• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera LPG tank i husbilen

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Och vad skall man göra norrut i obygden?? :)
Hej !
Om man inte åker vare sig till Frankrike, Spanien , Portugal, Eller till norra Sverige så behöver man väl ingen gasol över huvud taget.
De flesta av oss tycker om att resa och på så vis uppleva nya miljöer och möten. Det motverkar dessutom inskränkthet.
BBa
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Har köpt stålflaska här som man bultar fast i golvet men ej monterat ännu pga ingen resa söderut pga pandemin.Firman ligger utanför Kiel går beställa tid för montering om man vill.
Hej, kollade adressen på deras hemsida, såg ut som det ligger i södra Tyskland?
Ska prova att ringa dom, sökte på telefon numret, 451 area code verkar vara Lübeck?

Impressum​

Impressum

VOSKEN GmbH
Konradstr. 4
23617 Stockelsdorf
Deutschland

Telefon: 0451 30505817

E-Mail: shop@vosken.de

Geschäftsführer: Andre Schwan

Handelsregister: Amtsgericht Lübeck HRB 19109 HL

Mvh
Anders
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Lösningen på bilden i inlägg 21 är inte bra. Jag har blivit vägrad att tanka två gånger i Frankrike på grund av att jag behövde öppna luckan.
Nu har jag monterat utvändig påfyllning och ingen klagar.
Det verkar som det är någon som har hittat på. Alla Morelo Empire har som standard fast LPG tank med på fyllning direkt på tanken under sidolucka. Det finns ingen plats för utvändig påfyllning då skidoluckan som även innehåller gasgrillsutag är öppningsbar. Morelo sälj även i Frankrike i detta utförandet.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Bara för att bilen säljs i Frankrike säger väl inte det per automatik att man får fylla så?
Eller missar jag något?
Ja det tror jag du gör. Bilarna har CoC intyg utfärdat och som du vet så gäller det i hela EU. Det finns inte ens ett gasolflaskskåp. Det finns dock med anslutningar för att ansluta en lös gasolflaska Som man transporterar i stuvutrymme.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Brukar man göra det att "fulfylla"?
I Spanien o Portugal brukar man få hjälp på mackarna att ”fulfylla” sin PC eller PK 10 flaska med egen medhavd adapter. Det är mycket viktigt att inte fylla mer till 80%. Det innebär att vid tom 10 kgflaska så får man i 20 liter Inte mer. Det finns i de länderna fler mackar som är inriktade på fyllning av utländska och tom har många länders adapte tillgängliga.
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
I Spanien o Portugal brukar man få hjälp på mackarna att ”fulfylla” sin PC eller PK 10 flaska med egen medhavd adapter. Det är mycket viktigt att inte fylla mer till 80%. Det innebär att vid tom 10 kgflaska så får man i 20 liter Inte mer. Det finns i de länderna fler mackar som är inriktade på fyllning av utländska och tom har många länders adapte tillgängliga.
Jaså, tycker att det ska man förbjuda
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I Spania er det i prinsipp forbudt å fylle flasker om en ikke er sertifisert for jobben og har den nødvendige utrustning. men loven er over 20 år gammel så det finnes sikkert endel som gråfyller slik det var normalt i gamle dager. Portugal har mer liberal lovgivning på dette området, så der er det vanlig at de fyller - normalt kun butan.
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Efter många nätter med blinkande gas varning i bilen får det nu vara slut på nattliga gas letningar.
Vi har bokat installation av 120l gastank hos Wynen Gas i Viersen Tyskland.
Kostnad ca 2300 EURO.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jaså, tycker att det ska man förbjuda
Efter många nätter med blinkande gas varning i bilen får det nu vara slut på nattliga gas letningar.
Vi har bokat installation av 120l gastank hos Wynen Gas i Viersen Tyskland.
Kostnad ca 2300 EURO.
Tycker inte det är svårare än när jag fyller min fasta 190 liters tank. Det viktigaste är att ingen öppen eld finns i närheten.
 
Toppen