• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera LPG tank i husbilen

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Gör man det? Skall man norrut behöver man dom eftersom det kan vara svårt/ nästan omöjligt att få fyllt tanken när den börja bli tom.
Har man 110 liter gas (eller mer) i den fasta tanken så räcker det runt ett halvår!!
Jag har i varje fall sålt mina kompositflaskor för flera år sedan. I det gasskåpet har jag satt en generator.

Jack43
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har man 110 liter gas (eller mer) i den fasta tanken så räcker det runt ett halvår!!
Jag har i varje fall sålt mina kompositflaskor för flera år sedan. I det gasskåpet har jag satt en generator.

Jack43

Har du varit i fjällvärden på vintern när du får gastanken att räcka så länge?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Aldrig me' min "kofot"!! Kör MYCKET hellre till värmen, söderut. Det räckte med att jag köpte bilen i Boden i februari.

Jack43

Jovisst men vi är ju några som använder husbilen på annat sätt, och då kan det vara bra att ha någon reservflaska, skulle tro att din tank
räcker någonstans 7-14 dagar i riktig vinter, beror på hur ni hanterar värmen, och isolering av framrutor m..m.
Vår tank räcker också väldigt länge på sommaren, men då är det ju nästan bara kylskåpet och spisen som drar gas.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Tankflaskor är tveklöst bland det bästa vi har installerat i vår husbil.
collage-1621845430684.jpg
Visserligen bor vi i södra delen av landet.
Men laddar man ner appen my LPG.eu så ser man det efterhand tillkommer nya platser att fylla på.
Vi har inte kört slut på gasen någon gång under 11 år som vi haft tankflaskor.
Hade från början en wynen tankflaska i stål, men bytte till aluflaskor och sparade mycket vikt.

Har vid ett par tillfällen blivit nekad tankning i Portugal innan vi hade utvändigt uttag för fyllning.

Krister.
 
Senast ändrad:

Vikfors

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
20996
Medlemskap
2024
En faktor till att ta i beaktning.
Vissa ställen där man kan vinterförvara bilen kräver att man plockar ur gasolflaskorna och har dessa i en säker/godkänd förvaring. Kan bli knepigt med fasta flaskor. Vinterns brand i Norrland kanske gör att fler uthyrare tänker på detta och även försäkringsbolag. Bara en gissning än så länge.
Jag förvarar mina i lekstugan. Den står på ett bra avstånd från huset och har ett glest golv så att eventuell läckande gas kan rinna ut.

Det vi kallar gasol i sverige är som regel Propan. När man fyller i södra europa kan man ibland få Butan. Det funkar ungefär lika bra på sommaren, men inte så bra när det är kallt.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
En faktor till att ta i beaktning.
Vissa ställen där man kan vinterförvara bilen kräver att man plockar ur gasolflaskorna och har dessa i en säker/godkänd förvaring. Kan bli knepigt med fasta flaskor. Vinterns brand i Norrland kanske gör att fler uthyrare tänker på detta och även försäkringsbolag. Bara en gissning än så länge.
Jag förvarar mina i lekstugan. Den står på ett bra avstånd från huset och har ett glest golv så att eventuell läckande gas kan rinna ut.

Det vi kallar gasol i sverige är som regel Propan. När man fyller i södra europa kan man ibland få Butan. Det funkar ungefär lika bra på sommaren, men inte så bra när det är kallt.
Tankar man i Tyskland så är det också bara Propan man får
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
En faktor till att ta i beaktning.
Vissa ställen där man kan vinterförvara bilen kräver att man plockar ur gasolflaskorna och har dessa i en säker/godkänd förvaring. Kan bli knepigt med fasta flaskor. Vinterns brand i Norrland kanske gör att fler uthyrare tänker på detta och även försäkringsbolag. Bara en gissning än så länge.
Jag förvarar mina i lekstugan. Den står på ett bra avstånd från huset och har ett glest golv så att eventuell läckande gas kan rinna ut.

