• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intervall kamrem

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej!

Ser att Fiat bara har 4 års intervall på kamremsbyte på min modell. Oerhört kort intervall känns det som?

På en av våra personbilar (en citroen) så är det 10 års intervall eller 12000 mil.
Nu går det kanske inte att jämföra, men 4 år - det är ju ingenting.

Den första verkstan jag kollade med nu (Hammarängens bil i Skellefteå) skulle ha 11000:- för byte av kamrem och vattenpump. Kändes saftigt - eller vad är er erfarenhet? Har 2.3 JTD motorn.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Intervall kamrem

Enligt min åsikt behöver kamremen bytas enligt tid eller körsträcka som fabrikanten anger.

Vattenpumpen byts när den går sönder eller om kamremen byts på grund av körsträcka (inte tid).

Du sparar en bra slant på att inte byta vattenpump, det behövs ej.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

Håller med om att det är alldeles för kort tid. Våra husbilar rullar inte tillnärmelsevis så långt som motsvarande distributionsbil. I min manual står det 5 år, men auktoriserade FIAT-verkstäder menar att det är 4 år som gäller. Detta har också försäkringsbolagen tagit fasta på. Vad är annat att vänta för att tjäna lite mer pengar. Som info: Min Volvo diesel har kamremsintervall på 12 år eller 18000 mil. Hyfsat bra tycker jag.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sv: Intervall kamrem

Första kamremsbytet gjordes när bilen var sju år gammal, 2014. Och det funkade ju uppenbarligen alldeles utmärkt. Men de spelar ju gärna på konsumenternas rädsla att vänta för länge - och tyvärr så fungerar det ju. Skulle man bara vänta fyra år så är det alltså dags 2018 igen.

Då bilen gått 14 snart och vattenpumpen inte är bytt tänker jag att det kan vara läge den dagen man byter? Eller vad tycker ni?

Hittade nu en firma som skulle byta kamrem och pump för 7500:-
Tillräckligt dyrt, men iaf bättre än 11000:-

Finns som vanligt mycket pengar att tjäna på att jämföra priser när det kommer till bilverkstäder.
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

Första kamremsbytet gjordes när bilen var sju år gammal, 2014. Och det funkade ju uppenbarligen alldeles utmärkt. Men de spelar ju gärna på konsumenternas rädsla att vänta för länge - och tyvärr så fungerar det ju. Skulle man bara vänta fyra år så är det alltså dags 2018 igen.

Då bilen gått 14 snart och vattenpumpen inte är bytt tänker jag att det kan vara läge den dagen man byter? Eller vad tycker ni?

Hittade nu en firma som skulle byta kamrem och pump för 7500:-
Tillräckligt dyrt, men iaf bättre än 11000:-

Finns som vanligt mycket pengar att tjäna på att jämföra priser när det kommer till bilverkstäder.

Att det finns pengar att spara på att kolla runt har jag nyligen erfarit.

Tog in några offerter på service och kamremsbyte, högsta priset var 29 800kr och det lägsta 11 000kr.
I det lägsta priset ingick inte byte av vattenpump eftersom detta ansågs onödigt med hänsyn till bilens ålder och körstäcka. Verkstadens erfarenhet var att vattenpumpen klarar flera kamremsbyte (som Michael S skriver i sitt inlägg)

Bifogar offerten på det högsta priset från en Fiat verkstad i Skåne, troligtvis ville dom inte ha jobbet när man lämnar ett sådant pris.


33CEB0D4-68FC-43FA-9E08-BC74AA2287D1.jpeg

DCA37502-EB14-4B6C-A5B9-2EF5813A0417.jpeg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Intervall kamrem

Det är svårt att förstå FIAT's korta intervaller mellan kamremsbyten då Volvo har 16000 mil eller 10 år på flertaler av sina modeller. Jag antar att en personbil körs mycket aggressivare än en en hus bil eller ett transportfordon. Någon större skillnad mellan olika originalkamremmar är det ju säkert inte.

Bennie
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

Det är svårt att förstå FIAT's korta intervaller mellan kamremsbyten då Volvo har 16000 mil eller 10 år på flertaler av sina modeller. Jag antar att en personbil körs mycket aggressivare än en en hus bil eller ett transportfordon. Någon större skillnad mellan olika originalkamremmar är det ju säkert inte.

Bennie

Det finns andra billeverantörer som har samma korta körsträcka = Peugeot t ex.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Intervall kamrem

På hojen är det 2 år eller 1500 mil mellan byte enl boken.
Var annan eller var tredje gång byter man stödrullar bara för att :)

Trösten är att det är enkelt att göra själv och remmarna är inte svindyra.

Men, samma remmar sitter i en del bilar, med 5 -8 år och 8 -10 Kmil mellan bytena.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

9.214 SEK för kamrem och vattenpump på MECA.
Då ingick ca. 500 SEK för arbete med en avbruten bult till AC-fästet.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

Öhlins Bil & Maskin i Skänninge. 8 800kr för byte av alla remmar och vattenpump.
De gav ett mycket förtroendegivande intryck. Två killar i en mindre, nybyggd verkstad men lyft för 5 ton. En av dem jobbade 10 år som allroundmekaniker hos Östgöta Camping i Mantorp.
De ansåg att vattenpumpen borde kunna hoppas över vid första kamremsbytet, men de tog självklart hem en om det skulle behövas. När allt var loss kändes små "hugg" i pumpens packbox. Dessutom kunde se lite glykol i skvallerhålet. Dumt att inte byta innan problemen kommer, även om det kanske dröjer några tusen mil.
Deras åsikt var att grejerna inte blivit bättre med åren, och att de nog framöver skulle rekommendera pumpbyte samtidigt som kamremsbyte.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

Jag har fått offert på byte av kamrem (ej vattenpump) och service 4800 mil för 15000 kr i Kungsbacka våren 2018. Rimligt? Jag tror det.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Intervall kamrem

En Fiat Dukato -06 och framåt tar det tre timmar att byta kamrem på .
Har man gjort det tidigare går det snabbare .
Man skulle kanske tagit upp bilaskruvandet igen och sen lära sig och skriva fansy
offerter
Bilverkstäderna börjar lära sig och ta betalt det va på tiden
Nästan som en revisor eller en konsult
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Intervall kamrem

Service, kopplingsbyte, strålkastarbyte & kamremsbyte har jag gjort hos en auktoriserad FIAT-verkstad i Flensburg Tyskland till en bråkdel av vad det kostar här hemma. För oss som bor i södra Sverige eller är på väg söderut lönar det sig att boka tid & göra det där. Med sådana prisskillnader både på arbete & delar så har jag svårt att gynna svenska verkstäder.

Bennie
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sv: Intervall kamrem

Och som sagt, är det rimligt att man ska byta vart fjärde år? Det är ju nästan det som känns mest galet, utöver de fantasipriser vissa verkstäder lämnar.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Intervall kamrem

Händer det något under garantitiden eller något som försäkringen ska täcka får
kanske svårigheter om inte serviceplanen följs, men rimligt ? Nej.verkligen inte!
Min ” gamla” bil Fiat —12 en månad efter garantitiden gått ut 1100 mil
hade den gått .
Det var tvärstopp från Fiat och inge goodwill.Så du får bita i det sura äpplet och serva bilen efter boken .
En bil som kräver kamremsbyte efter 4 år är en skitbil
Det är J-V märkligt om man tittar på alla kamremar man har i verkstaden det är Nissan Volvo deutz Iveco bl.a. inte i orginalkartonger utan pirat . Nästan alla är samma fabrikat . Största skilnaden är längden . Hur kan det då skilja så mycket på intervallerna ?
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Intervall kamrem

Vilken tur att man har en gammal husbil. En Fiat Ducato 2,5 från -97. Vad jag kan få fram så är bytes rekommendationen 10 000 mil. (hittad på: minkamrem.se ) Och vattenpumpen drivs inte av kamremmen.
 
Toppen