• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter fast installation

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Mina kunskaper i el är begränsad, så jag ställer en fråga här med förhoppning att jag skall lära mig lite.
Funderar på en i inverter med ren sinus.

Kan man koppla invertern på ordinarie 220V systemet i bilen?
Dvs när man står på stolpe så tar men strömmen där, eller från invertern när man fricampar?

Behovet av 220V gäller en hårtork samt driva en 24” TV

Har idag två Biltemas AGM 95Ah, tillsammans med en 100w solpanel
Räcker detta för hårtork/en gång om dagen, samt ett par timmar TV?

Sedan är jag osäker om inverter åldrar batterierna mycket snabbare, min AGM är nu ca 4år och funkar fint, men förstår att dom närmar sig slutet, utbyte till ny batteriteknik är nödvändig när den tiden kommer.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag tvivlar ju starkt på att det finns någon behörig elektriker hos någon av de tillverkare eller återförsäljare av fritidsfordon som hanterar 230V installationer. Jag hoppas att jag har fel...
Hur många av de eftermonterade (av händige Harry) 12V/230VAC omvandlare har en jordfelsbrytare monterad?
Jaha, du tycker det är viktigt med en jordfelsbrytare efter inverten. Då har du intressant läsning här Jordfelsbrytare
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Äntligen.
Monterade in en inverter igår, maxeffekt 1500W, kontinuerligt drift max 1200W.

Knäpptyst när man slog på inverterns on-knapp, egentligen synd då det blir lättare att glömma bort att slå av den, drar 0.9A då.
Avstängd bara genom inverterns Off-knapp så drar den 0A, var fundersam till om jag skulle tvingas montera in en huvudströmbrytare för att inte invertern skulle sno ström trots att den var avstängd.

Monteras egentligen in för att min bättre hälfts hörapparater ska kunna laddas, på hörcentralen så sa dom att man måste ladda i 230V uttag, idag har jag granskat hörapparatens laddstation och funderar på om man inte kan koppla in en vanlig USB-laddare på 5V/1A., men eftersom jag inte törs riskera att dom slutar fungerar så får jag väll köra via invertern.
Kommer även användas för att ladda hennes tandborste och då HON vill använda dammsugaren. :)

Jorden kopplar jag inte in då jag anser att det är rätt meningslöst om man inte använder sig av ett jordspett, rätt eller fel?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bara ett "litet svar" till inlägg 22... dethleffskv...
Håller totalt med dig.... o inte bara kring det elektriska..... massor av saker som det skrivs om här " är egentligen i behov av en diskussion kring..... vad är viktigt i livet? ". Man kan vinkla detta på olika sätt.. men ett är givetvis... hur mycket prylar..inkl husbil.. behövs verkligen.. för att " fricampa" vad nu detta egentligen betyder? 20 kvadratmeter med i stort sett samma standard som i en mindre lägenhet..... vad betyder ordet fri ? Vad betyder ordet campa? Men jag får mig många glada skratt.
Tråden om hur husbilsägare bör uppföra sig är utmärkt... behövs något liknande kring..vad är nödvändigt? Men då kommer alltid svaret... att det gör man som man själv vill...... inte helt säker på att det är så enkelt.... igår såg jag en .vanlig bil.. med motor igång för att köra Ac! Förra veckan två grejer med husbil... en tog sig in på McDonalds liten parkering och blockerade i praktiken en hel sida av parkeringen..... två kompisåkande husbilar parkerade längs en gata inne i samhälle... markerade platser de tog upp vars två rutor... plus lite både framför o bakom.. Så de tog tillsammans sex vanliga parkerings rutor längs med.... de var nog på väg att fricampa o ladda .... vad vill jag inte skriva... en tandborste? Med inverter 1000 watt?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bara ett "litet svar" till inlägg 22... dethleffskv...
Håller totalt med dig.... o inte bara kring det elektriska..... massor av saker som det skrivs om här " är egentligen i behov av en diskussion kring..... vad är viktigt i livet? ". Man kan vinkla detta på olika sätt.. men ett är givetvis... hur mycket prylar..inkl husbil.. behövs verkligen.. för att " fricampa" vad nu detta egentligen betyder? 20 kvadratmeter med i stort sett samma standard som i en mindre lägenhet..... vad betyder ordet fri ? Vad betyder ordet campa? Men jag får mig många glada skratt.
Tråden om hur husbilsägare bör uppföra sig är utmärkt... behövs något liknande kring..vad är nödvändigt? Men då kommer alltid svaret... att det gör man som man själv vill...... inte helt säker på att det är så enkelt.... igår såg jag en .vanlig bil.. med motor igång för att köra Ac! Förra veckan två grejer med husbil... en tog sig in på McDonalds liten parkering och blockerade i praktiken en hel sida av parkeringen..... två kompisåkande husbilar parkerade längs en gata inne i samhälle... markerade platser de tog upp vars två rutor... plus lite både framför o bakom.. Så de tog tillsammans sex vanliga parkerings rutor längs med.... de var nog på väg att fricampa o ladda .... vad vill jag inte skriva... en tandborste? Med inverter 1000 watt?
En sak som jag inte riktigt förstår :rolleyes:
Det är varför du ifrågasätter andra om hur de gör :eek:
Jag tror att många här på forumet hade fått mer glädje av det du skriver... Om du skrev hur du gör :applaus:
Ha en bra dag...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Spec er basis 1A USB forsyning, +-10% på spenningen er noe større margin enn hva som er normalt. En normal god mobil lader fra 12V har ofte 8% margin. Mine Unitron høreapparater lades fra en 8 port USB lader.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det där är ju en vanlig USB laddare som hör till apparaten. Den där USB sladden kan du istället plugga in i vilken USB biladapter som helst som lämnar minst 1A.
 
Senast ändrad:
Toppen