• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

F

F.d. 16233

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Köpte en Ipad 2 på OnOff i Malmö
Vi åkte innförbi för att köpa en GPS, men frugan fastnade framför Ipad:en och jag var måttligt intresserad tills försäljaren sa att vi inte behöver köpa en GPS utan det är bara att ladda ner Tomtom:s app.
Vi har testat en liten bit i Uppland och det verkade fungera exakt som Tomtom navigatorn.

En fråga hur har ni fäst Ipaden i bilen har en Bürstner Aviano med Fiat Ducato 2008
Har köpt en fästanordning men konstaterar att jag måste göra lite åverkan på luckan i mitten av konsolen.
Jag har tänkt fästa den liggande precis över och framför radion.

Jag kommer antagligen ta bort det lilla facket över radion och försöka fästa in den i luckan över.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om du inte vill göra åverkan så finns en hållare med sugpropp på Teknikmagasinet.

500339.jpg

F

F.d. 16233

Guest

Kan den hålla en Ipad i körning?
Det är ganska stora krafter det rör sig om i vanlig körning med vibrationer på kullersten , kurvtagning, bromsning m.m.
Och man vill ju inte ha den i huvudet om det skulle bli en olycka

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag köpte en idag på Teknikmagasinet. Den verkar robust men jag har inte hunnit testa ännu. Kanske kan man låta nederdelen stödja mot instrumentbrädan med något mjukt emellan så slipper man få den i knät om sugproppen släpper.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det visade sig att hållaren som jag köpte på Teknikmagasinet inte passade iPad 2. Så nu är jag åter på jakt efter en bilhållare, gärna med sugpropp.

F

F.d. 16233

Guest

Jag köpte en hållare på On Off i Malmö, den är igentligen tänkt att fästas på pinnarna till nackstöd i en vanlig bil men jag tänkte att lösa det med två vagnsbult ner från mittkonsolen så det är bara skallarna som syns uppåt.
Känner att det är lite svårt att förklara.:swoon:.
Hållaren är antagligen tänkt för baksätespassagerare

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag köpte en sådan. Har faktiskt hittat två hyggliga monteringar. En lite högre och en lite lägre. Båda vilar på olika sätt Ipadens underkant mot instrumentpanelen. Jag föredrar den lägre.

Först klistrade jag ett Hama 90 mm sugkoppsfäste på dokumenthållaren, för sugkoppen. Visar bild nedan på Hamafästet, fast detta är monterat på annan plats, för min Garmin Navigator.

I den lägre monteringen skruvade jag av ratten och skruven till den nedersta ställbara leden och vände leden, "Snäppfästet" i den leden mister då sin verkan men det spelar ingen roll eftersom leden ska ner så långt det går. Expansionen av fästarmarna blir också neråt men de är så böjliga att det går bra att få dit Ipaden utan att släppa på inställningen.

I den högre monteringen är alla leder i fästet intakta. Att jag valde den lägre monteringen var för att jag då kan använda våra invändiga isolerings- och mörkläggningsmarkiser utan att demontera Ipaden.

Vet inte riktigt i vilken ordning bilderna kommer men jag tror det går att se vad jag menar. Jag har inga bilder på den högre monteringen men placeringen blir ungefär den samma men ca 5-6 cm högre. Ipaden vilar då ovanför det lilla facket istället för inuti.

Bilagor

• IMGP1606.JPG
    IMGP1606.JPG
    1,7 MB · Visningar: 9
  • IMGP1608.JPG
    IMGP1608.JPG
    1,7 MB · Visningar: 8
  • IMGP1611.JPG
    IMGP1611.JPG
    1,8 MB · Visningar: 9
  • IMGP1609.JPG
    IMGP1609.JPG
    1,7 MB · Visningar: 14

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Smart!
Du har alltså stelopererat den yttersta leden med att vända på den?

Var fick du tag på sugkoppsplattan?

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag letade i skrotlådan och fann en annan sugkopp och även en platta och bytte som på bilden.

På så vis blev det lite stadigare. Jag försökte till att börja med att sätta sugkoppen i fönstret men
det blev inte riktigt bra pga iPadens storlek.

Tack vare ditt tips blev det bättre och stadigare och som du nämnde vilar hela ekipaget i facket på instrumentbrädan.

abild.JPG

Bilden tagen med iPads kamera och appen HDR Pro.

Senast ändrad:

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Men jag är fortsatt intresserad av var jag kan få tag i den där sugkoppsplattan. Kollat Hama´s hemsida men kan inte finna måtten på sugplattorna och ingen som liknar Krinil´s.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Men jag är fortsatt intresserad av var jag kan få tag i den där sugkoppsplattan. Kollat Hama´s hemsida men kan inte finna måtten på sugplattorna och ingen som liknar Krinil´s.

Det finns sugkoppsplattor att köpa på tex Media Markt & säkert på andra också. De jag köpt på MM heter TomTom och kostar 99 kr för 2 st. Kjell & Co. & Clas O har det inte i sortimentet.

//Tommy

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Plattorna köpte jag hos Conrad. (Conrad - online shop för teknik, elektronik och innovativa idéer) Den benämns "HAMA ADAPTERPL.SUGSKÅL, 85 MMSJÄLVHÄFT" och har artikelnummer: 370540

Det här fästet är av plast och följsamt även om underlaget inte är helt slätt. Det presenterar ändå en slät yta som sugkoppar har lätt att fäst på.

Jag köpte två tillsammans med något annat som jag inte kommer ihåg. Conrad har krav på lägsta inköpspris. Porto tillkommer också. Jag tycker dock de säljer bra grejor och är bra att ha att göra med.

Ser nu på din utmärkta bild att ditt fäste inte är riktigt samma som mitt Knarrevik! Bra att du ändå kunde ha nytta av lösningen.

Krister N

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ser nu på din utmärkta bild att ditt fäste inte är riktigt samma som mitt Knarrevik! Bra att du ändå kunde ha nytta av lösningen.
Krister N

Jag modifierade fästet eftersom låsningen var något slapp på originalet. Men idén var din.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Fortsatt på jakt efter sugkoppsfäste/-platta minst 90 mm.
Har köpt iPadhållaren som Teknikmagasinet säljer.
Besökt ett antal butiker, bl.a. två Media Markt, men utan resultat.
Någon som vet var jag finner den?

Toppen