Det vi kallar gasol i sverige är som regel Propan. När man fyller i södra europa kan man ibland få Butan. Det funkar ungefär lika bra på sommaren, men inte så bra när det är kallt.
Vi har haft ”Portugalgasol” i 10 år och aldrig haft problem men har inte många nätter med minusgrader!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det stämmer inte, om man tankar LPG På sommaren är det vanligt med 40% propan och 60% butan, på vintern omvänt om inte tankstället anger att de har 100% propan, och det är långtifrån alla.

I den här tråden blandas det friskt mellan tankflaskor och fast tank, ofta monterad under bilen, funktionerna blir ju ganska olika så det vore bra att hålla isär dessa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den enda skillnaden som jag ser det, är utseendet.
Dom skall vara fast monterade i båda fallen.

Krister.

Det är nog inte enda skillnaden, t.ex. är en tank som hänger under bilen helt utsatt för temperaturskillnaderna i omgivningen, medan
tankflaskor som står i många bilars gasolutrymme, kan stå förhållandevis varmt så länge bilen är varm, och därför kommer det ibland kommentarer som att "jag kan använda portugalgas även om det är minusgrader ute, men det är ju flaskornas temperatur som gäller och där fungerar ju butan inte under ca 5 grader+. Man kan ju också få betydligt större tank med en "riktig" fast tank, vår är 70L men det är inte helt ovanligt med tankar över 100L. Sådant här gör ju att för att undvika missförstånd bör man ange vad man diskuterar, är det gasolflaskor med egen påfyllningsmöjlighet eller en fast tank.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det är nog inte enda skillnaden, t.ex. är en tank som hänger under bilen helt utsatt för temperaturskillnaderna i omgivningen, medan
tankflaskor som står i många bilars gasolutrymme, kan stå förhållandevis varmt så länge bilen är varm, och därför kommer det ibland kommentarer som att "jag kan använda portugalgas även om det är minusgrader ute, men det är ju flaskornas temperatur som gäller och där fungerar ju butan inte under ca 5 grader+. Man kan ju också få betydligt större tank med en "riktig" fast tank, vår är 70L men det är inte helt ovanligt med tankar över 100L. Sådant här gör ju att för att undvika missförstånd bör man ange vad man diskuterar, är det gasolflaskor med egen påfyllningsmöjlighet eller en fast tank.
Min gasinstallation står inte i isolerat utrymme.
Och lpg med för hög inblandning av butan fungerar inte när det blir för kallt.
Då kan jag tänka mig att gasblandningen delar sig och butanen lägger sig på botten. och när propan en är en slut så blir det ingen gas.
Kanske någon som kan rätta mig om jag har fel.

En bra lösning som funnits en i en tidigare tråd på HBK från 2017 som jag lånat bilden från._20210524_162146.JPG
Den är placerad i ett likadant gasolutrymme som mitt. Ej isolerat.

Krister
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min gasinstallation står inte i isolerat utrymme.
Och lpg med för hög inblandning av butan fungerar inte när det blir för kallt.
Då kan jag tänka mig att gasblandningen delar sig och butanen lägger sig på botten. och när propan en är en slut så blir det ingen gas.
Kanske någon som kan rätta mig om jag har fel.

En bra lösning som funnits en i en tidigare tråd på HBK från 2017 som jag lånat bilden från.Visa bilaga 210639
Den är placerad i ett likadant gasolutrymme som mitt.

Krister

Det är hög Butaninblandning som inte fungerar när det är kallt, under +5 för Butan.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Min gasinstallation står inte i isolerat utrymme.
Och lpg med för hög inblandning av butan fungerar inte när det blir för kallt.
Då kan jag tänka mig att gasblandningen delar sig och butanen lägger sig på botten. och när propan en är en slut så blir det ingen gas.
Kanske någon som kan rätta mig om jag har fel.

En bra lösning som funnits en i en tidigare tråd på HBK från 2017 som jag lånat bilden från.Visa bilaga 210639
Den är placerad i ett likadant gasolutrymme som mitt. Ej isolerat.

Krister
Hej en liten fråga utanför ämnet hur lång är gasoltanken?? Och vad är diamantern
Johnny
 
Toppen