• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Ett stort tack till Tommy-59 som tog sig tiden att ringa upp.

Men Tommy, var på Media Markt i JKP och pratade med killen som du handlade utav. Tyvärr var det 80 mm även där.

Tack i alla fall och jag jagar vidare på vår färd mot Italien.

Tommy-48 *s*

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Ett stort tack till Tommy-59 som tog sig tiden att ringa upp.

Men Tommy, var på Media Markt i JKP och pratade med killen som du handlade utav. Tyvärr var det 80 mm även där.

Tack i alla fall och jag jagar vidare på vår färd mot Italien.

Tommy-48 *s*

Sorry att jag lurades lite, var precis ute i husbilen och mätte den plattan jag köpte, och den var som du skriver 80 mm, men när jag var där förra veckan fanns också en platta som var något mindre, men det är ju historia nu.
Lycka till med resan söderöver och med det fortsatta letandet.

//Tommy

F

F.d. 25203

Guest

Hej.
Jag har prövat igo primo europe på min ipad. och är nästan nöjd. Jag saknar en mycket viktig del av programmet, som möjligheten att importera poi från egna filer som exempelvis husbilsklubbens poi filer. I windows verisionen var det enkelt.

Ni som prövat andra navigationsprogram, finns det något program som det går att importera poi filer med?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej. Jag har prövat iGo primo europe på min ipad. och är nästan nöjd. Jag saknar en mycket viktig del av programmet, som möjligheten att importera poi från egna filer som exempelvis husbilsklubbens poi filer. I windows verisionen var det enkelt.

Under min veckolånga resa till Rügen har jag provat iGo Primo och Navigon på min iPad.
T.o.m. min fru Lisa blev imponerad över iPads förmåga att navigera trots hennes aversion mot prylar i största allmänhet.
Jag antar att det beror på att hon tack vare iPads storlek kan följa med på skärmen.

Båda apparna tillåter att man i förväg laddar ned Europas kartor i minnet för att slippa datakostnader via roaming.
Tyvärr går det inte att ladda ned egna POI:s som HBK:s ställplatser. Till det får man använda appen iPOI.

Min absoluta favorit blev iGo Primo mycket tack vare bättre överblick, renare färger, enklare handhavande med att i förväg lägga in rutter m.m..
Med ett klick på skärmen kan man i iGo få fram de tre närmaste rastplatserna, bensinstationerna, matställena och verkstäderna under färd.

Navigon visar fartkameror men eftersom iGo visar vägens fartgräns och larm vid ev. överskridande blir fartkameravarningen överflödig.
Navigon har däremot direktkoppling från Promobils Mobillife ställplatssökning.
iGo Primo hundralappen billigare än Navigon.

iGo Primo
aRIMG0226.JPG

Navigon
aRIMG0158.JPG

Senast ändrad:

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Elgiganten säljer nu i helgen iPAD 1 med 64GB och 3G för 4444:- och jag funderar skarpt på att köpa en. Den är tänkt att i första hand användas som GPS. Vad jag undrar är hur är det med uppdateringar av kartor till Navigon och iGO och hur går det till. Ingår de i priset för programmet eller kostar varje uppdatering och hur aktuella är kartorna.
Hälsningar
Per

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Elgiganten säljer nu i helgen iPAD 1 med 64GB och 3G för 4444:- och jag funderar skarpt på att köpa en. Den är tänkt att i första hand användas som GPS. Vad jag undrar är hur är det med uppdateringar av kartor till Navigon och iGO och hur går det till. Ingår de i priset för programmet eller kostar varje uppdatering och hur aktuella är kartorna. Hälsningar Per

Under den korta tid som jag har haft iGo och Navigon på min iPad 2 har de redan uppdaterats med nya kartor och en del annat. Eftersom uppdateringen med kartor är stor, nästan 2 GB, erfordras att man har wlanuppkoppling. Beroende på uppkopplingens hastighet kan uppdateringen ta en halvtimme. Gratis naturligtvis.

F

F.d. 58621

Guest

Hej Knarrevik,
i mina ögon ser det ut som om din iPad skymmer sikten med den placeringen som du har valt. Jag har tills vidare lagt "Paddan" på hyllan ovanför, lätt åtkomlig när jag behöver info och orientering. Vår fasta gps-Pioneer ger oss tillräckligt bra och säker vägledning.
V-backen :wink:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej Knarrevik,
i mina ögon ser det ut som om din iPad skymmer sikten med den placeringen som du har valt. Jag har tills vidare lagt "Paddan" på hyllan ovanför, lätt åtkomlig när jag behöver info och orientering. Vår fasta gps-Pioneer ger oss tillräckligt bra och säker vägledning. V-backen :wink:

Det beror nog på att kameran tog fotot ur en låg vinkel. Så som iPaden är placerad skymmer den inte sikten det minsta, det blir ungefär som när jag fäller upp hållaren för "noteringsstället".

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Hej!
Har nu laddat hem iGO Primo med Västeuropakartan till min nyinköpta iPAD och installerat den, men jag är besviken på hur det ser ut på skärmen. Kartan täcker inte hela skärmen utan skapar en ram på c:a 1cm runt om och detaljerna är få och de få gatunamn och ortsnamn som syns är väldigt stora. Jag har iGO My Way på en Win CE handdator på 7" och den kartan är väldigt detaljrik jämfört med iGO Primo. Gör jag något fel eller måste jag ladda hem en annan app, kanske Navigon. Det blir kanska dyrt att test alla navigationsappar innan man blir nöjd.
Hälsningar
Per

F

F.d. 25203

Guest

Jag håller med dig om att det är lite störande att de inte utnyttjar hela skärmen. Dock tycker jag att Igo är är klarare i färgen mm och väldigt enkel att handha. så därför tycker jag att det uppväger lite. Hoppas på att de ska fixa till detta i en uppdatering.

Men tyker inte heller navigon optimalt använder skärmen.
Sen finns det ju flera andra navigations appar att välj på.
Det borde finnas 3 dagars prova på sen måste man betala eller så slutar den fungera.
Men så är inte verkligheten så då är det ju bra att vi testar och tipsar varandra här. Någon som provat nåt annat navigationsprogram än Igo och Navigon på Ipad?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Gör jag något fel eller måste jag ladda hem en annan app, kanske Navigon. Det blir kanska dyrt att test alla navigationsappar innan man blir nöjd. Hälsningar Per

Jo, man kan tycka att hela skärmen borde utnyttjas men jag tycker ändå att iGo Primo är ett strå vassare än Navigon. Den är enklare att använda och lättare att lägga in rutter m.m..

Vad beträffar orts- och gatunamn är iGo mer detaljrik än Navigon. Navigon har fartkameror som jag tycker är överflödiga eftersom fartgränserna visas och larmas vid överträdelse.

Navigons fördelar är kopplingen till Promobil Mobil Life + och tilläggstjänsten ADAC camping- och ställplatssökning. Promobil Mobil Life + kostar 45 kr men är värd varenda krona vid resa på kontinenten och då slipper man även Bordatlas kataloger som ändå är inaktuella.

PS! Man kan välja kvinnlig eller manlig röst och välja "nivå av mångordighet" i tre nivåer hos iGo.

Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Synd att min iPad inte är 3G versionen, som är den med GPS.
Försöker övertala min chef att vi måste ha en Galaxy tab för test istället...
Får se hur det går. :wink:

Nu blev man intresserad, meeeen:
Måste det vara en iPad med 3G ?

Varför?

Måste man vara uppkopplade när man navigerar?

Hur stort minne måste man ha för vanligt bruk?

Många frågor blev det!

Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu blev man intresserad, meeeen:
Måste det vara en iPad med 3G ?

Varför?

Måste man vara uppkopplade när man navigerar?

Hur stort minne måste man ha för vanligt bruk?

Många frågor blev det!

Kåre

• Det måste vara en iPhone eller iPad med 3G eftersom endast den innehåller GPS-chipet.
  • Man måste inte vara uppkopplad eftersom kartorna laddas ned i förväg till minnet.
  • Kartorna tar knappt 2 GB per navigationsapp så 16 GB räcker gott för detta ändamålet.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Tack för detta Anders!

Jag skulle just "svara mej själv" eftersom jag läst på en del genom att läsa tråden från början.

Borde kanske gjort det tidigare :oops:

Måste nog tillstå att man blir rätt sugen på en iPad2, trots nyinvestering i en Garmin. Men är man tekniknörd så är man. :D

Hälsningar
Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Måste nog tillstå att man blir rätt sugen på en iPad2, trots nyinvestering i en Garmin. Men är man tekniknörd så är man. :D
Hälsningar Kåre

För mig är det framför allt ett sätt att slippa för många prylar och koncentrera mig på en. Jag vill slippa navigatorer som snabbt blir omoderna och slippa Bordatlaskatalogerna som är hopplöst ouppdaterade. Inte ens hälften av ställplatserna i katalogerna fanns kvar under vår resa i Europa 2009.

Redan med min iPhone upptäckte jag de många apparnas förträfflighet även på andra områden. Mina laptops används idag bara till bildbehandling. Med Viber och Skype med video slipper jag även kostnader för samtal här hemma och utomlands. Även merparten av inläggen på detta forum sköts med iPhone/iPad.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det verkar som om Knarrevik redan har rätt eller kommer att få rätt i sin tro på apparnas förträfflighet. iPhonar och kanske t.o.m. "Androiderna" tycks hela tiden vinna terräng på bekostnad av "föråldrade" GPS:ar och publikationer som Bordatlas m.fl. Även en bakåtsträvare som jag börjar ana vad som är på gång! Skyparna och Swyparna m.fl. är på stark frammarsch!

Undrar dock hur det går när man befinner sig i en okänd trafikkarusell i exempelvis Sevilla och det samtidigt ringer i telefonen och man kanske också har andra program igång som pockar på uppmärksamhet!

Ännu har jag inte lyckats med att få in minsta lilla app i min Samsung men jag jobbar frenetiskt med det och en vacker dag kommer jag att lyckas!

Jappe

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Anders,

Jo tanken är att min lapptopp som jag har MapPoint på skulle ersättas av iPod 2.

Men jag har även nuvarande lapptoppen till bildbehandling och att "tappa" kameror och telefoner på bilder. Hoppas att man kan ha iPodden till bildbank till man kommer hem och kan tanka över till "stordatorn".

I MapPoint har jag också under åren samlar på mej en hel del POI som jag förmodligen inte kan överföra till iPodden, så förmodligen får jag använda Garmin vid "sidan om".

Mycket att tänka på, så vi får se hur beslutet blir senare.

Tack för "visat intresse" som det heter.
Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders,
Jo tanken är att min lapptopp som jag har MapPoint på skulle ersättas av iPod 2.

Men jag har även nuvarande lapptoppen till bildbehandling och att "tappa" kameror och telefoner på bilder. Hoppas att man kan ha iPodden till bildbank till man kommer hem och kan tanka över till "stordatorn".

I MapPoint har jag också under åren samlar på mej en hel del POI som jag förmodligen inte kan överföra till iPodden, så förmodligen får jag använda Garmin vid "sidan om".

Mycket att tänka på, så vi får se hur beslutet blir senare.

Tack för "visat intresse" som det heter. Kåre

• Det går att tanka ned bilderna från ett SD-kort till iPaden, det går också att lägga in dem på "Dropbox"
  • Det finns en app vid namn iPoi där man kan spara sina POI:s

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Anders,

Detta blir bara bättre och bättre! :D