• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intervall kamrem

Det där med byte av kamrem vart 4:e år kommer sig naturligtvis ur att det ska synka med oljebyte vartannat år. Fast jag personligen tycker det borde räcka gott efter 6 år om man inte kommer över 120000 km körsträcka som det står i min tyska -06 manual.
 
Vart 5:e år om man följer vad Fiat skriver. Hur man än vrider på det så är Sverige inget speciellt land där det råder "svåra förhållanden". Det finns minusgrader i Tyskland och Italien också.
Verkstäderna tycker givetvis oftare eftersom dom tar riktigt bra betalt för dessa byten. Förmodligen det servicejobb på en husbil som dom har bäst marginal på.
Fast jag kan tänka mig att remmen inte mår bra av att bli stående i samma läge under vintern för de som inte kör bilen då.

Är det någon här som "baxar" motorn för hand under vintern? I så fall, hur?
 
Senast ändrad:
Jag har svårt att tro att det speciella material som dessa remmar är gjorda av skulle må så mycket sämre av att stå still några månader som att köras. Det är ju ingen direkt ny teknik och det ligger troligen en hel del utveckling bakom framtagandet av gummiblandningar m.m.
Jag har nog aldrig dragit runt en motor enbart av den anledningen.
 
I så fall borde inte en ny kamrem som legat vikt och tätt sammanpressad i sin kartong, kanske i ett år eller mer innan montering inte må så bra heller utan förpassas till soporna, likväl som den skulle kastas om den legat för länge i kartongen innan montering eftersom de skall vara kass och åldrade efter fyra år.
En rem som hela tiden växlar mellan att bockas på kuggsidan runt vevaxelns lilla hjul åt ena hållet, och runt med "ryggen" åt ett spännhjul åt andra hållet och därmellan över kamhjul och stödhjul i 18.000 mil om man kör mycket med en transportbil, kan nog inte få ge upp om den vilar sig i samma läge några månader.
Något som oftast glöms bort är kontroll så motorn inte blöder ut lite olja på remmen som troligen är sämre än mycket annat.

M.v.h. JANKRO.
 
Det är ju ändå mystiskt att dessa remmar, när de väl monterats i en Fiat måste bytas ut så ofta, men ifall de råkar hamna i ett annat fordonsmärke kan hålla i 20år,
Vad är det spagetti-ingenjörerna funnit,
som ingen annan listat ut?
märkligt tycker jag :swoon:
 
Dom håller säkert lika bra som andra remmar men man har satt kortare bytesintervall av någon anledning. En anledning kan ju vara att det ger lite mer klirr i kassan till verkstäderna. En annan anledning kan vara hur bilarna/motorerna ofta används därför garderar man sig.
Jag har dålig koll på hur många andra märken av arbetsfordon av samma kategori som också har kamrem och som man kan jämföra med. Det blir ju kanske inte riktigt rättvist att jämföra med vanliga personbilar.
 
Tillbaka
Toppen