saker!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Några bilder från Santa Pola där värmen har klingat av en aning men väderlekstjänsten hotar med mera värme om ett par dagar.

Avlövningen har börjat på Bahia.

1 avlövning.jpg

Bonzo letade förgäves efter sin gamle kompis Ante.

2 Bonzo.jpg

Tabarca ligger kvar på sin plats.

3 Tabarco.jpg

Sören provar sin nya velocipedensemble inför höstsäsongen

4 Sören.jpg

och Hibiscusen (tror jag) blommar på som den ska!

5 hibben.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag åker inte hem mitt i vintern! Det är så att en grotesk värmebölja, den hemskaste på 95 år, har drabbat Santa Pola. Värmen har knäckt mig tillfälligt. Snart åker jag vidare mot Portugal!

Försökte lägga in en bild men det är fel tid på dygnet. Alla ska ut på nätet via WiFi samtidigt så här dags!

Jappe
 
F

Flow

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Jag åker inte hem mitt i vintern! Det är så att en grotesk värmebölja, den hemskaste på 95 år, har drabbat Santa Pola. Värmen har knäckt mig tillfälligt. Snart åker jag vidare mot Portugal!

Försökte lägga in en bild men det är fel tid på dygnet. Alla ska ut på nätet via WiFi samtidigt så här dags!

Jappe

Kom hem! Kom hem! Kom håll oss sällskap i kylan och i den pågående stormen! :spinny:
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Jappe i Portugal

Hej Jappe, funderade att plita ner ett par rader för att höra hur du mår, saknat dina inlägg lite. Synd att du inte trivs i värmeböljan! hihi. När sticker du till Portugal? vart åker du ngnstans?
Ha dé och förgås inte i värmen.

hälsar UR13 (f.d. Roland/Ulla)
Ulla vid datorn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Hej Jappe, funderade att plita ner ett par rader för att höra hur du mår, saknat dina inlägg lite. Synd att du inte trivs i värmeböljan! hihi. När sticker du till Portugal? vart åker du ngnstans?
Ha dé och förgås inte i värmen.

hälsar UR13 (f.d. Roland/Ulla)
Ulla vid datorn

Äntligen har det blivit lite svalare och mörka moln tornar upp sig öster om Santa Pola. Lite trivsamt åskmuller i fjärran förhöjer stämningen ytterligare.

r.jpg

Jag betalade för 40 dagar i dag och i morgon lämnar jag "Salta Pola" för vidare färd söderut.

r 1 hus.jpg

I 40 dagar har jag tåligt utstått 30-gradig värme dag efter dag men nu ska det väl vara slut på strapatserna och den fortsatta resan bli lite behagligare, åtminstone temperaturmässigt.

r 2 vy.jpg

Kvällarna var dock angenäma och uterestaurangerna välbesökta av både spanjorer och turister

r 5 res.jpg

men i morgon ska jag lämna det trygga campinglivet med alla svenskar

r 4 sv gang.jpg

och den trevliga personalen som här får representeras av Bautista vars gloria tycks ha hamnat lite snett på den här bilden.

r 3 Bautista.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Jappe i Portugal

Hej Jappe, vart tar du vägen nu. Direkt till Portugal?
Ha dé o ta det lugnt i värmen.
Ulla
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag kommer att ta det lugnt efter Costa del Sol och kommer väl till Portugal i slutet av november, antar jag.

Don Juan, det är väl Fuengirola som du så vanvördigt kallar "Funkan" och där ska jag naturligtvis övernatta på "Juan Nortes Torg"

f t.jpg

med stolen!

STO.jpg

(Här försökte jag bifoga ett par bilder men det verkar omöjligt att komma förbi alla paddor som blockerar nätet. Överallt sitter det folk och pillar på sina paddor och förstör för hederligt folk att få iväg sina reseberättelser!
Jag försöker senare om inte John Blund tar över!)

Nu kom jag faktiskt igenom "paddträsket" men det tog tid! Det är fullständigt hopplöst på kvällarna men det går bra dagtid, i varje fall om solen skiner.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Ta det lungt Jappe!
Just nu är motorvägen Benalmádena Fuengirola avstängd P.g.a en brand. Alla hus hotell och restauranter även bensinstationerna har utrymts. Detta kommer nog att págá hela natten Bara att hoppas att inte branden bláser hem till mig.
Troligtvis kommer det nágra tillfälligt hemlösa och sover hos oss i natt. Husbilen skulle vara bra nu
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Jag kommer att ta det lugnt efter Costa del Sol och kommer väl till Portugal i slutet av november, antar jag.

Don Juan, det är väl Fuengirola som du så vanvördigt kallar "Funkan" och där ska jag naturligtvis övernatta på "Juan Nortes Torg" med stolen!

Här försökte jag bifoga ett par bilder men det verkar omöjligt att komma förbi alla paddor som blockerar nätet. Överallt sitter det folk och pillar på sina paddor och förstör för hederligt folk att få iväg sina reseberättelser!
Jag försöker senare om inte John Blund tar över!

Jappe

Vill önska en trevlig resa. Du passar på att "smita" när jag tillfälligt är borta. Men på Söndag lägger jag i 6:an och drar direkt till Portugisien över Granada och Sevilla. Där vi ska hälsa på Max M.

Men även vi stannar till i "Funkan" på vägen tillbaka 22/12--trettonhelgen eftersom kära mor hyr ett rum där en månad. Vi kanske ses där. Jag har ju lite Calvados till dig.

Kör försiktigt
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Ganska rejäl omväg om ni ska passera Grenada på vägen! :D:D:D Men ni far ju runt på klotet som riktiga illvålingar så det är väl inte så konstigt, kanske!

Jappe

PS. Nu ändrade han till Granada så då faller ju det här inlägget! Nu ska jag kolla spanska nyhetsprogram för att se om de visar något från branden på Costa de Sol!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen