• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Introduktion till Lightroom

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Introduktion till Lightroom

Detta är väl knappast något för amatören som mest tar bilder på barnbarnet - eller??? Om jag förstår rätt köper eller abonnerar man på programmet. Har du något tips på hyfsat bra gratisprogram?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Introduktion till Lightroom

Hej Ludde.

Jag har kört LR en tid. Får bra hyfs på mina bilder. Har också lärt mig att ha en bra struktur på hårddisken. Det jag inte får till är bildspelen. Även om de är nedsparade tar det lång tid att starta upp dem. LR vill gå genom alla bilderna i bildspelet inför varje visning. Har provat en del andra program för bildspel som funkar bra, men då får jag ju inte med mig ändringarna jag gjort i LR-katalogen. Har du något tips?

Hej Starliner.

Vill du ha bra koll på dina bilder och köra utmärkta bildspel men inte har så stort behov av redigering? Då är Picasa 3 ett riktigt bra program. Det är dessutom gratis.

Picasa - Ladda ner

:-/<rister
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Introduktion till Lightroom

Ludde får ingen bra respons på sin propå! Hon är nog proffsigast i klubben när det gäller fotograferingskonsten. Nu är det nog så att väldigt få tränger in i denna konst utan nöjer sig med vardagsfotograferande och liknande och där har ju de vanliga "billiga" digitalkamerorna ökat intresset enormt på senare år. Det fotograferas hej vilt men de allra flesta nöjer sig med "vardagsnivån".

Själv fick jag för mig att börja fotografera i RAW vilket jag ångrar djupt idag. Jag hade ett tag en systemkamera med stort antal pixlar vilket resulterade i enorma bildfiler och en himla massa krångel. Jag föreställer mig att för att kunna ta tillvara på alla möjligheter som finns idag så krävs det både genuint engagemang och rätt skaplig plånbok för att riktigt kunna utnyttja teknikens senaste landvinningar.

Själv har jag en gammal Photoshop Elements 2 och några relativt billiga kompaktkameror. Vill jag anstränga mig så tar jag fram en Canon G1X med lite större sensor än genomsnittet vilket då ger vissa fördelar. Till vardags en 2000-kronorskamera som alltid hänger med i västen. På det viset blir det många bilder som jag själv har nöje av. Sorteringen är enkel: egen mapp där bilderna läggs in månads- och årsvis. Viktigt är att ge varje bild eller bildfil ett namn så att det blir lätt att söka efter dem. Detta fungerar glimrande, i varje fall för mig!

Jag uppskattar givetvis Luddes inlägg men jag har sålt min sista systemkamera! Tiden börjar bli knapp och räcker inte till allt man vill göra!

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Introduktion till Lightroom

Jappe, hade du gett Lightroom en chans så hade du troligtvis behållt din systemkamera och fotat i Raw! Det är just enkelheten att hantera bilder och i synnerhet rawbilder som är LR:s signum.

Men det krävs att man faktiskt provar på och använder det ett tag så man verkligen kommer underfund med det. Huvudvitsen är ju att man inte behöver lagra en massa kopior på bilder man gjort ändringar på, typ beskärningar m.m., samtidigt som man ändå har kvar rawbilden i helt orört skick! Alla ändringar lagras som en liten katalogfil och tar ingen större plats på hårddisken.

Länken var i första hand för er som är nyfikna på LR och hur det funkar, ni som redan bestämt er för att inte ge LR en chans rekommenderar jag att inte läsa vidare!

Starliner, där har du fel, programmet är avsett för både proffs och amatörer, för alla som vill ha en god överblick över sitt bildbibliotek och vill kunna rädda bilder som man skulle slängt om de vore fotade i Jpeg. Och för de som inte vill fylla sin dator med en radda kopior på varje enskild bild bara för att man vill ha olika beskärningar o.s.v.

Och nej, du behöver inte abonnera, du köper programmet för drygt 1200 kr, och det är billigt, man får ett program som man kan behandla bilder och den bildbehandlingen är fullt tillräcklig för de flesta proffs och amatörer, och man behöver inte ha Photoshop eller liknande.

ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM 5 WIN/MAC SWE DVD | Dustinhome.se

Krinil, bildspelet använder jag aldrig, kan inte uttala mig om det, jag gör alla bildspel i Final Cut Pro eftersom jag också använder mig av videoklipp.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Introduktion till Lightroom

Lustigt inlägg, Jappe. Ungefär som "förr hade jag husbil men nuförtiden tältar jag för den är så stor och krånglig.":)

/M
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Introduktion till Lightroom

Ja, jag var inte nöjd med inlägget heller. Vad jag var inne på var att systemkameror kräver så mycket! Jag har varit och nosat på den världen och skaffat det ena dyra och fina objektivet efter det andra och alla möjliga "nödvändiga" tillbehör. RAW och Lightroom ligger långt ifrån vardagsfotografin, tycker jag.

En gång när jag var rejält "laddad" med fotoprylar så började jag fundera på att byta bil eftersom den började bli lite ålderstigen. Jag vände mig om och tittade in i fotoskåpet. "Herregud" där ligger ju pengar till en ny bil, nästan. Jag menar att det lätt skenar iväg och man blir bländad av tekniken, lite prylgalen. För de flesta så duger det gott med en relativt enkel kompaktkamera och tillgång till dator. Paddorna ger inte samma möjligheter än, tror jag.

Jag har fotograferat hela mitt liv och haft en himla massa olika kameror och prylar men tröttnat lite på tung och dyr utrustning.

Det är vad jag tycker! Lite luddigt kanske men det var ju riktat till Ludde! :D

Jappe

PS. Lightroom för 1200 spänn? Det visste jag inte. Slarvigt läst av mig. Jag trodde priserna började runt 20.000 kronor. Det förändrar ju saken! TACK LUDDE!
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Introduktion till Lightroom

Håller med. Vi väljer det som passar oss själva..
För egen del sålde jag ett av mina proffshus för nån månad sedan, så väskan känns lite tunn..

/M

Men jag håller med Ludde, LR är ett kanonprogram som passar vilken nivå man än befinner sig på.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Introduktion till Lightroom

När man blir pensionär har man lite tid... Hård prioritering gäller! Ingen plats för Lightroom i tidtabellen.

Så, systemkameran med alla objektiv har barnen fått ta hand om, Sony DSC-RX100 skall säljas, Panasonic Lumix FZ-30 är också bortskänkt och Adobes fotoprodukter är borta från datorn!

I dag fixar Nokias Lumia 1020 foton perfekt, faktiskt mycket bra, och den glömmer man aldrig att ta med sig! Picasa sköter bildredigeringen & sorteringen utmärkt.

Visst saknar man krispigheten med Nikon's macro-objektiv-bilder, men inte att man skulle bära den med sig och noggrant planera vad man skall fota just i dag och välja utrustningen. Lumian duger nästan till allt!

jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Introduktion till Lightroom

Ja, jag var inte nöjd med inlägget heller. Vad jag var inne på var att systemkameror kräver så mycket! Jag har varit och nosat på den världen och skaffat det ena dyra och fina objektivet efter det andra och alla möjliga "nödvändiga" tillbehör. RAW och Lightroom ligger långt ifrån vardagsfotografin, tycker jag.

Jag håller med Jappe!
Efter att ha använt Hasselblad av olika versioner, Leica, Olympus OM med flera och framkallat i dosor med diverse trolleribrygder och fotokopior i stora tråg har fotolivet blivit mycket enklare med den digitala tekniken med mörkrummet i fickan eller rättare sagt i iPaden.

Med diverse fotoappar som Snapseed och iMovie kan man tom få hyfsade bilder från jpg om man vill visa dem i litet format. Naturligtvis blir resultatet ett annat i storlek 50x60 men det får proffsen syssla med. Som du säger, tiden är för dyrbar för att sätta sig in i all elektronik och fotoprogram där man använder några procent av alla funktioner.

På det glada 70-talet när jag hade mer tid tog jag faktiskt bilder med denna tingesten importerad från Japan före Ebays tid. Negativ på 9x12 cm.

image.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Introduktion till Lightroom

Jag tycker lite synd om Ludde nu! Hon kom med ett fint tips till intresserade fotografer och så sitter vi gamla gnällspikar här och häcklar henne och har ovidkommande, nästan trådskaparfientliga kommentarer i ämnet!

Förlåt oss (i varje fall mig)!

Jappe
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Introduktion till Lightroom

Jag tycker lite synd om Ludde nu! Hon kom med ett fint tips till intresserade fotografer och så sitter vi gamla gnällspikar här och häcklar henne och har ovidkommande, nästan trådskaparfientliga kommentarer i ämnet!

Förlåt oss (i varje fall mig)!

Jappe

Det var på intet sätt min mening att var gnällig eller fientlig. Jag har sett och njutit av de bilder Ludde lagt ut på HBK - dom är fantastiskt fina och jag skulle aldrig kunna skapa dom själv. Min fundering var väl närmast den om Lightroom är ett redskap för en ren amatör som jag.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Introduktion till Lightroom

Kollade på LR men fastnade för ungefär 8 månader sedan för Photoshop Elements. Tycker programen är ganska lika. Man som glad amatör har jag ganska roligt med bilder på datorn. I grunden gillar jag bilden som den är tagen utan att "manipulera" den i en dator. Kanske beror på min ålder. Men det är kul leka i varje fall. Utvecklingen går framåt och det är väl tur det. Trots några äldre gentlemän.

Knarrevik, en sådan gammal kamera där man satte in "plåten" baktill och man drog ett skynke över huvudet, ägde jag när jag var 18, varför slänger man det. Ångrar det idag.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Introduktion till Lightroom

Jag tycker mycket bra om Lightroom. Detta trots att jag faktiskt endast bearbetar mina RAW-filer i programmet, för att sortera färdiga bilder har jag andra inarbetade rutiner. Beklagligt att Ipad inte tycks vara kompatibel med Lightroom!

För mitt fotande (fåglar och en del andra djur) på ofta långa avstånd så fungerar inget annat än systemkamera och ett objektiv i klassen 3.5 kg och uppåt.

Barnbarnen behöver jag inte dokumentera, dels för att de inte flyger bort och att jag har dem omkring mig nästan varje dag och dels för att deras mor skickar mig färska bilder av underverken flera ggr per vecka.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Introduktion till Lightroom

Må teste litt Lightroom med vårt nye lommekamera Panasonic Lumix DMC-TZ60 som kan ta bilder i RAW med en zoom linse som tilsvare 24-720 mm på et systemkamera.

Det snakkes og om raw format til min mobiltelefon OnePlusOne 64GB i en kommende oppdatering av software, til da får jeg leke meg med 4K-video og automatisk HDR +++ en god del annet fotosnaks i telefonen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Introduktion till Lightroom

Hej igen Ludde och tack för svar. Visst är Lightroom suveränt att "framkalla" i. Bildspelen är dock inte lika vassa. Jag vill gärna köra bildspel i andra program men får då inte med mig ändringarna jag gjort i LR, eftersom bilden inte förändras i grundmappen på hårddisken, utan endast i LR-katalogen. Hur gör du?

:-/<rister
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Introduktion till Lightroom

krinil - jeg regner med at du må eksportere bildene til passe format jpg for bruk i andre bildespill programmer. Du kan da velge hvilken utgave i LR som skal brukes, gjerne pålagt et vatnmerke eller annen sikring mot uretmessig bruk.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Introduktion till Lightroom

Jag tycker lite synd om Ludde nu! Hon kom med ett fint tips till intresserade fotografer och så sitter vi gamla gnällspikar här och häcklar henne och har ovidkommande, nästan trådskaparfientliga kommentarer i ämnet!

Förlåt oss (i varje fall mig)!

Jappe

Inte synd om mig! Intressant diskussion. Men det jag ibland undrar över är när en del som säger att andra program är bättre, tydligen inte ens har testat LR. Man bör ju ha använt det ett tag innan man kan uttala sig om det är bättre eller sämre än något annat program!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Introduktion till Lightroom

Hej igen Ludde och tack för svar. Visst är Lightroom suveränt att "framkalla" i. Bildspelen är dock inte lika vassa. Jag vill gärna köra bildspel i andra program men får då inte med mig ändringarna jag gjort i LR, eftersom bilden inte förändras i grundmappen på hårddisken, utan endast i LR-katalogen. Hur gör du?

:-/<rister

Men du exporterar väl ut bilderna innan du tar in dom i ett annat program? Det är ju det som en av vitserna med programmet, att man kan få ut en hög med bilder som är exakt avpassade till det dom ska användas till. När man inte behöver dom längre är det bara att kasta dom.

Jag har gjort en förinställning i LR:s exportruta. Där har jag ställt in följande för visning i fullHD projektor t.ex.:
Jpeg 100%
sRGB (denna färgrymd ska man alltid välja för bilder som ska visas på dator eller projektor, Adobe RGB ska man använda om man ska printa ut bilderna)
1920 px *1080 px
72 dpi

Se bilden där syns alla inställningar bättre.

Man bör ju välja samma bildupplösning som det bilden ska visas på. Är det en FullHD proj i 16:9 format, ska man använda de inställningar enl. ovan. Är det en skärm med högre upplösning väljer man denna istället. Tänk också på att bilderna ska helst vara beskurna i samma proportion innan export. Jag skapar alltid en virtuell kopia av de bilder jag vill visa i 16:9 format, det är det formatet jag oftast använder i mina bildspel.
Har man inte samma proportioner i exportrutan som bilden har, då blir antingen långsidan eller kortsida fel, beroende på vilken sida man valt som ska styra måttet. Ska man sen ha in dom i ett annat program där man t.ex. valt en storlek på det färdiga bildspelet, får man skala/beskära varje bild i efterhand, vilket är merjobb.

OBS! Klicka på bilden så syns det vad det står!

LR exportruta.jpg
 
Toppen