• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad - vilken skit, förbättra den tack!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Baserat på erfarenheterna ovan så är det nog en Asus Transformer Tablet på gång vid nästa köp om jag nu kan komma ifrån en över 20-årig vana med Microsoft.Hälsningar,
Nisse som njuter av värmen från laptopen i knät :D

Med en Asus Transformer kommer du inte ut på nätet såvida du inte skaffar ytterligare en pryl, lika dyr som Transformern.

Den 20-åriga vanan med Windows kommer du över på en eftermiddag. Det gör nästan en halv miljon människor varje dag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Ser ud til at apple, gör at ni skal släpa en del utrustning med, for at kunne fungere, det ni har på sd kortet, kan i lägge det på intern minna i egengjort map, eller hvad kan ni läse på extern minnet ??

Man behöver inte vara särskilt stark för att släpa på några ynka gram.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Jag siger FORLÅT, mine indlägg er ikke for at generere Iphone / Ipad användere !!!

Var bare lite arg över at alle android användere bliver betegnet som idioter med usla produkter.

Jag respekterer dom der bruger andre OS, men jag vil inta tromles ned med usaglige kommentarer eller nedgöres for at jag har valgt android !!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: iPad - vilket lyft!

Man behöver inte vara särskilt stark för att släpa på några ynka gram.

Nä, det var dej der sagde enkeltheden fremfor alt !! inta mej

du svarede inta på dette, hvad kan du göre med det du har på minneskortet, se billeder, musik, video eller kan du redigere och gömma på det via din Ipad, installere indholdet internt på Ipad ???
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Och nu är Android är nu fyra gånger större än IOS - PC för Alla[/url]Jyrki

På bekostnad av Nokia och Blackberry som snart är utraderade bland smarta telefoner.

Androidtillverkarnas försäljning av smarta telefoner beror på ett stort antal billiga Kinatelefoner med tveksam kvalitet, jag har tyvärr några själv.

På plattsidan några få procent.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Nä, det var dej der sagde enkeltheden fremfor alt !! inta mej du svarede inta på dette, hvad kan du göre med det du har på minneskortet, se billeder, musik, video eller kan du redigere och gömma på det via din Ipad, installere indholdet internt på Ipad ???

Jag har hittills endast använt SD-kortet till bild- och videoöverföring, har inte haft behov av annat.

Det finns också externa minnen som fungerar som extra hårddisk men har inte testat själv. Däremot använder jag ibland externt batteri, kan vara bra att ha efter 10 timmars surf utan tillgång till 12 eller 230 voltuttag.

HDMI-kontakten är kanon då jag kan se iPhone/iPads innehåll på TV med HD-kvalitet (1080). Om jag glömt att spela in tvprogram kan jag se dem i efterskott via SVT-play eller annan playkanal.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

........

Den 20-åriga vanan med Windows kommer du över på en eftermiddag. Det gör nästan en halv miljon människor varje dag.

I så fall tillhör jag minoriteten som behöver mera än en månad för att komma över windows - är ännu inte där ännu även om jag försöker!

Jag hoppas så småningom komma över mitt windowsberoende - men än så länge har det kännts enklare att sluta röka än att släppa taget om Bill Gates.

Jag vill verkligen att mitt Androidinköp ska kännas rätt och fullkomligt - men dit känns det som att vägen fortfarande är lång.

Tar fram Asusen flera gånger om dan trots att jag inte har några komplicerade exceluppgifter framför mig......
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Med en Asus Transformer kommer du inte ut på nätet såvida du inte skaffar ytterligare en pryl, lika dyr som Transformern.

Den 20-åriga vanan med Windows kommer du över på en eftermiddag. Det gör nästan en halv miljon människor varje dag.

Bär aldrig runt med paddan och eftersom jag kör båt, Europa runt i jobbet, är det ett evigt bytande av simkort när WiFi via sat-linken är överbelastad så Dovado Tiny är utmärkt där eftersom jag har flera stickor. Liksom i husbilen förstås under irrfärder i Europa :D

Avgiftningen från Windows får vänta tills jag går iland för gott eftersom 90% av jobbet är administrativt o bara 10% köra båt :twitcy:

Mvh,
Nisse
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

På bekostnad av Nokia och Blackberry som snart är utraderade bland smarta telefoner.

Androidtillverkarnas försäljning av smarta telefoner beror på ett stort antal billiga Kinatelefoner med tveksam kvalitet, jag har tyvärr några själv.

På plattsidan några få procent.

Att Android är fyra gånger större än iOS har väl inget att göra med Nokia eller Blackberry.

Det är väl enkelt så att Android baserade telefoner= Samsung är mycket mer sålda än iPhone pga att de flesta tycker att Android-OS är helt enkelt överlägsen.

Jyrki:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Att Android är fyra gånger större än iOS har väl inget att göra med Nokia eller Blackberry.Jyrki:)

Både Android och iOS ökade sin försäljning på bekostnad av Nokia och Blackberry. Samsung står för mindre än hälften av Androiderna.

Mellan 2010-2012 såldes 1,4 miljoner Samsung Galaxy Tab och 34 milj. iPad, dvs iPad sålde lika många per månad som Samsung under 2 år.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

All denna försäljningsstatistik, har den egentligen något med den ena eller andra plattformens förträfflighet att göra? Är det inte så att det snarare speglar den ena eller andra plattformens bättre marknadsföring?

Kanske Apple har lärt sig läxan från persondatorernas barndom. Den gången förde Apple ett tillbakadraget liv på bekostnad av PC.n som ju tog enorma marknadsandelar på grund av sin öppenhet. Nu har marknadsförarna hos Apple sett till att marknaden översvämmas av apparater som kan kopplas till iPhone/iPad vilket inte varit lika utbrett på Androidsidan.

Att Apple skulle vara så mycket bättre på grund av att de sålt 34 miljoner iPad är knappast ett relevant argument. I så fall borde vi gå över till att tala kinesiska också, det är ju ganska många som gör det i världen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Att Apple skulle vara så mycket bättre på grund av att de sålt 34 miljoner iPad är knappast ett relevant argument. I så fall borde vi gå över till att tala kinesiska också, det är ju ganska många som gör det i världen.

Ändå måste man imponeras av Apples framgång. Man har lika mycket i kassan som Sveriges samlade skatteintäkter under ett helt år och detta tack vare 2 prylar.

Din jämförelse med det kinesiska språket förstår jag däremot inte.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Nä det var väl bara lite på skoj som jag utgick från försäljningen av iPad som något sorts argument för att köpa iPad. Då skulle så många som talar ett visst språk vara argument för att alla skulle anamma detta språk.

Eller med andra ord, det måste väl vara användbarheten som avgör vilken hårdvara som köps. Till exempel så passar inte iPad med iPhoto till att redigera bilder, inte RAW-bilder i alla fall. Det går inte att ladda in Autoroute eller Lightroom men att göra enklare surfanden på nätet funkar ganska bra (med undantag för flashbaserat material).

Jag vill påstå, efter att använt en iPad under ett par månader nu, att den inte är allena saliggörande. Sedan sticker det i ögonen med denna slutenhet som iOS har när man är van vid mera öppna system (fast jag har inte prövat Linux än, som väl är mer öppet än Windows).
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Tror inte man kan lura så mycket folk med bra marknadsföring, Samsung tycker jag även har en bra marknadsföring.

Ett visst varumärke gör mycket reklam för dambindor, det har inte fått mig att köpa dessa. Detta var naturligtvis också på skoj. :D
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Tror inte man kan lura så mycket folk med bra marknadsföring, Samsung tycker jag även har en bra marknadsföring.

Ett visst varumärke gör mycket reklam för dambindor, det har inte fått mig att köpa dessa. Detta var naturligtvis också på skoj. :D
Har hört den skall komma med integrerad surfmöjlighet:D:D:D
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Kan hålla med om marknadsföringen.
Var inne i Londons största köpcenter och såg att det var fullt med barn i Apple Stores butik. Det visade sig att en hel skolklass gjorde studiebesök där och alla hade en Ipad i handen medan 4-5 försäljare hjälpte barnen och de två lärarinnorna underhölls av, förmodar jag, butikschefen.
Det ska böjas i tid.........
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Det går inte att ladda in Autoroute eller Lightroom men att göra enklare surfanden på nätet funkar ganska bra (med undantag för flashbaserat material).

Att nämna Autoroute i samband med iPad är som att svära i kyrkan. Det finns mer lättanvända appar. Autoroute var bra före plattornas tid när de samarbetade med Bordatlas. Då fick man enkelt fram både text och bild över ställplatser och det kostade en tia. Idag är det Googles Streetview som står för bilderna och imorgon Apples Maps.

Hur det förhåller sig med rawbilder vet jag inte men det kommer säkert en app för det också.

När man läser alla inläggen frapperas man av okunnigheten om smarta telefoner, plattor och appar även från folk som använder dem. Eller så har de köpt dyra prylar för att endast ringa med dem och hålla Telia under armarna.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Både Android och iOS ökade sin försäljning på bekostnad av Nokia och Blackberry. Samsung står för mindre än hälften av Androiderna.

Mellan 2010-2012 såldes 1,4 miljoner Samsung Galaxy Tab och 34 milj. iPad, dvs iPad sålde lika många per månad som Samsung under 2 år.

I de statistikkene jeg har lest står Samsung for 45% av alle smarttelefoner, IOS inkludert.
Men for å sitere en tidligere forskningssjef på SSB i Norge. "Det finnes løgn, forbannet løgn og statistikk" som oftest sa han ikke resten av meningen "revet ut av sammenhengen".

I salgstallene for Galaxy Tab skal en huske at det er mange store markeder hvor Apple har klart aa stoppe allt salg av disse fordi de er firkantet med avrundene hjorner (jeg sitter med en pad og foretrekker et eksternt tastatur - desverre uten nordiske tegn).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad - vilket lyft!

Hur det förhåller sig med rawbilder vet jag inte men det kommer säkert en app för det också.

Jovisst finns det appar för att behandla rawbilder, säg det som inte finns!
Det skall bli intressant att testa PhotoRaw och gratisversionen PhotoRaw Lite.

mza_7108170657860417024.320x480-75.jpg
mza_788026441373954299.320x480-75.jpg
 

bemoped

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
2413
Medlemskap
2024
Sv: iPad - vilken skit, förbättra den tack!

Ipad eller android spelar väl ingen roll MEN var är appen till husbilsklubben,
Kan inte hitta den i app store
 
Toppen