• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag förstår inte ………..

Status
Stängd för vidare inlägg.

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Läste precis att Skellefte Kraft får elda med olja i fjärrvärmeverket då det inte finns tillräckligt med biobränsle tillgängligt. Hörde också att min granne som är skogsägare fick 400kr/m3 för att ta ut ett bestånd barkborreangrippen gran.

Tillgång och efterfrågan är en stark faktor som styr prissättning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Men när något som en del behöver och blivit helt fastlåsta vid, och som skulle vara billig energi, ena året kan säljas till extrapris för en hundring för fyra lösa säckar, till att man nästa gång skall betala 472:- för samma fyra säckar ligger rätt långt över även hög vettig höjning hur mycket ökad efterfrågan/kostnad man än skyller på.

Tur att vår katt inte kissar och bajsar så mycket (använder värmepellets i lådan istället för kattströ).

Dessutom ska jag sluta jag klaga på priset för avhärdningssalt som på 5 år "bara" stigit från 90 kr/säck till 130 kronor för samma förpackning hos samma återförsäljare.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tur att vår katt inte kissar och bajsar så mycket (använder värmepellets i lådan istället för kattströ).

Dessutom ska jag sluta jag klaga på priset för avhärdningssalt som på 5 år "bara" stigit från 90 kr/säck till 130 kronor för samma förpackning hos samma återförsäljare.

Pålle
Nej saltet ligger ju bara på ca. 45% höjning även om det är mer än vad som påstås vara normal höjning p.g.av inflation och dåliga tider. Dessutom på hela fem låånga år.
Extrapriset på pellets till fullpriset förra året blir visst 375% och jag tror tyvärr jag räknat rätt.....
Om saltet skulle följt samma kurva så skulle du behöva betala 427:50 för det, så det är nog som du skrev... Synd att klaga, och dessutom på fem år vilket måste vara en evighet i dessa tider :p

Men pellets eller kattströ, Delux, klumpbildande, absorberande, glittrande och väldoftande kanske är billigare än pellets snart......... Montro om det går att elda med det i stället för pellets :msn_dontknow: ??
Kattsand baserat på bentonitlera är väl troligen i alla fall en nitlott som bränsle.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.

Ps. Om man är snäll och räknar från normalpriset innan på pellets till priset förra året så blir höjningen bara 260% :applaus:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen