• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad - vilken skit, förbättra den tack!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Programmer funker 100% överalt på en laptop och har styrkan att hantera många processer samtidigt utan att gå ner' på anslutningen.
Det kan vara olyckligt för en fysisk liten smartphone (samma som pad) med ett svagt batteri.

iPads styrka är att kunna ha flera processer igång samtidigt (bra vid navigering) samt batterikapaciteten. 10 timmars användning och 1 månads standby. Vida överlägsen en vanlig laptop!

Beträffande iPhone och Androider finns externa batterier att plugga in.
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: iPad - vilket lyft, enklare kan det inte bli!

Fler knappar behövs inte! Genom att byta ut de symboler som kommer upp vid långklick på en tangent till mer vanligt förekommande tecken, t.ex. siffror, %, * så skulle iPad:en bli mycket bättre. T.ex. om man vill göra en sökning på blocket efter alla husbilar som har vattenburen värme. För att söka upp dessa kan det vara lämpligt att söka på: *vattenbur*

För att skriva *vattenbur* behöver man idag på iPad göra:
1. trycka på siffertangenten
2. trycka på symboltangenten
3. trycka på *
4. trycka bokstavstangenten
5. trycka på v, a, t, t, e, n, b, u, r
6. trycka på siffertangenten
7. trycka på symboltangenten
8. trycka på *

För att skriva *vattenbur* på min telefon behövs, vilken har ett smartare tangentbordslayout:
1. långtrycka på tangenten med * (samma tangent används till en bokstav)
2. trycka på v, a, t, t, e, n, b, u, r
3. långtrycka på tangenten med *

Föll polletten ner nu?

Det där får du förklara så att även jag förstår!


Det märks att du inte har någon erfarenhet av "Multitask-gesterna" som finns på iPad. Gå in under Inställningar > Allmänt > Multitask-gester och aktivera. Du kommer då att upptäcka att iPad:en blir bättre. Man kan då med fyra eller fem fingrar:
* Nypa till hemskärmen (=enkelklick på hemknappen)
* Dra uppåt och visa multitasking fältet (=dubbelklick på hemknappen)
* Svepa höger eller vänster mellan programmen
Tyvärr upptäcker man nu att det behövs en valmöjlighet för att även stänga en app. Att svepa från app till app är som du säkert förstår betydligt enklare än:
1. Dubbelklicka på hemknappen
2. Svepa fram till appen syns i multitaskingfältet
3. Klicka på ikonen vars app man vill använda
Utan möjlighet att stänga en app när man lämnar den så blir listan på appar i bakgrunden lång och det spelar roll, speciellt när man använder svepa höger och svepa vänster.

Idag använder jag bara hemknappen till att väcka iPaden ur sitt viloläge. Förhoppningsvis kommer det en funktion för gör det möjligt att väcka iPaden utan att trycka på någon hårdvaruknapp.

Att jämföra en opraktisk lösning med en annan opraktisk lösning är inte så konstruktivt i detta fall. Det finns mobila enheter där man kan komma åt SIM-kortet utan verktyg eller utan att öppna för att ta bort batteriet etc. Det känner du säkert också till.

Läs mitt inlägg igen är du snäll.

Detta är en utav anledningarna till varför vi köpte en surfplatta, nedan kommer en anledning till!

Där kom en anledning till!

Oooohhh, ett vi mot dom inlägg! :cool:
********************
Detta är ingen tråd om operativsystem "X" vs. iOS, inte heller laptop vs. surfplatta. Det är en tråd om iPad och den förbättringspotential som finns i produkten och dess ekosystem (appar).

Varför ska man skriva vattenbur?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

iPads styrka är att kunna ha flera processer igång samtidigt (bra vid navigering) samt batterikapaciteten. 10 timmars användning och 1 månads standby. Vida överlägsen en vanlig laptop!

Beträffande iPhone och Androider finns externa batterier att plugga in.
Så är det inte i praktiken - i.h.h.t. Ålborg universität.
1000-tals undersökningar från verkligheten.

Precis vad andra HBK har konstaterat.

Önskemål förvränger sanningen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Så är det inte i praktiken - i.h.h.t. Ålborg universität.
1000-tals undersökningar från verkligheten.

Precis vad andra HBK har konstaterat.

Önskemål förvränger sanningen.

Vad är det som inte är enligt praktiken?
Grundar du dina antaganden på egna erfarenheter, hörsägen eller fördomar?

Jag föredrar det första alternativet!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Så så Knarrevik :spinny: - det är faktum.
Tror du verkligen att du har gjort en bättre utredning än de världsberömda begåvade människor, inklusive grunden för våra paraboler.

Jag är övertygad om att du har goda kunskaper till annan - det är en dead end du är låst till - min vänliga förslag :) - släppa det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Så så Knarrevik :spinny: - det är faktum.
Tror du verkligen att du har gjort en bättre utredning än de världsberömda begåvade människor, inklusive grunden för våra paraboler.

Jag har inte gjort någon utredning alls, jag grundar mina påståenden på erfarenhet, det borde du också göra!

Vad nu paraboler har med saken att göra?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag har inte gjort någon utredning alls, jag grundar mina påståenden på erfarenhet, det borde du också göra!

Vad nu paraboler har med saken att göra?

Liten motivering för det är människor som är kunnig om ämnet - om mobiltelefoner kan användas för telefoni.
Det är nu ett krav i Danmark med 100% täckning och ingen ska komma med telefoner som iPhone som beklaga dålig anslutning - det gör iPhone / iPad ofta bara till 60% - du har länkar til dokumentation, förutom det meddelas på DR radion.
Iphone är slöseri, avsedd för stadslivet - definitivt inte för husbil.

När du nämner även det - jag tvivlar inte på din erfarenhet - mer på din rationalisering och förvrängning i dina påståenden.

Tro mig jag har provat iPhone och Samsung Gal och jag har varit involverade i installationen.
Har smartphone sedan starten 2006-7.
Kan inte se något annat än den smarta är affärer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Beträffande iPhone och Androider finns externa batterier att plugga in.

Dom fleste Android behöver inta extern batteri :) batteriet er utbytbar med et frisk uppladet om behov finns :)

Dom fleste kan også foröge minnet ( köb en billig 16mb och sät et 64 minneskort i :) )
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken lyft!

Dom fleste Android behöver inta extern batteri :) batteriet er utbytbar med et frisk uppladet om behov finns :)

Dom fleste kan også foröge minnet ( köb en billig 16mb och sät et 64 minneskort i :) )

De senaste Androiderna har inte utbytbart batteri. Det behövs inte, än har ingen iPhone/iPadägare behövt byta batteri såvida ingen åverkan har skett.

Det har funnits externa batterier och minnen till iPhone/iPad sedan lång tid.
Det finns möjlighet att ansluta HDMI-kabel, USB, SD m.m. Och säkert mycket mer.

Detta vet alla iPadägare, det medföljer broshyrer vid köpet. I vissa fall kan man få dem gratis vid köptillfället. Om inte finns de på Kjell & CO.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Tveksamt! Men du kan kanske visa en bild?

Här är en variant, det finns andra med enbart SD.
ipad-cf-sd-reader-9830_600.0000001316472663.jpg


Med ett enkelt microusb a la Android hade denna mångfald av anslutningar inte varit möjlig. Det fanns alltså en anledning till Apples kontakt från början.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilket lyft!

Här är en variant, det finns andra med enbart SD.


Med ett enkelt microusb a la Android hade denna mångfald av anslutningar inte varit möjlig. Det fanns alltså en anledning till Apples kontakt från början.

du har tidligere i tråden sagt : Förutom att skriva romaner eller utföra krångliga ekvationer med if-satser kan man utföra det mesta på en "riktig" platta. Och det utan att "släpa" med sig en hel arsenal med utrustning.

Ser ud til at apple, gör at ni skal släpa en del utrustning med, for at kunne fungere, det ni har på sd kortet, kan i lägge det på intern minna i egengjort map, eller hvad kan ni läse på extern minnet ??

Alle nya Iphone, Ipad ,Ipad mini kommer med ny anslutning, så må du köbe en utrustning til din utrustning.

"Med ett enkelt microusb a la Android hade denna mångfald av anslutningar inte varit möjlig. Det fanns alltså en anledning till Apples kontakt från början."

Jo, skulle bare have väret internt som dom flesta Android har :)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag har, efter ett år med iPad gjort mitt val:
- en bra windows-PC och
- en android telefon Samsung Note N-7000 som inte bara ersätter men överglänser allt vad iPhone o iPad heter.... och ryms i fickan.

Jyrki:)
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Hej,
kul att följa tråden men nog är det väl så att vi precis som vid husbilsköp väljer det vi har behov av.
Min padda används till att navigera med för att jag gillar den stora skärmen samt så hör jag o ser när e-mailen kommer o kan läsa dem på direkten.
Mer användning blev det inte utan det är fortfarande laptop som gäller när det ska vara dator. Den smarta telefonen blev bara telefonsamtal och lite foto eftersom jag valde den för sin 12 pix kamera.
I husbilen blev det en musikanläggning med löstagbar pad som mest används till att spela musik på och så Blåtand till mobilen när man är på väg.
Baserat på erfarenheterna ovan så är det nog en Asus Transformer Tablet på gång vid nästa köp om jag nu kan komma ifrån en över 20-årig vana med Microsoft.
Hälsningar,
Nisse som njuter av värmen från laptopen i knät :D
 
Toppen