• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Litt ekstra og sikkert unyttig informasjon. Den opprinnelige UNIX ble utviklet ved ATT labs på 1970 tallet som en forenkling bassert på teknikker utviklet for et militært system Multix, universitetet i Berkley gjorde sin rafinering av UNIX kjernen - BDS, samtidig som Microsoft også kjøpte en lisens for sin variant Xenix som de siden solgte til SCO. ATT solgte UNIX til Novell som igjen senere solgte til til SCO (og la grunnlaget til patenttrollet). Flere maskinleverandører inngikk kontrakter i sin tid med ATT og det ga opphav til en flora av varianter over samme tema.

Som angan helt korrekt skriver Linus Torvalds laget en kerne som etterlignet den minimalistiske kjernen i UNIX. Mye av teknikken som benyttes i dagens grafiske grensesnitt bygger på prøving og feiling med forskjellige grensesnitt for UNIX arbeidsstasjoner gjennom snart 30 år.

Om noen lurer så har jeg jobbet dypt i kjernen på Unix og Xenix i omlag 20 år - har og laget hardware drivere til Linux.

Men hvor mange av dere kjenenr til Apple Lisa, forløperen til Mac?
For meg var den spesiell - vi var 2 firma i verden som hadde distribusjonslisens på et eksprimentelt OS, mitt firma solgte dette OS på hardware utviklingsmaskiner for microprossorer og Apple solgte på Lisa. Begge droppet vi løsningen etter noen år til fordel for UNIX kjerner.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Så en kort sammanfattning är att Android är till för utvecklare och iOS är till för användare? :D

Nu släcker jag ner, trevlig helg! :)

:-/<rister
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Ärligt talat så tycker jag att det är konstigt att inte Android redan är större.
Med tanke på att iPad kommer från en ensam tillverkare och att Android plattor tillverkas av flera av varandra "oberoende" tillverkare.

Men samtidigt visar det ju på iPad:ens överlägsenhet... :wink:
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Ärligt talat så tycker jag att det är konstigt att inte Android redan är större.
Med tanke på att iPad kommer från en ensam tillverkare och att Android plattor tillverkas av flera av varandra "oberoende" tillverkare.

Men samtidigt visar det ju på iPad:ens överlägsenhet... :wink:

Inta så underligt, Android versionerne har inta, för enn nu väret til tablets :)

Nu er ICS versionen och snart JellyBean klar til tablet, samt power processorer der passer til Android, snart kommer Galaxy note 10.1 med fyrkärne processor och grafikmotor.

Dette vil väre starten på tablets med Android der kommer at overhale nya Ipad ( min mening )

Samsung och Htc med fyrkärnig processor giver Iphone baghjul i dagsläget, och dom har inta den nya grafikmotor, der er klar til Android.
 
F

F.d. 1903

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Vilken off topic diskussion det blev! Det är lätt att ämnet driver iväg. . .
Man lär sig så småningom på vilken sida och i vilken mapp man har sina appar. Vill jag multitaska har jag dem på första raden under hemknappen, de sist använda.

Som du säkert förstår finns det mer än ett sätt att ta sig an en iPad.
Exakt! ". . .de senast använda." Inte de appar man vill fortsätta med, vilket hade varit fallet om man kunde välja mellan att stänga en app eller lägga den i bakgrunden. Du har så rätt i att det finns flera sätt att ta sig an en iPad, men när det gäller "Multitasking-gester" så har man bara gjort ett 90-meters lopp.

Sedan är det nog en del som gått på marknadsföringen utan att själv sätta sig in i produkten, dvs vad man egentligen köper. Då blir man alltid missbelåten.

Håller till fullo med Knarre ang iPads tangentbord. Fungerar förvånansvärt bra efter lite träning.
Personligen orkar jag inte lägga massor av tid på att ta reda på och förklara hur dålig jag tycker att en produkt är. För mig är det då enklare och mer självklart att bara välja bort den.

:-/<rister
Att tangentbordet fungerar "bra" förhindrar inte att det kan bli bättre. Vi hittade ingen annan surfplatta som uppfyllde våra önskemål bättre men som sagt, det finns förbättringspotential!
Om du tyvärr inte är ironisk, tycker jag att din research före köpet varit usel (ursäkta ordvalet).
Det kan man tro, men det kanske är så att vi inte hittade någon annan surfplatta som motsvarade våra önskemål bättre.
David, det går att väcka en iPad utan någon fysisk knapp, köp ett IPad smart case! (finns billiga på ebay) Den skyddar skärmen med, för det vill man ju när man har den med.

Sen förstår jag inte att man kan tycka det är så jobbigt att trycka fram t ex en stjärna? Eller att hålla kvar en stund för att kunna stänga/ta bort appar?
Det är inget jag stör mig på iallafall.

Förbättringar vill man ju alltid ha och det heter ju utveckling, det är det företagen lever på, därför får vi inte allt vi vill ha på en gång!
Har tittat på iPad smart case och andra case med magneter, med det är inte vad jag menar. Du lägger ifrån dig plattan för att kanske ett barn behöver hjälp eller något annat, när man återkommer har iPad gått i viloläge och då önskar man en smart funktion för att väcka den, och det finns! Men inte på iPad.

Jobbigt med stjärna. . . När det finns smartare lösningar! Tre knapptryckningar istället för en? Samma sak med stänga en app, det krävs fyra operationer istället för en. Stänga två appar -fem operationer. Stänga 94 appar - 97 operationer. När det finns lösningar för att stänga samtliga appar med tre operationer. Som sagt, denna brist märks mest när man använder "Multitasking-gester".

Förbättringar. . . Så är det, men det är farligt att vänta för länge.
Jag kom just på en sak jag saknar på min iPad och det är att kunna ringa vanliga röstsamtal. Alla har inte Viber, Skype eller Rebtel.
Såg ett hack /app till jailbreakade enheter som öppnade upp funktionen. Hittar det inte nu.

Detta är var jag vill se i iPad
1) Möjlighet att välja Swype, eller iallafall ett alfanumeriskt tangentbord. (Swype or oftast i kombination med alfanumerisk tangentbord) Finns idag på flera mobila enheter. Användaren kan alltså välja mellan två Svenska tangentbord, nuvarande + Swype alt. alfanumeriskt.
2) Tillägg till "Multitask-gester" Dra ner (med fyra eller fem fingrar) för att stänga app och hamna i listen med bakgrundsapparna.
3) En switch, under inställningar som aktiverar "Väck med bubbelklick" eller enkelklick. Dubbelklicka på skärmen och "Dra för att öppna" kommer upp. Hemknappen behövs väldigt sällan (om man vill) medför att det inte spelar någon roll om iPad är åt höger eller vänster inte heller om den är upp eller uppochner, man slipper famla efter hemknappen när det är mörkt o.s.v.
4) Håller fullständigt med Knarrevik, möjlighet till röstsamtal! Varför inte?
Skulle ovanstående önskemål vara så svåra att implementera? Tror inte det. . Man kan ju undra varför det inte redan är implementerat när det finns på många andra mobila enheter. Och det bästa av allt, ni som är vana och tycker att iPad fungerar bra behöver inte ändra ett smack i ert användande. Däremot skulle iPad bli bättre, locka ännu fler kunder, bli mer flexibel och effektiv att använda.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Facetime kommer i nästa OS-version att funka även med 3G, äntligen fick operatörer och Skype stå tillbaka för kundernas önskan.

(För den oinvigde är Facetime gratis videosamtal mellan iOS-enheter!)

Vad jag inte förstår i ditt resonemang är varför du vill kunna stänga alla vilande appar?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

David! Jag vill placera dig i kategorin utvecklare, inte användare. :)

:-/<rister
 
F

F.d. 1903

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Vad jag inte förstår i ditt resonemang är varför du vill kunna stänga alla vilande appar?
Jag vill inte bara kunna stänga alla vilande appar (=appar som ligger i bakgrunden). Jag vill även ha möjligheten att stänga den app jag lämnar. Vissa navigationsappar stänger inte ner GPS:en när appen körs i bakgrunden, vilket är bra. Detta är ett skäl till varför jag vill kunna stänga en app när jag lämnar den. Ett annat skäl är när en app inte beter sig som den ska göra, eller har hängt sig.

Möjligheten att stänga alla appar som ligger i bakgrunden är bra när man ska göra ett arbete som kräver att man använder ett antal appar. Är det då andra användare som kommer in emellan så blir det många appar att swepa igenom innan man kommer till rätt app. Detta märks tydligast när man använder "Multitask-gester". (Har du aktiverat det än? :wink:) Man kan inte swepa från senast använda app till första använda app, utan man måste swepa från senast använda app till näst senast använda app till tredje senast använda app o.s.v. ända tills man kommer till den först använda appen.

Det fanns en app på AppStore som stängde alla appar i bakgrunden men den är tyvärr borttagen. Process Killer: App That Allowed Users to Close All Apps Running in The Background Was Briefly Available in The App Store

Kan passa på att fråga om det är ofta som ni behöver sätta upp mobilen som hotspot för att det överhuvudtaget ska gå att surfa på iPad. 2G & 3G antennen kunde helt klart vara bättre. . . Alltså inte så bra prestanda när täckningen är halvkass. Ja, det är samma operatör, plats, tid och miljö så det beror inte på det!

Jag kom just på en sak jag saknar på min iPad och det är att kunna ringa vanliga röstsamtal. Alla har inte Viber, Skype eller Rebtel.
Latest hack gives iPad 3G phone call, texting capabilities | ZDNet

Komplettering; ser nu i efterhand att tom rubriken för ämnet skiftar, hur det nu kan bli så - kanske symtomatiskt för diskussionen?
Den som gör inlägget kan själv ändra rubriken på sitt inlägg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Kan passa på att fråga om det är ofta som ni behöver sätta upp mobilen som hotspot för att det överhuvudtaget ska gå att surfa på iPad. 2G & 3G antennen kunde helt klart vara bättre. . . Alltså inte så bra prestanda när täckningen är halvkass. Ja, det är samma operatör, plats, tid och miljö så det beror inte på det!

Nej, detta problem har jag aldrig haft! Jag tycker att mottagningen är bättre på iPad än på mina mobiler med olika OS, möjligen är antennen större.

Jag har också kommit på hur man ringer billigare lokalt med iPad än med mobilen om mottagaren inte har Viber. Lösningen är Rebtel, ett vanligt röstsamtal till fasta nummer kostar 13-14 öre/minut.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Och här är försäljningsstatistiken:

bild-797291.PNG
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilket lyft!

Och här är försäljningsstatistiken:

bild-797291.PNG

Inta noget fel i detta, Apple er jo från US :) Derfor er det snygt af samsung har 61% af smartphone markedet over there :) Visa bilaga Worldwide Smartphone OS Market Share, 2Q 2012Description.pdf

Det jag provat at tydligöra for dej, er at dom NYA android tab inta kan sammenlignes med dom "gamle" du henviser til i dina indläg, så lad os vente med sammenligninger 1-2 måneder endnu, Nota 10.1 kommer nu her 18 august, och dom andre innom 1 måned.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Det jag provat at tydligöra for dej, er at dom NYA android tab inta kan sammenlignes med dom "gamle" du henviser til i dina indläg, så lad os vente med sammenligninger 1-2 måneder endnu, Nota 10.1 kommer nu her 18 august, och dom andre innom 1 måned.

Jag tycker att man borde upplysa eventuella köpare om hur verkligheten ser ut.
Den senaste Samsung Galaxy Tab 2 10.1 får inte ens godkänt i Mobils test.
photo-746550.jpg


Andra plattor med Android har inte ens 3G än mindre 4G vilket innebär att man måste ha med sig en mobil med internetdelning för att den skall bli användbar utanför hemmet.

Jag vet många som har blivit vilseledda av munviga försäljare när de köpt Androidplattor för dyra pengar.
Tack och lov finns det ångerrätt, åtminstone om man köpt den över disk.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: iPad - vilket lyft!

Jag tycker att man borde upplysa eventuella köpare om hur verkligheten ser ut.
Den senaste Samsung Galaxy Tab 2 10.1 får inte ens godkänt i Mobils test.

Andra plattor med Android har inte ens 3G än mindre 4G vilket innebär att man måste ha med sig en mobil med internetdelning för att den skall bli användbar utanför hemmet.

Jag vet många som har blivit vilseledda av munviga försäljare när de köpt Androidplattor för dyra pengar.
Tack och lov finns det ångerrätt, åtminstone om man köpt den över disk.

Nå, i ärlighetens namn saknar ju hälften av de iPad som marknadsförs också plats för simkort. De säljs aningen som Wi-Fi eller Wi-Fi + 3G.

Och på tal om dyra pengar så brukar ju iPad vara minst några hundringar dyrare även om man jämför med hårdvarumässigt mer kompetenta Androidplattor....

Jag är fortfarande rätt nöjd med min Samsung Galaxy TAB 10.1, men jag tycker fortfarande inte att någon surfplatta kan ersätta min bärbara dator, men det är vad jag tycker det. Som GPS att hänga över instrumentpanelen i bussen så funkar den ju fint dock...
Faktum är att jag inte använt den alls i sommar - frugans och min bärbara dator har dock varit flitigt använda och ungarnas smartphones likaså. Ingen i vår familj gillar surfplatteformatet (oavsett fabrikat) - faktiskt är det lite synd om den, vi har verkligen försökt ge den chansen att visa sig, men smartphonarna duger för ungdomarna och vi "gamlingar" trivs bäst med en lätt och smidig dator (och givetvis smartphones med).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Nå, i ärlighetens namn saknar ju hälften av de iPad som marknadsförs också plats för simkort. De säljs aningen som Wi-Fi eller Wi-Fi + 3G.

Jag är fortfarande rätt nöjd med min Samsung Galaxy TAB 10.1, men jag tycker fortfarande inte att någon surfplatta kan ersätta min bärbara dator, men det är vad jag tycker det.

Jag har vid ett flertal tillfällen med inlägg gjort klart att iPad WiFi inte duger som surfplatta utanför hemmet, inte heller som navigator.

Min iPad ersätter nästan helt mina laptops, det är bara vid viss bildredigering som laptopen kommer till heders, på bilder tagna med kompaktkamera.

Jag tar allt fler bilder med iPhone trots sämre skärpa tack vare alla smarta appar i iPad som i många fall förenklar bildredigering avsevärt. Förhoppningsvis blir kameran bättre i nästa iPhone och kan innebära att jag kan lägga datorer och kameror i malpåse. Jag hatar prylar som har olika laddare och sladdar!

DET SKALL VARA ENKELT!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: iPad - vilket lyft!

Jag har vid ett flertal tillfällen med inlägg gjort klart att iPad WiFi inte duger som surfplatta utanför hemmet, inte heller som navigator.

Nu ska vi inte vara ovänner, vi har ju inte ens träffats över en öl ännu :)
Jag håller med dig, ska det vara så ska det vara med uppkoppling överallt. Förvisso kan man köra tethering via t.ex. en smartphone eller nått annat man ändå asar med sig, men idén försvinner ju lite...


Min iPad ersätter nästan helt mina laptops, det är bara vid viss bildredigering som laptopen kommer till heders, på bilder tagna med kompaktkamera.

Jag lyckas inte vänja mig... Jag trodde eventuellt att ungdomarna där hemma skulle gilla det bättre, men ingen av oss gillar formatet mer än till nöds. Men vi är väl konstiga familjen kanske :)


Jag tar allt fler bilder med iPhone trots sämre skärpa tack vare alla smarta appar i iPad som i många fall förenklar bildredigering avsevärt. Förhoppningsvis blir kameran bättre i nästa iPhone och kan innebära att jag kan lägga datorer och kameror i malpåse. Jag hatar prylar som har olika laddare och sladdar!
DET SKALL VARA ENKELT!

Ja, det ska vara enkelt, just därför har t.ex. alla Androidtelefoner standard micro-USB laddare till skillnad från Apples underverk som valt att som vanligt fålla in sina användare i ett hörn...
Det är kanske det som gör att de måste kosta mer än alla andra enheter :)

Jo, digitalkameran räknar nog sina dagar den med.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilket lyft!

Jag har vid ett flertal tillfällen med inlägg gjort klart att iPad WiFi inte duger som surfplatta utanför hemmet, inte heller som navigator.

Det har du gjort :)

Vil lige nävne 7" platten Nexus duger som navigator selm om den bare har wifi, den har nemlig også gps :) Så gps er inta i android verdenen afhängig af 3g.

Du nävner i tidligere indläg 4g, det har nya ipad inta !!

Mycket af dine udtalelser om Android, kan jag inta forstå, for om du har läst dom link med specifikationer på nyere Android platter, derfor om du har läst dom, kan jag inta forstå dina udtalelser.

Bra du tyckar om Apple, bare du ville stoppe med at nedgöra Android och promovere Apple til det eneste saliggörende, for det er en sandhed med modificationer.
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag tycker som tidigare att Ipad är fantastisk !
Funktionen med bildström och Iphone är suverän.
När man kommer hem så kan man direkt via Apple Tv visa sina bilder på den stora TV:n.

Apple är SÅÅÅÅÅÅÅ smart !!!!
 
Toppen