• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intresserad hur länge? innan medlemskap

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Vad är ett forum?

Jo, för mig är det som att stiga in ett stort rum där man varken kan se eller höra de andra. Man sätter sig vid ett gigantiskt bord. Ofta sitter det många vid bordet, ibland är man själv.

Man skriver lappar och kastar ut dem på bordet. Lapparna snappas upp av andra som tar del av innehållet. Det skrivs nya lappar och diskussionerna är igång.

Då och då blir det storm runt bordet och det virvlar in en massa lappar. Ibland tycker man att innehållet bra, andra gånger kanske man uppfattar det som dåligt eller intetsägande. Emellanåt blir det missuppfattningar när man varken kan se eller höra varandra. Ja ibland har man helt olika uppfattningar i en fråga. Vi har alla olika referenspunkter. Så är det bara i ett forum eller en klubb.

Det stora värdet är i alla fall för mig att finna och ventilera frågor runt min husbil. Jag tycker att jag under den tid jag har varit här fått många goda råd och synpunkter!

Egentligen är jag mer nyfiken på vad som finns bakom planket. För hundra enkronor får jag svaret på om det finns husbilsträffar jag kan vara intresserad av. Se hur många poi jag kan hämta hem som jag inte redan har. Dela med mig av mina erfarenheter. Läsa något så tråkigt som mötesprotokoll, som jag förvånas över att de inte ligger öppet för alla, så man kan bilda sig en uppfattning om hur föreningen arbetar och naturligtvis mycket annat. Det ska bli spännande…

Men jag har full förståelse att många nöjer sig med chattandet och en klubb ska nog vara nöjd om man har 10-15 % aktiva medlemmar. Här verkar det vara betydligt fler.

Skräm inte bort de intresserade! De ger också styrka åt klubben. Tänk att i framtiden kunna framhålla: Vi är femtontusen intresserade husbilsägare som till exempel vill ha ställplatser runt om i Sveriges kommuner, än att istället behöva säga att vi är en klubb som representerar tusen husbilsägare i Sverige. Det är en viss skillnad… (Snälla, börja nu inte argumentera över siffrorna. Det var bara ett exempel).

Nej, nu är jag ”bara intresserad” så jag bör väl vara sparsam med inläggen och inte pränta ner för många rader…

Tänk vilken lycka jag kommer att sprida när jag betalar in hundra kronor den 1:a januari 2008 och blir en fullvärdig medlem!

Tillsist slår det mig att det måste vara bättre att prata med dem som upplevs som störande element än att diskutera ett hundra svenska enkronor, en vikt på ca 7 hekto. Hundralappen är mycket lättare…

Hälsningar
Knausen

Läsaren av dessa rader undrar kanske om jag kör en Knaus eller bara är knasig?
I detta forum kan jag tillkännage att jag är en lycklig nybliven knasig Knausägare…
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Ja, vad är ett forum? Ett latinskt ord, som betyder torg, dvs en öppen plats, där många kan samlas och där det naturligtvis kan blåsa kalla vindar.

Diskussionen i denna tråd gör att jag känner snålblåsten vina till. Inte 17 behöver man betala för något som man kan få gratis - inte 17 behöver man prenumerera på någon dagstidning för att veta hur det går i världen - inte 17 behöver man betala TV-licens - och snart kanske det kommer någon ny husbilsklubb, där man kan snålåka i ett par år och där årsavgiften bara är ..... kronor.

Kanske det t o m bildas en exklusivare husbilsklubb med årsavgiften 1000 spänn eller så, med många högintressanta kapaciteter och förmåner för en litet mindre skara. Som verkligen känner samhörighet - man kan ju bara inte tycka som alla andra i allt.

Det kanske är bra att man ännu inte satt upp dekalerna ännu. Man ska hålla alla möjligheter öppna är tydligen devisen som ska gälla. Och jag ska ta en rejäl paus från detta forum för att få litet julefrid i sinnet.
 
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Detta är ett forum där alla, medlemmar och HBK-intresserade kan framföra sina synpunkter och åsikter. Så därför tycker jag att bara för att man har en annan uppfattning i vissa frågor så behöver man inte vara svensk och avundsjuk.

Jonas796
 
E

Ebear

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Läser inläggen med lite suck. När jag fick kännedom om den här sidan så tänkte vi (jag och min sambo): WOW. Äntligen en sida med värme, humor och sakkunnighet. Började därför som intresserad. Läste inget om att intresserad innebar en tidsbegränsning. Efter ett antal månader så kände vi en viss samhörighet med er övriga och då bestämde vi oss för att bli medlemmar. Som vi har skrivit i en tidigare tråd så ångrar vi inte detta, och självklart ska man få lufta olika åsikter men..
I övrigt så önskar vi er alla husbilsåkare/ägare en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT År.
//Eva o Börje
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Eva & Börje!
Du behöver inte sucka så djupt.
Ta det som ett sundhetstecken istället.
Skönt att man kan ta upp såna här saker till diskussion.
Om man läser igenom alla inlägg i tråden så behöver du inte känna någon oro.

God Jul!
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Hej
som jag skrev förut att jag blev medlem för några dagar se i caravan sf (alltså i Finland) där har de så när man betalar avgiften så blir man mdlem för 1 år framåt oberoende vilken tid på året man betalar då blir det inget väntande att det skall bli ett nytt år
Mvh uwf
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Att få vara intresserad tycker jag är bra. Alla är lite osäkra i början när man besöker en ny sait eller hemsida. För min del så fick jag tips om Husbilsklubbens hemsida av en som redan var medlem. Efter att besökt hemsidan ett antal (många) gånger som intresserad och skapat mig en uppfattning av vad det handlade om, blev jag medlem. Om det hade varit så att sidan endast hade varit tillgänglig för medlemmar, hade jag inte kunnat läsa om alla dessa tips och reseberättelser, diskutera om det mesta som rör sig om husbilsåka osv. Hade jag förmodligen inte varit medlem idag. Jag vill inte kalla det för att "smygåka"utan för att skaffa sig en uppfattning om klubben. Har en bestämd känsla av att 95% av de som är intresserade blir medlemmar. Och det är väl bra. Att några åker snålskjuts är väl inget att oja sig för.

Passar på att önska.......God Jul! :santa-2-icon:
:santa-3-icon: Cibban & Ce-eN!
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Hej har tittat på detta forum under en längre tid tycker inte att ni ska ändra på något
det är bra om man får tid på sig att aklimatisera sig i forumet.
Har haft husbil i 5 år nu kommer att bli medlem 2008 om medlemsskapet accepteras
förhoppningsvis kan jag tillföra något oxså, har jobbat som biltekniker i all bilverkstad
i 36 år.
MVH Sören
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Hej på Dig Granne.
Du är så välkommen i klubben. Du har säkert mycket kunskap att tillföra oss i Husbilsklubben.se.
Hoppas att vi kan ses där ute.

Hls Monica o Kurt i Göteborg.


:singing-icon: :singing-icon: :singing-icon: :singing-icon:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Jag tycker det är tråkigt att de som "bara" är intresserade skall känna sig som snyltare.
För mig gör det ingenting om det så är 5.000 intresserade, bara forumet har en levande debatt
med många frågor och svar och en trevlig ton.
Jag har lärt mig massor genom denna klubb och förhoppningsvis även förmedlat en del kunskap.

Jag är säker på att klubben tjänar på att ha en generös inställning till de som ännu inte blivit
medlemmar. De upptäcker säkert att klubben har en hel del annan information, t.ex
husbilsplatserna, som endast medlemmar har tillgång till.

Vem backar för en årsavgift på 100 kr, när det är något man har glädje av?
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Hej uti den längsta natten. Min inställning i denna fråga har jag förvisso redan redovisat men kommer en gång till.
Inte vill jag medverka till att stänga ute någon, tvärtom önskar jag att man ser till att få ta del av allt bra man får för den ynka hundralappen per år. De intresserade skall väl även de administreras av de duktiga personer som sköter detta.
För övrigt kan jag nämna att jag varit medlem i klubbar där man haft "stödmedlemmar", medlemmar som inte aktivt deltagit i exempelvis fallskärmshoppning men för en reduserad avgift varit med som suportmedlemmar för sitt intresses skull.
Självklart vill jag inte vara med och driva något som skulle kunna "skrämma bort" människor från denna trevliga klubb.
Min önskan är att de intresserade tar steget fullt ut och kommer med fullt ut och därmed får ta del av klubben i dess helhet.
Med förhoppning om att jag inte har retat eller irriterat allt för många, hellst ingen, med detta inlägg avslutar jag med att från mig och Inga önska er alla, medlemmar och intresserade medlemmar, en riktigt God Jul.
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Varför ta en paus,det är väl bra att ventilera sina åsikter och höras i detta forum.
God Jul och Gott Nytt år önskar vi i Åsa.
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Du är välkommen Sören o god jul o gott nytt år.
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Håller fullständigt med föregående talare.
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Föregående talare är Kölis!!!!!!!!!!!!!!! God Jul o Gott Nytt år.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Concurro,

Härom dagen knallande jag in på en affär som säljer dekaler, olika design - stora och små till husbilar. Vi kom överens vad jag ville ha men backade ut när jag fick höra vad det kostade. Om jag ser vad Husbilsklubbens dekal med medlemsnummer med superb kvalitet plus medlemskort kostar är SEK 100 (alltså SEK 8 i månaden) för ett helt år nästan gratis. Under min sista resa längs E4 såg jag fler reklam skyltar som säljer godis för SEK 4,5 / 100gr fy tusan det tycker jag är dyrt. Tänk på all kunskap som finns här och vilka nya vänner man får på köpet, allt detta för ett par påsar "bilar". Jag har personligen redan fått ett par kontakter i detta forum och dom insisterar att jag ska besöka dom vid nästa tillfälle (sommaren 2008), detta ger mig mycket glädje. Inte i något annat forum har jag sett ett bättre sammarbete än här. Man får inte glömma att det är medlemmerna som gör forumet.

Jag är också medlem i många olika utländska husbilsklubbar där man kan bli så kallad support - aktiv medlem vilket innebär att man betalar en mycket högre avgift, man hjälper financieelt med bland annat reparationer av server, updatering av mjukvara osv. Att vara hedersmedlem kostar ungefär € 110 / året och är naturligtvis helt frivillig. Klubbens dekalen som man får har en hel annan design för att visa att man inte är ett vanlig medlem, många vill inte skryta med att dom är hedersmedlem och behåller den vanliga dekalen på husbilen, avundsjuka finns även härnere inte bara i Sverige :holly-1-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Bra inlägg, Belgien 1, i denna fråga! För 8.- i månaden inkl snygga dekaler.

Andra inlägg säger t ex "vem backar för en årsavgift på 100 kr ?" och "de intresserade ska väl också administreras" och "måste väl få tid på sig att acklamatisera sig" och "mycket värdefulla saker att läsa och ta del av" osv osv. Inlägg som ändå får mig att en än gång försöka bidra till en ännu bättre tingens ordning.

Vågar man ställa frågan till alla dem, som vill ha och förespråkar att man ska få så lång tid på sig att bestämma sig för att ev bli medlem : varför inte hellre vara litet generös och betala "den ynka lilla" medlemsavgiften, känna efter så länge man vill, stanna kvar som medlem eller gå ur om man inte känner sig hemma i klubben???

Skulle någon, efter att ha betalt den där hundralappen för ett års medlemskap, välja att gå ur klubben, så har denne under det året säkert fått så mycket värdefull kunskap och info att det mer än väl utgör bra valuta för pengarna - läs "Belgiens" inlägg igen!!

Man är medlem i en båtklubb, golfklubb, villaägareförening, vägförening, bostadsrättsförening, i fackförening och idrottsklubben på jobbet, andra idrottsföreningar mm. Överallt betalar man medlemsavgift, som berättigar till de rättigheter och möjligheter föreningen omfattar. Betalar man inte sådan avgift, så är man utanför den intressegemenskap som fått människor att gå samman i en förening.

Och så har vi Husbilsklubben.se, som naturligtvis har rätt att stifta och tillämpa egna stadgar - och gör det, med redovisad motivering. OK enligt mångas mening och med viss tvekan godkänt enligt min mening - i denna fråga av monumental betydelse!!!!!!!!

Nu hoppas jag kunna hålla mitt löfte om att ta en paus! GOD JUL !!!!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Som en av dem som väljer att inte fortsätta i klubben nästa år kan jag försäkra att det inte har ett dugg med hundralappen att göra. Som jag sagt tidigare skulle jag gärna betala en avgift för att få delta i ett forum (och lämnar också frivillga bidrag i ett flertal andra forum inom olika ämnesområden), men då jag inte har något intresse alls av övriga klubbaktiviteter vill jag inte vara medlem. Jag är frikostig med mina pengar, men inte med vilka medlemslistor jag lånar ut mitt namn till. Ett synsätt säkert andra kan ha svårt för, men det bekymrar mig föga... Möjligen är det samma synsätt som gör att andra tvekar också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen