• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter fast installation

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Mina kunskaper i el är begränsad, så jag ställer en fråga här med förhoppning att jag skall lära mig lite.
Funderar på en i inverter med ren sinus.

Kan man koppla invertern på ordinarie 220V systemet i bilen?
Dvs när man står på stolpe så tar men strömmen där, eller från invertern när man fricampar?

Behovet av 220V gäller en hårtork samt driva en 24” TV

Har idag två Biltemas AGM 95Ah, tillsammans med en 100w solpanel
Räcker detta för hårtork/en gång om dagen, samt ett par timmar TV?

Sedan är jag osäker om inverter åldrar batterierna mycket snabbare, min AGM är nu ca 4år och funkar fint, men förstår att dom närmar sig slutet, utbyte till ny batteriteknik är nödvändig när den tiden kommer.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mina kunskaper i el är begränsad, så jag ställer en fråga här med förhoppning att jag skall lära mig lite.
Funderar på en i inverter med ren sinus.

Kan man koppla invertern på ordinarie 220V systemet i bilen?
Dvs när man står på stolpe så tar men strömmen där, eller från invertern när man fricampar?

Behovet av 220V gäller en hårtork samt driva en 24” TV

Har idag två Biltemas AGM 95Ah, tillsammans med en 100w solpanel
Räcker detta för hårtork/en gång om dagen, samt ett par timmar TV?

Sedan är jag osäker om inverter åldrar batterierna mycket snabbare, min AGM är nu ca 4år och funkar fint, men förstår att dom närmar sig slutet, utbyte till ny batteriteknik är nödvändig när den tiden kommer.
Ja du kan låta invertern mata hela eller delar av ditt vanliga elsystem.
Det är svårt att gissa om det kommer att räcka. Det finns hårtorkar på mellan 500 och 2000W och en 500W kan du köra 4ggr så länge som den med 2000W.
Men jag skulle tro att kör du en hårtork på låg effekt i 10min om dan så funkar det. Om tv:n är Led så funkar det med många timmars tv tittande.
Beroende på hur stor effekt du tar ut så sliter det på batterierna, TVn inte mycket men hårtork mer.
Det är bara att koppla in det går så länge det går.
 
F

Fd.47585

Guest
Nu ska vi inte dela ut livsfarliga råd. DU KAN INTE MATA DITT VANLIGA ELSYSTEM MED INVERTER! Om du bara kopplar in invertern till ditt vanliga elsystem så blir tapparna i anslutningen till extern el strömförande (230 volt) vilket innebär att när någon nyfiken öppnar den luckan och sticker in fingrarna dör personen (el ÄR livsfarlig)! Dessutom om du är ansluten till extern el och det bryts på grund av tex underhåll så matar du ut 230 volt på elnätet (bakom avbrottet) och när dom som skall laga kommer och förutsätter att det inte är spänning så ligger det 230 volt på och detta är åter igen livsfarligt. EL ÄR LIVSFARLIGT, det kan döda vid 50 tusendels ampere och en inverter på 2000 watt ger 9 ampere! En jordfelsbrytare bryter vid 20 tusendels ampere för att vi skall överleva. Är du inte elektriker HÅLL DIG BORTA FRÅN ELKOPPLINGAR av alla slag, el leker man INTE med!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu ska vi inte dela ut livsfarliga råd. DU KAN INTE MATA DITT VANLIGA ELSYSTEM MED INVERTER! Om du bara kopplar in invertern till ditt vanliga elsystem så blir tapparna i anslutningen till extern el strömförande (230 volt) vilket innebär att när någon nyfiken öppnar den luckan och sticker in fingrarna dör personen (el ÄR livsfarlig)! Dessutom om du är ansluten till extern el och det bryts på grund av tex underhåll så matar du ut 230 volt på elnätet (bakom avbrottet) och när dom som skall laga kommer och förutsätter att det inte är spänning så ligger det 230 volt på och detta är åter igen livsfarligt. EL ÄR LIVSFARLIGT, det kan döda vid 50 tusendels ampere och en inverter på 2000 watt ger 9 ampere! En jordfelsbrytare bryter vid 20 tusendels ampere för att vi skall överleva. Är du inte elektriker HÅLL DIG BORTA FRÅN ELKOPPLINGAR av alla slag, el leker man INTE med!
Jag har inte delat ut livsfarliga råd!
Jag har inte hänvisat honom till att utföra jobbet själv,"han säger att han inte kan.

Bäst att förklara mer.
Det finns invertrar som har ett inbyggt prioriteringsrelä (finns att köpa separata också).
Dessa är till att när invertern är påslagen så matar den bara ut ström i husbilens elsystem och bryter bort det som är utanför.
Det vill säga du kan fingra på ditt inkommande uttag utan att få en stöt.
Jämför med tex reservkraft på sjukhus, skulle det fungera som leri skriver så skulle sjukhuset mata hela stadsnätet....
 
F

Fd.47585

Guest
Jag har inte delat ut livsfarliga råd!
Jag har inte hänvisat honom till att utföra jobbet själv,"han säger att han inte kan.

Bäst att förklara mer.
Det finns invertrar som har ett inbyggt prioriteringsrelä (finns att köpa separata också).
Dessa är till att när invertern är påslagen så matar den bara ut ström i husbilens elsystem och bryter bort det som är utanför.
Det vill säga du kan fingra på ditt inkommande uttag utan att få en stöt.
Jämför med tex reservkraft på sjukhus, skulle det fungera som leri skriver så skulle sjukhuset mata hela stadsnätet....
NU kommer den infon om prioriteringsrelä, det skrev du inget om innan. Däremot skrev du "Ja du kan låta invertern mata hela eller delar av ditt vanliga elsystem" om det inte är att ge livsfarliga råd till en okunnig på el så vet inte jag. Kan tolkas som att bara att koppla in (för en okunnig).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I min husbil är invertern inkopplad så att den matar alla vägguttag samt ac:n.
Övriga elförbrukare kyl och laddning går endast på yttre matning.
När jag har yttre matning inkopplad funkar allt som vanligt och drar jag ur sladden tar invertern blixtsnabbt över matningen.
Har kört med ac:n och dragit ur sladden vid full drift och det märks inte...
Givetvis ska du ta hjälp av en elektriker till detta!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
NU kommer den infon om prioriteringsrelä, det skrev du inget om innan. Däremot skrev du "Ja du kan låta invertern mata hela eller delar av ditt vanliga elsystem" om det inte är att ge livsfarliga råd till en okunnig på el så vet inte jag. Kan tolkas som att bara att koppla in (för en okunnig).
Nej.
Och det berodde på att jag ville ge honom grunden att det går.
Sedan ringde telefonen så jag hann inte få iväg nästa inlägg om hur det fungerar i praktiken.
När jag kom tillbaka var jag idiotförklarad :-(
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Håller exakt i skrivande stund på med att koppla om elnätet i vår bil för att få in en ordentlig Inverter. Invertern kommer att mata allt i bilen utom kyl och laddare.
I tidigare bilar har jag använt ett par trappbrytare för att säkra omkopplingen mellan landström och Inverter men denna gång blev jag lat och sätter in denna: Solartronics Växelstation Ivt US-12N 230 V 12 A ny låda: Amazon.se: Electronics
Rätt inkopplad är dom största riskerna eliminerade med den.

Är inte elektriker och kopplar allt själv men anser mig tillräckligt kunnig. Även om det inte är speciellt svårt så är det bättre att ta hjälp om man är det minsta osäker.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Mina kunskaper i el är begränsad, så jag ställer en fråga här med förhoppning att jag skall lära mig lite.
Funderar på en i inverter med ren sinus.

Kan man koppla invertern på ordinarie 220V systemet i bilen?
Dvs när man står på stolpe så tar men strömmen där, eller från invertern när man fricampar?

Behovet av 220V gäller en hårtork samt driva en 24” TV

Har idag två Biltemas AGM 95Ah, tillsammans med en 100w solpanel
Räcker detta för hårtork/en gång om dagen, samt ett par timmar TV?

Sedan är jag osäker om inverter åldrar batterierna mycket snabbare, min AGM är nu ca 4år och funkar fint, men förstår att dom närmar sig slutet, utbyte till ny batteriteknik är nödvändig när den tiden kommer.
Javisst, man koppla in en inverter precis som du tänker. Att det är möjligt, innebär dock någon typ av väljare, manuell eller automatisk, som har nämnts ovan. Men det dyker upp lite följdproblematik, batteriladdaren och elpatronen behöver kopplas ur, kylen ställas på Gasol mm. Därför väljer många att lägga inverterns uttag separat.

Hårtorken är svår att lösa utan inverter men TVn bör du absolut köra direkt på 12Volt. Det finns flera bra apparater för 12 volt direkt.

Ja, dina batterier bör räcka för förbrukningen.

Ja, Invertern innebär nästan ren kortslutning för batterierna, det innebär ett snabbare åldrande.

Så installera gärna en inverter, egna uttag, använd den bara till sånt som inte kan köras direkt på 12Volt, så bör du bli nöjd. Grattis till 4 år med batterierna, varför inte prova en ny period med samma lösning?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Många tack för goda råd, även om det hettade till lite :)
Var ju inte riktigt så enkelt då man måste koppla bort kylskåp mm.
Eller dra nya uttag direkt från invertern.
Vi behöver bl.a en ny TV, och där fanns det ett större utbud på 220V, där av idén att koppla in en inverter i befintliga systemet.
Får nog fundera en runda till på detta.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Mina kunskaper i el är begränsad,

Om man har begränsade kunskaper i el, ska man inte ge sig på sådana jobb. Det kan få förödande konsekvenser!

Förvisso kan man få en del tips och råd här på HBK med det är inte alltid de är tiiförlitliga. Dessutom är de ofta så skrivna, att det krävs kunskap i ämnet för att förstå vad skribenten menar.)

Pålle
 
Senast ändrad:

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Jag har installerat en ren sinus inverter 2/4 kW samt prioriteringsbox ( se bild) vilket gör att jag har alltid 230 v i samtliga uttag, antingen via invertern eller laddström. Boxen har styrbar prioritetsordning och vidare blir det ingen konflikt mellan inkopplade källor.
 

Bilagor

  • IMG_20210620_180305.jpg
    IMG_20210620_180305.jpg
    1,8 MB · Visningar: 92

The_Haunted

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Avesta
Hur många av er har en inverter installerad av någon med behörighet?
Jag har 20år + erfarenhet med att jobba med el, idag gjorde jag en av de sista testerna på 2.3kv på en rotor och dömde ut två delar av firmans anläggnign.
Likförbannat får jag inte inte flytta 230v uttaget i husbilen 5cm åt höger.
 

The_Haunted

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Avesta
Ps. en inverter eller elverk lägger man in på samma krets med en enkeln reläkrets för under 100:- så du aldrig har 230v ut på stiften och den växlar till i kommande så fort den kopplas in, en barnlek för de som kan el och inget vi som kan ska delge er tyvärr.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hur många av er har en inverter installerad av någon med behörighet?
Jag har 20år + erfarenhet med att jobba med el, idag gjorde jag en av de sista testerna på 2.3kv på en rotor och dömde ut två delar av firmans anläggnign.
Likförbannat får jag inte inte flytta 230v uttaget i husbilen 5cm åt höger.

Du kan vara lugn, du verkar veta hemligheter som du inte vill delge oss andra, jag kan i alla fall berätta en hemlighet!
Jag förutsätter att du inte berättar det för någon annan!!!

Du får flytta det där vägguttaget 5cm i husbilen.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag tvivlar ju starkt på att det finns någon behörig elektriker hos någon av de tillverkare eller återförsäljare av fritidsfordon som hanterar 230V installationer. Jag hoppas att jag har fel...
Hur många av de eftermonterade (av händige Harry) 12V/230VAC omvandlare har en jordfelsbrytare monterad?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du kan vara lugn, du verkar veta hemligheter som du inte vill delge oss andra, jag kan i alla fall berätta en hemlighet!
Jag förutsätter att du inte berättar det för någon annan!!!

Du får flytta det där vägguttaget 5cm i husbilen.
NEJ, NEJ, NEJ, Chippen.
Nu är det ju ingen hemlighet längre.
Jag har ju kunnat känna mig lite som en rebell i folks ögon eftersom jag dragit massor med el i husbilen utan elbehörighet. Hela min image riskerar att raseras nu om detta kommer ut till massorna.
Du riskerar även att ta död på ett kärt återkommande diskussionsämne här i forumet.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Varför detta tjafs om behörighet.
Gör så här helt lagligt:
placera invertern på lämplig plats i närheten av batterierna för kort kabeldragning med grova kablar. På vägen till invertern monteras en kraftig huvudströmbrytare och säkringen på ca 150 A (kan variera).
på invertern finns ett eller flera jordade uttag som användes till bra förlängningskablar som ej byggs in.Då har man en säker lösning.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Hur många av er har en inverter installerad av någon med behörighet?
Jag har 20år + erfarenhet med att jobba med el, idag gjorde jag en av de sista testerna på 2.3kv på en rotor och dömde ut två delar av firmans anläggnign.
Likförbannat får jag inte inte flytta 230v uttaget i husbilen 5cm åt höger.
Behövs ingen behörighet för att pilla med 230 installationen i husbilen. Men du kan ändå inget gör då fordonet är CE märkt i sin helhet.
 
Toppen