• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Introduktion till Lightroom

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Introduktion till Lightroom

Lumia 1020 har nu fått en ny redigerings-app, Adobe Photoshop Express.

Bäst av allt jag provat på, även på iPad!

Jyrki
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Introduktion till Lightroom

Tack Ludde! Du är en pärla! (Det är du också Knut! =)

Så jäkla smidigt och så enkelt. Jag kan ju exportera valda bilder med vald framkallning rakt in i ex ProShow för riktigt tjusiga bildspel, utan att de påverkas i mappar eller LR-katalogen. Exportfunktionen har jag helt enkelt inte fattat rätt. Borde dock förstått att ett så kraftfullt program som LR givetvis inte är tänkt att bara fungera inom sitt eget skal.

Tack också för tipsen på förinställning. Underlättar verkligen. Fy fasen vad jag ska plåga min omgivning med mina bildspel nu! :D

Kan kanske bli en fortsättning på kursen "Ludde lär Lightroom, light" :)

:-/<rister
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Introduktion till Lightroom

Tack för komplimangen Krinil, men jag är ingen expert, har egentligen bara lärt mig det som jag själv har nytta av...

En smart grej att göra när man sparar förinställningar för export är att från början bestämma sig i vilken mapp man lägger sina utexporter som ska användas till bildspel, utskrifter m.m., alltså sådan bilder man kanske vill spara.

När man då väljer mapp i den översta delen av dialogrutan, (knappen "Välj" till höger) så väljer man så långt ner i strukturen att det sedan bara är de mappar som berör just det jobbet som är kvar att välja. Dessa väljer man alltså inte i det här läget, och man låter rutan Placera i undermapp vara tom, dvs ej ibockad.
När man vid nästa tillfälle väljer sin förinställning, först då bockar man i
Placera i undermapp, skriver in den aktuella mappen och går sen vidare. Då behöver man inte ändra mapp med den högra knappen "Välj" varenda gång.

Är det mer än en ny mapp inför varje jobb så måste man såklart gå in och välja en mapp iaf.

Ett annat tips för er som importerar RAW är att även där skapa en förinställning för import. Jag har ställt in ett standardvärde som jag använder vid alla importer. Där har jag justerat kontrast, skärpa, vitbalans m.m. så jag ska slippa att göra det vid varje ny import. Visserligen får jag då och då gå in och ändra på skuggor m.m. beroende på hur jag exponerat och vilket motiv det är, men grunderna, dvs objektivkorrigeringar, skärpa m.m. är ju i princip samma för alla bilder.

Inställningarna i boxen Grundläggande har jag valt något som passar de flesta bilder, men det är väl egentligen i den boxen jag i efterhand justerar mest.
I modulen framkallningsinställningar väljer man ut en "standardbild", inga knepiga exponeringssituationer, utan helt enkelt en vanlig bild som är rätt exponerad.
På den högra sidan finns alla framkallningsverktyg.
Jag har ställt in följande:

LR framkallningsinst 2.jpg

I boxen Grundiställningar har jag valt blixt på Färgtemperatur (vitbalans). Det passar de allra flesta naturfoton tagna utomhus, även nattetid.
Exponeringen kan vara neutral, men på just denna bild har jag tydligen dragit ned den lite. Kontrast kan man dra i lite grann för att få lite stuns i bilden. + 5 till + 15 ca.
Högdagrar kan ligga kring - 20 och skuggor kring +20, den här bilden fodrade betydligt kraftigare värden dock (Kalle var besvärlig att exponera...:twitcy:)
Vita och Svärta brukar jag aldrig röra utom i speciella fall.
Klarhet och lyster kan ligga mellan +5 och +15 på bägge. 0 eller t.o.m. minusvärde på Klarhet om man tagit rena porträtt.

Boxen Tonkurva är lite olika, ibland är det bra med mellankontrast, annars kör jag neutral. Är det kraftiga färger kan det vara snyggt med mellankontrast.

Dom boxar som är släckta är inställningar som jag inte rör.

LR framkallningsinst 3.jpg

I nästa box, Detalj är de värden som jag ställt in ganska lagom för de allra flesta bilder. Här är det mycket sällan jag går in i efterhand och justerar något.
I boxen Objektivkorrigeringar har jag kryssat för att programmet ställer in allt automatiskt. Här får man bort vignettering, kromatisk abberation m.m. (orkar inte förklara vad det är, bara gör som jag säger så blir det bra :twitcy:)

LR framkallningsinst 4.jpg

I den sista boxen, Kamerainställningar, kan man om man vill ställa in ett standardvärde för sina bilder om man vill ha landskap, porträtt m.m. Den här har jag aldrig varit inne och ändrat, jag kör med Adobe standard och de inställningar enligt ovan, och det funkar för mig.

Nu är det dags att spara dessa inställningar så man kan använda vid nästa import av bilder.

LR framkallningsinst 1.jpg

Till vänster, fortfarande i framkallningsmodulen, så klickar man på det lilla plustecknet i boxen Förinställningar. Där kallar man sin inställning för nåt, typ Grundinställningar för Nikon eller vad man nu vill, sen sparar man.

När man sedan importerar bilder nästa gång, då går man in i boxen Använd vid import (till höger när man befinner sig i importläget), väljer Användarförinställningar, och där hittar man då sin sparade inställning.

Då får alla bilder som importeras dessa grundinställningar och man slipper sitta och pilla med dom inställningarna.

Importinst 1.jpg

Importinst 2.jpg

Har man importerat en hög med bilder, men ser direkt att t.ex. färgtemperaturen bör ändras, eller nån annan inställning som gäller för alla bilder man nyss importerat, då ändrar man till de inställningar man vill ha på den första bilden (eller den första bilden av den rad av bilder man vill ändra), sen går man in i Biblioteksmodulen (tryck G så kommer man dit direkt), markera alla de bilder som ska ändras, klicka sedan på Synk Inställningar längst ner till höger, bocka i/ur de värden du vill ska synkas på alla bilder (fläckborttagning och beskärning brukar jag ha urbockat om det nu inte ska vara samma på bilderna), klicka sedan på Synkronisera, och de markerade bilderna får samma inställningar som den första markerade bilden. Enkelt - eller hur!:yes:

synka.jpg

/Ludde
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Introduktion till Lightroom

En ny lektion i kursen LLL,L. Tack Ludde! =)

Mycket matnyttigt. Jag älskar goda exempel. Kopierar gärna dina inställningar i de olika boxarna. Jag har labbat mycket tidigare, men inte fått något riktigt fotfäste..., det är jag på väg att skaffa mig nu!

Intressant att använda blixt som färgtemperatur generellt. Det hade jag aldrig kunnat resonera mig fram till. Men ser att det funkar riktigt bra.

Har inget bra exempel, men tror du att objektivkorrigering i LR kan konflikta med motsvarande korrigering i kameran? Ex att man kör med aut korrigering av kromatisk abberation direkt i huset och sedan har samma inställning i LR? Får väl helt enkelt labba och se.

Att vita och svärta dramatiskt kan förändra en bild har jag utnyttjat. Dock med väldigt varierande resultat. Köper nu rakt av att inte röra. (Jag har ibland lite svårt att se, men inte röra! =)

Kommer hädanefter att jobba mycket med förinställningar och möjligheten att framkalla flera bilder med samma grundinställning. Helt suveränt!

:-/<rister
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Introduktion till Lightroom

Frågan om de inställningar du gör i kameran kan komma i konflikt med LR vet jag inte, men jag låter LR ta hand om alla sådana inställningar eftersom jag har varit väldigt nöjd med det hittills.

Men det är ju egentligen bara att testa!

/Ludde
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Introduktion till Lightroom

I digitala fotovärlden knäpper vi bilder som aldrig förr. Att hålla ordning på så vi lätt hittar det vi söker här är L-R helt överlägsen.

Har använt L-R under flera år och är supernöjd.

// Niklas
 
Toppen