• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter erfarenheter

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej alla prylnördar, och ni alla andra såklart.

Tänkte vi kunde ha en tråd om erfarenheter kring 12V inverter/omformare.

Jag själv har en gammal Dometic SI-1500 (originalmont. från Hymer), den har en max. effekt på 2kW och 1,5kW kontinuerligt den är mycket stor och otymplig, men gör sitt jobb, jag har själv inte lyckats överbelasta den (ännu) första åren hade jag en 230V dammsugare med i husbilen, den drog 1700W då var det bobatteribanken som sa ifrån och invertern stängde av efter en stund p.g.a för låg in-spänning.
Idag är nog min kapsylkaffemaskin min största belastning på ca.1500W, och efter byte till LFP-bobatteri så är det noll problem.

Kikade på denna video ikväll och reagerade såklart på den låga kvaliteten på denna flashiga lågprisinverter från Kina, nu verkar det som stoppet i denna inverter beror på ett kylfläktproblem, vi får se hur nästa exemplar klarar testet.


Här en ganska ovetenskaplig test av billiga Kina-inverters, men den visar ändå på hur mycket skräp det finns som kan verka lockande på oss.



Vad är era erfarenheter av inverters, klarar de av göra det som vi betalar för?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har nästan bara jobbat med de dyra Dometic invertrarna, dessa är mycket tystgående i princip bara fläktljud. Placeringen är nog annars den största utmaningen.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Har precis fått bytt min Dometic MSI 1812 T då prioriteringen av någon anledning lagt av. Kan vara någon strömpik. Nu sitter en NDS smart in pure 12v-2000w ivt,som ju tydligen ägs av Dometic. Bättre garanti 24 månader. Har inte testat den än då frugan inte behövt blåsa håret.
Än sak är då säker,man klarar sig inte utan prioriteringen,för då får inte vi 230 i våra uttag. Vi får se framöver hur denna funkar.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Nu är det "Black Week" och jag tittar på två olika inverters på Amazon.se och är lite rådvill vilken som är bästa produkten?

Jiguun har fjärrkontroll och enligt deras uppgifter låg förbrukning vid stand-by ( >1,0A ) Och saknar USB-C uttag.

Den andra Technaxx (Tyskt designmärke) påstås vara TUF-provad men har ändå omdömen att vissa exemplar är DOA men har två års garanti via Tyskland. Är på något högre effekt men saknar fjärr/remotefunktion. Men har både USB formaten.

Jiguun 1500W

Technaxx 2000W
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Nu är det "Black Week" och jag tittar på två olika inverters på Amazon.se och är lite rådvill vilken som är bästa produkten?

Jiguun har fjärrkontroll och enligt deras uppgifter låg förbrukning vid stand-by ( >1,0A ) Och saknar USB-C uttag.

Den andra Technaxx (Tyskt designmärke) påstås vara TUF-provad men har ändå omdömen att vissa exemplar är DOA men har två års garanti via Tyskland. Är på något högre effekt men saknar fjärr/remotefunktion. Men har både USB formaten.

Jiguun 1500W

Technaxx 2000W
Jag köpte Technaxx 2000W till förra husbilen. Den hörs när den är igång, och saknar fjärrpåslag. MEN den orkar driva det den lovar, och företagets garantiservice fungerar klanderfritt.
Min första dog efter ett par veckor (misstänker den kan råkat få "bakspänning" då den var provisoriskt inkopplad på övriga 230v systemet i bilen:msn_embarrassed:), men fick en ny på garantin, inga bekymmer, och det gick även hyfsat snabbt!
När ersättaren kom hem så monterades även en skyddande "switch", sedan höll den iaf min tid, och användes flitigt ändå:msn_thumbup:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.249
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag
Nu är det "Black Week" och jag tittar på två olika inverters på Amazon.se och är lite rådvill vilken som är bästa produkten?

Jiguun har fjärrkontroll och enligt deras uppgifter låg förbrukning vid stand-by ( >1,0A ) Och saknar USB-C uttag.

Den andra Technaxx (Tyskt designmärke) påstås vara TUF-provad men har ändå omdömen att vissa exemplar är DOA men har två års garanti via Tyskland. Är på något högre effekt men saknar fjärr/remotefunktion. Men har både USB formaten.

Jiguun 1500W

Technaxx 2000W
Vi har en Jiguun powerinverter 1500/3000, den är helt tyst upp till ca 50% av utnyttjad effekt, däremot så går fläktarna hela tiden när den laddar. Fjärrkontrollen är suverän för att slippa kabeldragning. Den har USB men om det är 1 eller 2 vet jag inte då den bor i garaget. Vi använder den flitigt och den drar induktionshäll utan vidare på 1300W, den har heller inga problem att driva ACn i bodelen. ACn drar ju förvisso bara ca 1000W när den väl startat men det är ju i startögonblicket som kraften krävs. Sedan har vi även en lite större lågfrekvens powerinverter men den är ju i en helt annan klass men den driver ju allt
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Min erfarenhet av inverter är att de funkar bäst när solen står som högst .
För en invärter äter batteri. Och efter ett haveri och ett Felköp. Bättre med en 12 volt invärter än 24 volt .dels är går allt annat på 12 volt . Även om min regulator och solpanel klarar 24 volt .så blir det nog mindre marginal. Panelen ger max 44 volt.
24 volt kräver ju 2. 12 volt batteri och det är batteriet där plus tas ut som går sönder först !
Idag har jag gel batteri 150 amp typ backuppbatteri .höga smala långa tungt. Köp begagnade .det först batteriet ja köpte har hängt med i 5 år
Men kanske är det bättre med vanliga start batterier. De klarar tror ja mer strömm korta tider.. min inverter .idag 4000 watt ren sinus vill ja köra svetsen på.. en trådsvets .men den säger batteri
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Köp hellre en med fjärrstyrt... Så slipper du böja på ryggen... Och de kostar inte mer... EDECOA har jag sen flera år tillbaks, och utan problem :applaus:
Om du skriver in på Amazon.de
edecoa spannungswandler... Så hittar du flera st.

Min första inverter köpte jag på Biltema en på 1000w.... Jag kopplade systemet med några relän så hade jag landström så gällde det.... Hade jag invertern så gällde det också i alla uttag...
En dag ville en kompis se hur invertern fungerar.... Så jag startade den... POFF.. Sa det och så luktade det bränt...
Nästa blev också biltema exakt samma modell... Den höllt i några år...
Sen köpte jag en med ren sinus från kina... Den gick sönder första dag.... Tog mig över 6 månade att få ersättning och en himla massa jobb. :eek:
Sen köpte jag min första EDECOA men bara på 1200w och det blev för lite när tvättmaskinen flyttades in..
Då köpte jag en ny EDECOA på 2000w som maxar 4000w, den har fjärrstyrning.. :yes:
Och den har hängt med i många år nu.. Monterade förra året en EDECOA med fjärr och ren sinus till en vän... Han är också väldigt nöjd med den...
Skulle min lägga av då köper jag bara en ny EDECOA :yes: och de nya har en snyggare fjärr panel, inkl 2 usb uttag för laddning av mobilen mm.
Hur är det med ljudnivån EDECOAN vid belastning?
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Köpte en Inverter från Tyskland . Puré sinus . 1500 watt. Helt tyst med lite fläktljud. Är sjukt nöjd med denna. Kostade ca 2300 kr. Använder den till kaffekokaren, induktionshäll, hårfön, laddar elscyckelbatterier mm.
 
Toppen