• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag förstår inte ………..

Status
Stängd för vidare inlägg.

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag förstår inte hur bensinbolagen kunde sänka priset på bränslet redan på nyårsdagen. I min värld har bolagen blandat i något i bränslet, på direktiv av överheten, i vårt fall 30 %. Rimligen borde allt bränsle som fanns i bensinstationernas lager och såldes på nyårsaftonen vara med denna 30 %-iga inblandning och denna inblandning kostar förmodligen pengar. Så varför säljer bensinbolagen, på nyårsdagen, bränsle där dom inte får tillbaka utläggen för vad inblandningen kostar?:msn_question::msn_question:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag förstår inte hur bensinbolagen kunde sänka priset på bränslet redan på nyårsdagen. I min värld har bolagen blandat i något i bränslet, på direktiv av överheten, i vårt fall 30 %. Rimligen borde allt bränsle som fanns i bensinstationernas lager och såldes på nyårsaftonen vara med denna 30 %-iga inblandning och denna inblandning kostar förmodligen pengar. Så varför säljer bensinbolagen, på nyårsdagen, bränsle där dom inte får tillbaka utläggen för vad inblandningen kostar?:msn_question::msn_question:
Därför att man normalt jobbar med återanskaffningsspriset. Dvs det är vad det kostar att ersätta det som de säljer som styr priset.
Dock är det ju inget tvingande så visst kan både bensinbolag och andra höja och sänka priserna oberoende av återanskaffningspriset.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Jag förstår inte varför Kärnkraftreaktorerna alltid går sönder när behovet är som störst, och varför vi konsumenter måste betala detta direkt genom höjda elpriser. Det är väl först efteråt man lagat man vet hur mycket reparationen kostade.
Nu är det ju inte kärnkraftsreaktorn som gått sönder utan generatorn.

Det skrivs nästan alltid att det är själva kärnkraften som står still när det är generatorfel eller tom ställverken som står någon km bort.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Varför går aldrig generatorn sönder i ett vattenkraftverk, ofta är de 50 - 75 år gamla men bara går och går.
Men både ångmaskinen (turbinen) och generatorn går ofta sönder i kärnkraftverk, men som sades, journalister förstår inte skillnaden mellan reaktor turbin rörledningar, övervakningssystem, eller generator.
Men klart att ett jättekraftverk där något går sönder ger stora problem, bättre med många små.

Roysan
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Nu är det ju inte kärnkraftsreaktorn som gått sönder utan generatorn.

Det skrivs nästan alltid att det är själva kärnkraften som står still när det är generatorfel eller tom ställverken som står någon km bort.
Javisst, mutter eller generator, men väldigt ofta när elpriset och behovet är som störst, då fallerar det.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Javisst, mutter eller generator, men väldigt ofta när elpriset och behovet är som störst, då fallerar det.
Det var ju därför vi hade flera kärnkraftverk för att täcka eventuella icke planerbara fel.

Jämför tex flyg eller vad som helst. Man utgår där från vilken tillgänglighet man vill ha och dimensionerar dubbla resurser, reservdelar och logistickedjor därefter därefter. Logistics - Wikipedia
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Jag förstår inte varför Kärnkraftreaktorerna alltid går sönder när behovet är som störst, och varför vi konsumenter måste betala detta direkt genom höjda elpriser. Det är väl först efteråt man lagat man vet hur mycket reparationen kostade.
Det är inte reparationskostnaderna som visar sig i priset utan tvärtom faktiskt. Den som reparerar och står stilla får inte en krona utan det är övriga som får mycket mer betalt eftersom det inte är självkostnadspris utan sista/dyraste producerade KW som sätter priset. Så kostar det det 30öre/KWh att producera el med vind, vatten och kärnkraft men sedan 2 kr/KWh att producera med olja eller naturgas får alla som producerar el betalt med 2 kr/KWh. Lite som om alla som hyr en tvårumslägenhet skulle betala 15 000 kr/månad bara för att den sist producerade lägenheten kostar det.

Sedan är det också så att det finns inte så många olika producenter av el och de samäger de olika kärnkraftverken så om ett reaktor måste repareras så förlorar de lite pengar där men istället går övriga kärnkraftverk med betydligt högre vinst. Med foliehatten på skulle sådana tankar lätt kunna leda till en massa konspirationsteorier.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det är inte reparationskostnaderna som visar sig i priset utan tvärtom faktiskt. Den som reparerar och står stilla får inte en krona utan det är övriga som får mycket mer betalt eftersom det inte är självkostnadspris utan sista/dyraste producerade KW som sätter priset. Så kostar det det 30öre/KWh att producera el med vind, vatten och kärnkraft men sedan 2 kr/KWh att producera med olja eller naturgas får alla som producerar el betalt med 2 kr/KWh. Lite som om alla som hyr en tvårumslägenhet skulle betala 15 000 kr/månad bara för att den sist producerade lägenheten kostar det.

Sedan är det också så att det finns inte så många olika producenter av el och de samäger de olika kärnkraftverken så om ett reaktor måste repareras så förlorar de lite pengar där men istället går övriga kärnkraftverk med betydligt högre vinst. Med foliehatten på skulle sådana tankar lätt kunna leda till en massa konspirationsteorier.
Så är det säkert. Här sitter man med foliehatt och skygglappar.
 

Early Bird

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Mariestad
Mycket Varför. Här kommer ett till. Varför planerar man att stänga ett kärnkraftverk för service när behovet av el är som störst.
Kanske för att tjäna pengar? När Wallenberg köpte 50% av Nordpol (Elbörsen) då elmarknaden avreglerades någon gång 1999? talet, visste jag att elen i framtiden kommer att bli dyrare fast syftet var att elen skulle bli billigare. För min egen del har jag halverat elförbrukningen med hälften, men räkningarna är 4 gånger högre än innan avregleringen.
Vad gäller problemen med kärnkraften och alla småfel som kommer så lämpligt vid kall väderlek, Så är jag säker på att en sådan underhållsplanering skulle medföra flera omplaceringar ifall det handlar om normal verksamhet i vilken industri som helst.

Är man lite konspiratorisk leder funderingar lätt att energipriser används numera som inflations dämpare. Höga energipriser suger kapitalet från kreti och pleti och kan således inte användas för konsumption. Skulle man höja räntorna så mycket som skulle vara moiverat, skulle Sverige gå omkull då alla har lånat vansinnigt mycket. Betänk att en normal ränta borde ligga kring 2% högre än inflationen och i Sveriges fall gör valuta risken ca 5% årligen, så normal ränta idag borde vara 7 - 10% . Tvivlar man på sundheten kan man ställa sig frågan, vem vill låna ut pengar mot 5% ränta när inflationen är 6% ? Jag kallar det för Ebberödsbank......
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
En till :)
Jag förstår inte varför Tv-programmen har blivit sämre nu när fler är med och betalar "TV-avgiften" för Radio och Tv. (Public-service avgiften fr.o.m 2018)
Radion tycker jag har behållt sin kvalitet (men även där börjar det ändra på sig)
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Därför att man normalt jobbar med återanskaffningsspriset. Dvs det är vad det kostar att ersätta det som de säljer som styr priset.
Dock är det ju inget tvingande så visst kan både bensinbolag och andra höja och sänka priserna oberoende av återanskaffningspriset.
Den prissättning som du nämner, återanskaffningspriset har jag aldrig hört talas om och gör att jag får ändå mer myror i skallen. Skulle det betyda att oljebolagen över en natt skulle bedöma återanskaffningspriset för den varan som är inblandad i bränslet till noll.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Den prissättning som du nämner, återanskaffningspriset har jag aldrig hört talas om och gör att jag får ändå mer myror i skallen. Skulle det betyda att oljebolagen över en natt skulle bedöma återanskaffningspriset för den varan som är inblandad i bränslet till noll.
Bolagen säljer sin "gamla" produkt som innehåller tillsatser. Då måste de köpa in lika många nya liter. Och den är ju billigare i inköp eftersom den inte innehåller några tillsatser.

Visst hade de tjänat mer pengar om de fortsatt ta ut samma pris som tidigare. Men konkurrensen styr också. Ett bolag med litet lager skulle snabbt kunna gå över till lågt pris medan ett bolag med stort lager behöver hålla fast vid högt pris lång tid. Då får de inte sålt något.

På motsvarande sätt höjs ofta priser så fort man vet att anskaffningspriset ökat. Man fortsätter inte att sälja ut sitt gamla billiga lager till lågt pris. Eftersom det ju blir dyrare för dem att köpa nytt lager.

Principen gäller inom alla branscher. Men naturligtvis finns många handlare av olika produkter som resonerar annorlunda.

Anskaffningsvärde och Återanskaffningsvärde är begrepp som används inom redovisning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag förstår inte varför Kärnkraftreaktorerna alltid går sönder när behovet är som störst, och varför vi konsumenter måste betala detta direkt genom höjda elpriser. Det är väl först efteråt man lagat man vet hur mycket reparationen kostade.
Gillar ditt resonemang. Men det vi konsumenter betalar för är det höjda elpriset pga utebliven leverans, det är minutoperativt! Vi betalar inte i första hand för reparationen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen