• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

Tarfek

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7065
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej
Läser med stort intresse era inlägg och er entusiasm. Jag frågade en "expert" på backkameror om han hade en kamera som passar till ipad så man slipper köpa både telefon, backkamera och gps men det gick inte för den hade ingen videoingång. Vad har ni för förslag?

Åke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej, det finns många adaptrar bl.a. HDMI men ingen video vad jag vet.

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Hej alla iPad-lovers!
Jag har kört PC i 30år, men jag kan inte förstå hur man laddar ner POI-filer till programmet iPOI. Det jag förstår är att all nerladdning till iPad sker via iTune.
Men POI-filerna finns ju inte där, utan på annan plats i PC:n. Jag har inte kommit in i iPad-tänket än, men lär sig väl det också till slut. Hjälp mig!!!
Hölsningar
Per :confused:

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Anders tack för ditt svar!
Denna tråd, som du hänvisar till har jag inte läst, då jag inte haft någon iPad tidigare. Tack för hjälpen.
Hälsningar
Per

LeifE

HBK Medlem
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025

Hej!

Anders från Knarrevik skriver att "Navigons fördelar är kopplingen till Promobil Mobil Life +".
Hur fungerar den?
45:- är inte mycket om man kan få fler ställplatser i Navigon.

Glöm frågan! Just laddat hem Promobil Mobil Life + och det verkar fungera bra. Det drar igång Navigon appen när man trycker på Map knappen vid en utvadl SP.
Bra med offline funktionen i PML+. Bra också att man styra sökningen för att ex bara få med de SP som har Wlan, WC tömning etc. Mycket för pengarna i den appen!

Har någon hittat någon app med nedladdade kartor där man kan ladda in egna POI från en fil? iPOI hämtar kartan via webben om jag fattat det programmet rätt.

Dags att investera i en iPad 2 med GPS, om de finns att få tag i.

Leif

PS. Stort tack för allt jobb du lägger ner på POI filerna!

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har någon hittat någon app med nedladdade kartor där man kan ladda in egna POI från en fil? iPOI hämtar kartan via webben om jag fattat det programmet rätt.

Det är riktigt att kartorna hämtas via nätet, det kan man kolla om man ställer luren i flyplansläge. Databasen finns däremot nedladdad, så koordinater och beskrivning kommer fram men inga bilder. (iPOI)

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Hej!
Jag har också köpt iPadhållaren som Teknikmagasinet säljer. Jag tycker att den är den bästa jag har sett hittills och är väldigt stabil. Men jag behöver en självhäftande sugkoppsplatta på 93mm som passar denna hållare, som vissa andra här också har efterlyst. Har någon funnit en sådan??
Hälsningar
Per

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har också köpt iPadhållaren som Teknikmagasinet säljer. Jag tycker att den är den bästa jag har sett hittills och är väldigt stabil.

Jag testade också Teknikmagasinets hållare men den passade inte till iPad 2. Har dom fått in en nu eller har du iPad 1?

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Jag har en iPad 1, men när jag köpte den i går frågade säljaren om jag hade 1:an eller 2:an, han frågade för att 1:an är tyngre sa han. Så det kanske finns en till 2:an också.
Hälsningar
Per

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag såg att Teknikmagasinet även fått in hållare för iPad 2:

NYHET!
iZound iPad 2 Car Holder
Bilhållare med kraftig sugkopp, passande Apple iPad 2.
199.90
Hållare för att sätta upp iPad 2 på fram- eller sidorutan. Perfekt för att använda iPad som navigator, musikspelare etc!

Den kraftiga sugkoppen och rejäla plastkonstruktionen ser till att iPaden sitter ordentligt. Armen är höj- och sänkbar samt justerbar i sidled.

Hållaren går att ta loss från armen och sitta kvar på iPaden. Dessutom går iPaden att vrida 360° när den sitter i hållaren. Armens längd 17 cm.

F

F.d. 58621

Guest

Jag har försökt att lägga in ett foto i vår blogg (Google) utan att lyckas. Det funkar alldeles utmärkt att infoga ett foto, som finns i "paddan", i t.ex. ett vanligt mail. Någon som vet hur man gör? Har ej tillgång till den vanliga datorn, enbart iPad.
V-backen ;)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du kan mejla bild och text till xxxx@blogger.com. Innehållet i mejlet kommer in som nytt inlägg i bloggen. Eftersom jag nu skriver från mobilen kan jag återkomma imorgon vad x:en står för.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jo, nu sitter jag framför datorn igen och skall försöka förklara hur du kan lägga in nya inlägg med hjälp av mejlen.

• Gå in på inställningar
  • E-post och mobil
  • Alternativ för inlägg
  • Adress för e-postinlägg
  • Välj vbacken.xxx@blogger.com (xxx byts ut till något lämpligt)
  • Välj Publicera e-postmeddelanden omedelbart
  • Spara inställningar
  • Klart

Nu kan du mejla från iPad, mobil eller dator och inlägget publiceras omedelbart. Notera att ämnet i mejlet blir till rubrik i inlägget.
Efteråt kan man alltid redigera på vanligt sätt med dator eller iPad.

PS! Tänk på att skriva texten ovanför bilden annars kommer den inte med till inlägget!

Senast ändrad:
F

F.d. 58621

Guest

Tack Anders,
jag har nu lyckats med att sända ett mail med text och bild till bloggen. Valde att inlägget skulle bli ett utkast. Därefter publicerade jag inlägget. Då visade det sig att bilden inte anpassade sig till utrymmet i textspalten. Typsnittet på texten blev också något större. Det krävs, om det ska funka, mer redigering av utkastet innan publicering.
V-backen ;)

Toppen