• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intervall kamrem

Sv: Intervall kamrem

Samma text i min instruktionsbok. Svåra förhållanden oklart definierat.
Väntar svar från Fiats prouktchef.
Om något händer vill jag ha ryggen fri vid ev disk med försäkringsbolag vid ev maskinskada.
Pajad kamrem är ju bland det dyraste man kan råka ut för
 
Någon som känner till kamremsbrott på Fiat Ducato med låga miltal? Fiat och försäkringsbolagen vill naturligtvis byta rem ofta , men som allt i livet viss risk får man ta ,jag tänker inte byta efter 4år, min Volvo har rullat 12000 mil på 10 år skall byta vid 16000 mil.
 
Sv: Re: Intervall kamrem

Någon som känner till kamremsbrott på Fiat Ducato med låga miltal?
Vår andra husbil en -07:a som vi köpte -09 hade haft ett haveri beroende på överkuggad kamrem vid 2000 mil. Kvittot på reparationen låg kvar i handskfacket, ca 8.000€. Som tur var gick det på garantin för den första ägaren.
 
Sv: Re: Intervall kamrem

Någon som känner till kamremsbrott på Fiat Ducato med låga miltal? Fiat och försäkringsbolagen vill naturligtvis byta rem ofta , men som allt i livet viss risk får man ta ,jag tänker inte byta efter 4år, min Volvo har rullat 12000 mil på 10 år skall byta vid 16000 mil.

Det tycker jag är ett vettigt val, samma gör jag. Man kan ju fråga sig varför det skiljer så mycket mellan olika bilmärken. Skulle tro att det handlar enbart om att tjäna pengar.

Vad skulle hända vid ett kamremsbrott? Troligtvis ingenting. Ventilfjädrarna lyfter ju upp ventilerna mot sina säten. Om remmen kuggar över så händer väl inte så mycket mer än att tändtiderna ändras någon eller några grader & motorn stannar eller går illa. Nu pratar jag om min gamla -01'a & inte om moderna common rail-dieslar.

Bennie
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Intervall kamrem

Samma text i min instruktionsbok. Svåra förhållanden oklart definierat.
Väntar svar från Fiats prouktchef.
Om något händer vill jag ha ryggen fri vid ev disk med försäkringsbolag vid ev maskinskada.
Pajad kamrem är ju bland det dyraste man kan råka ut för

Jag har nu fått skriftligt svar från Fiat. De betraktar 3200 kg som tung last och svåra förhållande och anger kamremsbyte efter 4 år eller 12000 mil som åtgärd
 
Sv: Re: Intervall kamrem

Det tycker jag är ett vettigt val, samma gör jag. Man kan ju fråga sig varför det skiljer så mycket mellan olika bilmärken. Skulle tro att det handlar enbart om att tjäna pengar.

Vad skulle hända vid ett kamremsbrott? Troligtvis ingenting. Ventilfjädrarna lyfter ju upp ventilerna mot sina säten. Om remmen kuggar över så händer väl inte så mycket mer än att tändtiderna ändras någon eller några grader & motorn stannar eller går illa. Nu pratar jag om min gamla -01'a & inte om moderna common rail-dieslar.

Bennie

Det blir betydligt värre än så, kamaxeln stannar medan vevaxeln fortsätter att snurra, ventilerna slår i kolvarna och kröks, om man har tur behövs byte av ventiler och renovering av toppen, i värsta fall komplett ny topp och eventuellt byte av någon eller flera kolvar, allt beroende på hur noggrann den är som renoverar motorn. Sedan tillkommer ju jobbet med drivpaket ur och inmontering..? Om bilen är helintegrerad ännu mera jobb!
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Intervall kamrem

Det blir betydligt värre än så, kamaxeln stannat medan vevaxeln fortsätter att snurra, ventilerna slår i kolvarna och kröks, om man har tur behövs byte av ventiler och renovering av toppen, i värsta fall komplett ny topp och eventuellt byte av någon eller flera kolvar,

Precis det som hände en av våra gamla husbilar när den var ett år gammal..
 
Vad har tung last med kamremmen att göra? Det är ju inte remmen som släpar runt med husbilen, husbilar som går på tämligen låga varvtal ofta konstant långa tider ,borde snarar vara förmildrande omständigheter.
Från Fiat kan man aldrig förvänta sig annat svar än byt ofta!
 
Sv: Intervall kamrem

Det borde bero på besvärlig miljö och hård användning, mycket höga och/eller mycket låga temperaturer, kortsträckekörning med många kallstarter, alltså t.ex. paketbilar i ren distributionskörning.
Jag har alltid kollat remmarna från mina fordon efter byte, men aldrig kunnat se några skador, trots förlängda intervaller. Men jag har också sett remmar där trådarna börjar titta fram och där det nog är ren tur att de inte har gått av, där har jag ingen aning om/eller när byte varit utfört.
 
Senast ändrad:
Sv: Intervall kamrem

Remmar som går som ett W eller M bör väl vara mer utsatta för påkänning än de som bara har en oval bana!
Det normala om en tillverkare ser att deras kamremmar inte håller så länge som tänkt vore väl att skaffa fram remmar som håller tiden ut eller konstruera om! Men inte det! Bättre att ändra intervallen och få applåder från verkstäderna.
Fast jag hörde från en verkstadskille att vissa motorer (VW Polo) har brytrulle eller spännrulle i plast med metallnav som spricker med kamremshaveri som följd.
Själv bytte jag kamrem på vår 2,3 jtd motor efter 7 år och ca 6000 mil. Remmen hur fin som helst, lit blank på baksidan annars hade den inte gått skilja från en ny.
 
Sv: Intervall kamrem

Var idag inne på en professionell fiatverkstad i Nässjö och frågade vilket intervall som gäller för kamremsbyte på min husbil. Fick det glasklara svaret att det var 6 år som gäller. Jamen, sa jag, på olika husbilsforum...........skriver man att det är 4 år som gäller. Fick till svar att det är 6 år som gäller och inget annat. Jamen....flera fiatverkstäder och produktchefen på Fiat har sagt .........4 år. 6 år är det som gäller! Kände att jag inte kunde driva frågan längre.

Det är f’n inte lätt att veta hur man skall bete sig. Byter man vart 4:e år så är man ju på den säkra sidan samtidigt som det kostar en hel del.

Hälsar Kjell
 
Sv: Intervall kamrem

Var idag inne på en professionell fiatverkstad i Nässjö och frågade vilket intervall som gäller för kamremsbyte på min husbil. Fick det glasklara svaret att det var 6 år som gäller. Jamen, sa jag, på olika husbilsforum...........skriver man att det är 4 år som gäller. Fick till svar att det är 6 år som gäller och inget annat. Jamen....flera fiatverkstäder och produktchefen på Fiat har sagt .........4 år. 6 år är det som gäller! Kände att jag inte kunde driva frågan längre.

Det är f’n inte lätt att veta hur man skall bete sig. Byter man vart 4:e år så är man ju på den säkra sidan samtidigt som det kostar en hel del.

Hälsar Kjell

Man får olika bud beroende av verkstad. De proffsverksäder jag nyttjat har hitills alltid klantat sig på något sätt. Så mitt förtroende är rubbat. Därav lång diskussion med Fiat centralt om man nu kan lita på dem. Den enda verkstad som varit riktiga proffs var en liten Fiatverkstad mellan Puttgarten och Lubeck som vid 2 tillfällen räddat min semester.
Funderar på att låta dem byta remmen.
 
Jag bytte kamrem på en MECA- verkstad samt olja & filter hösten -17 till priset 5 800-, på en
Burstner aviano i 725 -2010
 
Fick ett pris idag på 7000:- på aukt. Fiat verkstad för byte av kamrem och spännrullar. Vet inte om jag ska anse det vara ett ok pris?

Bilen har gått ca 12500 mil och de tyckte inte att vattenpump skulle behövas, att man där kunde gå efter miltalen istället och sikta på ett byte vid nästa kamremsbyte. Det är nu snart 5 år sen kamremmen byttes på vår husbil (Fiat Ducato 244, 2.3 jtd) men bara 4000 mil. Man slits mellan vad som känns ett onödigt kort intervall, och ångesten över att nåt ska hända om den skulle brista.
 
Tiden räknas från den dagen bilen säljs till kund, då kan ju chassit vara närmare två år i värsta fall. Så viss marginal fins säkert.
 
Jo så är det nog. Har nu fått ett pris på 5995:- för byte av kamrem och spännrullar, generatorrem och ac rem. Det kändes som ett schysst pris, och som en förtroendeingivande verkstad - så där har jag bokat.
 
Tillbaka
Toppen