Sv: iPad den ultimata navigatorn?
Jag har nu under några veckor känt på några appar till Ipad. Bl a Navigon, Tomtom, CoPilot, NavMii, iGo och ett gäng gratisappar. Jag har några riktiga nördar på jobb som också hjälpt mig. Vidare har jag följt de utmärkta trådarna här på forumet, inte minst Knarreviks inlägg. Jag har också tragglat genom ett antal tester och forum på svenska, tyska och engelska.
De flesta apparna har goda fördelar och några är riktigt bra. Min absoluta favorit bland navigationsapparna till iPad har dock blivit Navigon. Jag tycker den är i en klass för sig. Lätta och logiska, men ändå avancerade menyer, hyggligt snabb,bra kartor,bra reseinfo och har också mycket bra expansionsmöjligheter. (Ett fint sätt att uttrycka att allt inte ingår från början

Ett av tilläggen man kan köpa är "ADAC guide för camping och husbilsparkering". (Deras Campingguide "ADAC Camping Caravaning Führer" håller jag för den bästa i Europa de senaste 25 åren.) Med ADAC-tillägget får man automatiskt in 10 - 12000 campingar och stellplatser över hela Europa i Navigons POI och adressregister, dvs tillägget blir helt integrerat i Navigonprogammet. Söker man på POI får man ADAC som val. Man kan då välja om man vill ha upp ala camping och stellplatser i närheten eller kring någon ort. Skriver man ex in en ort och börjar stava "camp" eller "stell" som gatuadress får man de camping eller stellplatserplatser som finns omkring den angivna orten. De visas med ikon på kartan och samtidigt kommer en liten gul ADAC-knapp upp. Trycker man på knappen får man all info om campingen eller stellplatsen och ADAC:s klassificering av platsen. Sedan navigerar Navigon givetvis direkt till den plats man valt, eller lägger in den som delmål om man vill det. Stellplatsguiden har jag inte använt mycket men ADAC:s campingguide har som sagt varit vår ständige följeslagare i minst 25 år.
Navigon kostar nu 419 kronor. Då får man navigationsprogrammet och Europakartor. Sedan kostar trafikinformation och "Panorama View" extra. Man kan också hänga på Michelins olika reseguider mm. ADAC-tillägget kostar 169 kronor.
Av de tester jag läst kan jag konstatera att jag inte är ensam om min förtjusning över Navigonappen till iPad och iPhone.
Jag kan tillägga att jag för några år sedan övergav Navigon till förmån för Garmin som vanlig navigator. Skilllnaden mellan min gamla Navigon navigator och den nya Navigon-appen i Ipad är som natt och dag!
Dessutom laddade jag givetvis ner Navigon-appen även i min nya Iphone!

Kanon eftersom den dessutom har ett utmärkt fotgängarläge. Som många tidigare beskrivit kan man kostnadsfritt tanka ner appen i ex iPhone om man tidigare köpt den till iPad, eller vice versa, via "AppStore" OBS! Du måste ha samma iTunes-konto kopplat till båda enheterna.
Krister N