• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intresserad hur länge? innan medlemskap

Status
Stängd för vidare inlägg.

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Hej jag har försökt att hitta i stadgarna hur länge man kan vara intresserad utan att behöva ta ställning till att bli medlem. Tankarna hos styrelsen var nog att man gick över över till medlemskap relativt snart efter att få tagit del av vår informationsrika web samt deltaga i debatten. Jag har tittat lite och sett att många verkar stanna vid att vara intresserade. Har sett intresserade ( över 5-6 mån)med över 100 inlägg. Jag tycker att då har man väl tagit ställning till om forumet "är något" för mig.
Jag tycker att man från styrelsen kan se på någon rutin där ett mail kan "pusha" ett beslut för dem eller så tas man bort. Det här kanske sticker ut, men det riskerar att bli ett gigantiskt register, med mer intresserade än medlemmar till slut om ingen rensning sker efter hand.
Jag tycker kostnaden för ett medlemskap är försumbar om man investerat i en husbil och kan få tipps till ett mångfalt pris tillbaka.
Det finns säkert flera synpunkter på detta!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Käre vän -ha lite tålamod bara, det är mindre än två veckor kvar till nytt år. Själv har jag lagt in en betalning till HBK med betalningsdatum 20080101. Sniket kanske att inte betala nå't för slutet av 2007 men sån är tydligen jag !!
/ Göte J blivande medlem.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Liksom benndix ovan vill jag också uppmana styrelse och ledning att fundera på litet "friskvård" av reglerna för att vara "intresserad".

Nog kan det väl anses väl extrem att man som "intresserad" ändå kan vara en av de mest aktiva på forumet sedan ett halvår med ett tjugotal öppnade trådar och ett inlägg per dag, varav en hel del av tämligen vildsint slag med uppmaningar till medlemmarna om diverse protestktioner och med rallarsvingar till politiker. Om det ska accepteras inom reglerna föreligger nog risken att det ger en oönskad utveckling.

Jag hoppas, att det är OK att föra fram sådana synpunkter på forumet utan att det ska uppfattas som irrelevant eller otillåten kritik! Är det lämpligare att motionera till behandling på årsmötet??
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Jag hade på känn att det skulle kunna bli mindre inbetalningar mot slutet av kalenderåret så därför föreslog jag tidigare att vi inte skulle vara dumsnåla och att dom som betalade i slutet av året skulle få medlemskapet för 2008 och sista månaden 2007 på köpet.
Det blev tyvärr ingen respons på det.
Nu väntar dom till januari 2008.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Klubben har sett detta första år som en test på hur bla Intresserade reagerar när de varit med en tid. Det vanliga är att man ganska snart blir medlem, men som påpekats finns det undantag.

Just i dessa dagar avvaktar en del medlemskapet på grund av årsskiftet, vilket kanske är en naturlig reaktion. Men en gräns från när årsavgiften skall gälla kommande året finns alltid även om man flyttar den bakåt.

På det nya året finns kanske anledning att se över den framtida policyn om fritt eller begränsat intressedeltagande.

Vi vill hålla ett öppet och intressant forum, men det skall också vara vänligt och trevligt att medverka i.

Det förtroende klubben ger intresserade och medlemmar att fritt göra inlägg kräver samtidigt att Forumets regler följes och att man visar god Netikett (Network etiquette).
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Det kunde väl vara lämpliga ämne för en motion till årsmötet i vår. Både reglerna runt "intresserad" och en brytpunkt under hösten när medlemsavgiften räknas till nästa år.
Så skriv motioner, gott folk!
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Tycker personligen att man borde vara medlem för att få göra inlägg.
På det sättet vet man vem "pratar" med!
Är man bara intresserad så räcker det väl med att surfa på sidan.
Annars är det ju ingen större vits med att vara medlem!
Eller kanske ha en speciell "frågespalt" för intresserade?
:santa1:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Peter Gustavssons förslag låter bra i mina öron.
En grupp för "Intresserade" kan vara öppen för dessa att skriva/läsa och kommentera i.
Dom bör inte heller kunna läsa alla grupper på forumet.

Bra om vi kan bjuda på dom 2 sista månaderna för dom som bestämmer sig sent på året.
Som det är nu så har det i princip varit så att den som betalat 30/12 2007 bara har medlemskap i 1 dag för att sedan få betala 1 gång till för 2008.

Gunnar HBK WEB skrev:
"Medlem under år 2007 kan betala för 2008 redan nu. Övriga som betalar före 31/12 registreras på 2007".

Vi gick med i CC i oktober och blev då "riktiga" medlemmar direkt och behövde bara betala för 2008 när inbetalningskortet kom.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Ett annan exempel är fotosidan.se som är gratis att registrera sig på. Då går det att läsa och skriva i alla forum. Det går även att ladda upp fotografier men i en starkt begränsad omfattning. Sedan kan man bli betalande medlem i tre olika nivåer som i princip endast innebär att man kan ladda upp fotografier i varierande mängd samt delta i ett par bildkritikforum. Sådan betalning gäller i 365 dagar från betalningsdag.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Det nr 283 skriver har vi också "råkat ut för". Caravan club visar vägen tycker jag. Dom borde veta. Dom är "lite" större än oss.

Jag tycker att man kan resonera om detta, kanske kan man skriva en motion till Årsmötet.
Hls kurt.
:singing-icon::santa-2-icon::santa-3-icon:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Ser nu att denna diskussion ligger under "Markisen".
Moderatorer, skulle vi inte kunna flytta hela denna tråden till "HBK diskussion"?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Flyttar vi tråden, kan Intresserade inte läsa den och det är de som berörs.

Skall passa på att nämna, att det är styrelsebeslut på att medlemskapet omfattar ett kalenderår.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Hej.

Ser förslaget att denna tråd bör flyttas till "HBK diskussion".

Det vore väl synd, för då missar Ni möjligheten att höra HBK-intresserades röst.

Jag tänker själv bli medlem. men det är väl rätt naturligt att man väntar till efter nyår?

Jag förstår inte problemet med HBK-intresserade. Det finns ju redan spärrar så man inte kan ta del av allt.

Vi pratar om 100:- för att vara fullvärdig medlem under ett år. Det är väl inte den svenska avundsjukan som lyser igenom?

Ser en fara att kräva medlemskap för att diskutera på Internet. Det finns alltid krafter som startar nya sajter och jag ser framför mig rubriken: Här kan Du ventilera dina åsikter om husbil GRATIS!

En bra sajt överlever vare sig man tar betalt eller inte...

Knausen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Trevert,

Samma gäller i många Engelska forum, gratis 10st inlägg sedan är det betala.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Jämförelsen med CC haltar väl lite, om Husbilsklubben.se skulle ta 380SEK så kan vi ju erbjuda 3 års medlemskap.
Ambitionen är att man ska vara medlem länge och då spelar kanske inte delar av 100:- någon roll den 1:a gången man blir medlem.
Någonstans måste ju gränsen dras och alla undantag och konstigheter betyder merarbete och ökade kostnader och ökad årsavgift.

Om vi hittar en lösning på årsmärket som inte är för dyr kanske medlemsskapet kan vara årsvis i stället för kalenderår men där är vi inte tekniskt ännu.

Men det är väldigt lätt att addera 50-100:-/medlem o år om man börjar med manuell hantering och då har man ju inte vunnit något mer än ökad årsavgift för trogna medlemmar för att subventionera expansion.

Vad gäller hanteringen av Intresserade och behörigheter på sidan så bygger denna på analyser av statistik på sidan och hur de som besöker sidan beter sig. Det görs småkorrigeringar kontinuerligt och det koncept vi hittat är ju väldigt framgångsrikt så det ska mycket till för att ändra på detta.
Selektiv rensning sker på ovanstående kriterier.

Det är ju när man levererar det som besökarna önskar som de återvänder till hemsidan och trivs de så blir de medlemmar.

Vi har alla tekniska möjligheter att krångla till det för icke medlemmar som en del andra forum gör men personligen anser jag att det inte gagnar klubben.

Att göra hemsidan mer sluten är bästa sättet att att "döda" både klubb och hemsida!
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Jo det är klart att det kanske är bra att höra vad Intresserade har för synpunkter men dom lär inte ha något att säga till om eftersom man måste vara medlem för att medverka på årsmötet och där kunna påverka beslut.
Å andra sidan så är det inte svårt att gissa att dom Intresserade, i alla fall dom som varit Intresserade en längre tid, helst vill ha det så öppet och gratis som möjligt och inte vill känna något tvång att bli "riktiga" medlemmar.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Intresserad hur länge? innan medlemskap

Att hålla HBK forum öppet för länge och för mycket kan ju utnyttjas av illasinnade krafter, och sådana finns i vår värld, som kan "hijacka" hemsidan och skriva de mest befängda saker för att skada klubben.

En välskött intresseförening / klubb, som värnar om medlemmarnas bästa, kommer att dra till sig massor av likasinnade som vill arbeta konstruktivt för de gemensamma intressena. Den behöver inte "vika ut sig" för dem som egentligen inte delar dom principerna. Raka puckar ger de flesta målen!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen