• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag förstår inte ………..

Status
Stängd för vidare inlägg.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag förstår inte prissättningen på Pelletssäckar. de gick från tre säckar för 100:- (även en special med fyra säckar för en hundring när de låg i vägen) till uppåt 118:- per säck förra vintern. Nu har de sjunkit till endast 89:- per säck.........
Svårt att tro att framställning m.m. har ökat så mycket i pris sen åren innan. Kanske efterfrågan p. g. av dyrt pris på el m.m. har hjälpt till :rolleyes:, och inte enbart framställningskostnaden. Vet att det finns flera som inte har något annat alternativ än att köpa pellets som lovades bli ett billigt alternativ när det först begav sig, och alla andra alternativ för att värma pannan skrotades.
Snuttar fortfarande på några kvarstående säckar, fyra för en hundring vid svinkallt väder (synd att jag inte köpte fler), men nu är det nog billigare att köpa några dunkar blankdiesel till den gamla brännaren i pannan (som finns som ytterligare en nödlösning) än nya säckar pellets.
Dessa alternativ är bara extralösning när det blir svinkallt ute, vilket utetermometern säger att det nästan är ibland just nu, även om det lovas och lovas att vintrarna skall utebli nu för tiden...........

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag förstår inte prissättningen på Pelletssäckar. de gick från tre säckar för 100:- (även en special med fyra säckar för en hundring när de låg i vägen) till uppåt 118:- per säck förra vintern. Nu har de sjunkit till endast 89:- per säck.........
Svårt att tro att framställning m.m. har ökat så mycket i pris sen åren innan. Kanske efterfrågan p. g. av dyrt pris på el m.m. har hjälpt till :rolleyes:, och inte enbart framställningskostnaden. Vet att det finns flera som inte har något annat alternativ än att köpa pellets som lovades bli ett billigt alternativ när det först begav sig och alla andra alternativ för att värma pannan skrotades.
Snuttar fortfarande på några kvarstående säckar, fyra för en hundring vid svinkallt väder (synd att jag inte köpte fler), men nu är det nog billigare att köpa några dunkar blankdiesel till den gamla brännaren i pannan (som finns som ytterligare en nödlösning) än nya säckar pellets.
Dessa alternativ är bara extralösning när det blir svinkallt ute, vilket utetermometern säger att det nästan är ibland just nu, även om det lovas och lovas att vintrarna skall utebli nu för tiden...........

M.v.h. JANKRO.
Idag är nog alla som säljer "energi" väldigt snabba att justera sina priser, så kör man typ pellets så gäller det att passa på att lägga upp lager när det ser fördelaktigt ut.

Själv slutade jag köpa villaolja när priset kom upp i 10000kr/m3, då blev det logs 1ton/månad kalla årstiden i några år, när de kostade 26kr för 10kg, ja då blev det bergvärme, bästa jag gjort, kostade totalt 150kkr, och betalade sig redan efter 3år, har 320m2 att värma upp :confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Idag är nog alla som säljer "energi" väldigt snabba att justera sina priser, så kör man typ pellets så gäller det att passa på att lägga upp lager när det ser fördelaktigt ut.

Själv slutade jag köpa villaolja när priset kom upp i 10000kr/m3, då blev det logs 1ton/månad kalla årstiden i några år, när de kostade 26kr för 10kg, ja då blev det bergvärme, bästa jag gjort, kostade totalt 150kkr, och betalade sig redan efter 3år, har 320m2 att värma upp :confused:
Ja, man får nog känslan av att det mesta som utlovats som billig uppvärmning genom åren, och folk blivit "inlurade" på i viss mån, alltid växer i pris med råvarans pris som man måste ha och betala för.
Kan det bli skatt på att man suger värme ur marken vi går på också montro :rolleyes:.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja, man får nog känslan av att det mesta som utlovats som billig uppvärmning genom åren, och folk blivit "inlurade" på i viss mån, alltid växer i pris med råvarans pris som man måste ha och betala.
Kan det bli skatt på att man suger värme ur marken vi går på också montro :rolleyes:.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
Kanske man kan få ett litet bidrag då jag försöker sänka planetens temperatur med mina 2 djupa hål ner i planeten :twitcy:
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Har ni hört att man ska bygga en enorm vindpark vid Öland ock att denna bekostas av kina ock att sverige inte får varken skatt eller något av detta
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ja det är mycket man inte förstår, Maskrosorna ,själavandring tomtar å troll och TV pejling
Tv pejling snacka om propaganda.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag förstår inte hur bensinbolagen kunde sänka priset på bränslet redan på nyårsdagen. I min värld har bolagen blandat i något i bränslet, på direktiv av överheten, i vårt fall 30 %. Rimligen borde allt bränsle som fanns i bensinstationernas lager och såldes på nyårsaftonen vara med denna 30 %-iga inblandning och denna inblandning kostar förmodligen pengar. Så varför säljer bensinbolagen, på nyårsdagen, bränsle där dom inte får tillbaka utläggen för vad inblandningen kostar?:msn_question::msn_question:
Att dom gör det är jag bara glad för....
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har ni hört att man ska bygga en enorm vindpark vid Öland ock att denna bekostas av kina ock att sverige inte får varken skatt eller något av detta
Studerar man hur elnätet och elmarknaden fungerar kommer man till lite andra slutsatser. Statistiken visar att huvuddelelen av den vindkraftproducerade elen stannar i Sverige. Trådrubriken passar ofta bra när man "har hört" något...
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det som verkar ologiskt och obegripligt är garanterat relevant för de som fattar beslut. Vill man förstå så måste man sätta sig in i deras bevekelsegrunder.

Det gäller även dig och mig. Det jag tycker är självklart kan du tycka är totalt galet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag förstår inte prissättningen på Pelletssäckar. de gick från tre säckar för 100:- (även en special med fyra säckar för en hundring när de låg i vägen) till uppåt 118:- per säck förra vintern. Nu har de sjunkit till endast 89:- per säck.........
Svårt att tro att framställning m.m. har ökat så mycket i pris sen åren innan. Kanske efterfrågan p. g. av dyrt pris på el m.m. har hjälpt till :rolleyes:, och inte enbart framställningskostnaden. Vet att det finns flera som inte har något annat alternativ än att köpa pellets som lovades bli ett billigt alternativ när det först begav sig, och alla andra alternativ för att värma pannan skrotades.

M.v.h. JANKRO.
Skogsråvara fungerar ungefär så här: Går el och olja upp så börjar folk elda mer med ved.
Skogsägarna kan sälja sämre virke som ved till grannen och blotta misstanken att det kan ske gör att massaindustrin höjer sitt vedpris för att få in vad de behöver till sin produktion.
Med det massavedspriset skogsägaren erbjuds kan det löna sig att kvista ut topparna lite längre och då blir det mindre grot (grenar o toppar) kvar att göra flis till värmeverken som för säkerhets skull köper in mer pellets och där måste de som säljer pellets till villaägarna förvissa sig om att få det de behöver till sina kunder. De posterna kan bli dyra för alla leden lägger på lite extra för att förvissa sig om att inte förlora något, för säkerhets skull - de måste ju redovisa vinst. Allt handlar egentligen om spekulation.

Till sist är det konsumenten som får betala. Det gäller alltid oavsett var man lägger kostnaden. Slutkonsumenten betalar antingen via pris eller skatt.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
ja då blev det bergvärme, bästa jag gjort, kostade totalt 150kkr, och betalade sig redan efter 3år, har 320m2 att värma upp :confused:
Installerade också bergvärme, kändes som det bästa jag gjort. Knappt 100 000:- för 12 kv och 200 m hål. Eldade tidigare med egenproducerad flis från egen skog som inte kostade så mycket mer än arbete. Var mest kroppen som sade ifrån och vi sålde fastigheten. Bedömmer att salupriset steg mer än vad bergvärmen kostade.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ja efter 13 år gick bergvärmepumpen sönder, men som tur är man i branschen.
Reparerade den snabbt och fick igång den innan kylan slog till.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har ni hört att man ska bygga en enorm vindpark vid Öland ock att denna bekostas av kina ock att sverige inte får varken skatt eller något av detta
Kan inte hitta mycket positivt om Putin men det goda har han i alla fall orskat, nämligen att politikerna börjat fundera på om det egentligen är så klokt att låta andra länder (läs Kina) få tillgång till våra tillgångar inklusive marken.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Och sen skall vi köpa URAN till kommande kärnkraftverk från P u tin.
Det är lite svårt att förstå.

De
Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skogsråvara fungerar ungefär så här: Går el och olja upp så börjar folk elda mer med ved.
Skogsägarna kan sälja sämre virke som ved till grannen och blotta misstanken att det kan ske gör att massaindustrin höjer sitt vedpris för att få in vad de behöver till sin produktion.
Med det massavedspriset skogsägaren erbjuds kan det löna sig att kvista ut topparna lite längre och då blir det mindre grot (grenar o toppar) kvar att göra flis till värmeverken som för säkerhets skull köper in mer pellets och där måste de som säljer pellets till villaägarna förvissa sig om att få det de behöver till sina kunder. De posterna kan bli dyra för alla leden lägger på lite extra för att förvissa sig om att inte förlora något, för säkerhets skull - de måste ju redovisa vinst. Allt handlar egentligen om spekulation.

Till sist är det konsumenten som får betala. Det gäller alltid oavsett var man lägger kostnaden. Slutkonsumenten betalar antingen via pris eller skatt.
Hejsan, jo jag har läst på lite om alla vindlande vägar som försöker förklara alla olyckliga omständigheter som gör att priset åker iväg när det är efterfrågan både från tillverkare och försäljare av pellets.
Jag läste också något om att "man" i nästa steg åker runt med lastbilar och köper upp och förflyttar pellets innan försäljning sker, och på något sätt då driver upp priset och (vinsten) ......... Det finns mycket fantasi nu för tiden med att någon extralänk i en kedja också skall kunna leva på vinsten fast de bara flyttar/lagrar något helt i onödan.
Men när något som en del behöver och blivit helt fastlåsta vid, och som skulle vara billig energi, ena året kan säljas till extrapris för en hundring för fyra lösa säckar, till att man nästa gång skall betala 472:- för samma fyra säckar ligger rätt långt över även hög vettig höjning hur mycket ökad efterfrågan/kostnad man än skyller på.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen