Det kom upp en diskussion om BMS- inställningar i ett Drop-in batteri i en annan tråd som inte handlar om det.
Därför kan vi ventilera dessa möjligheter här.
Först vill jag upplysa ägare av Drop-in LFP att inte försöka ändra BMS-inställningar utan att känna till egenskaper på de aktuella cellerna, samt konsekvenser, garantin m.m.
Jag ställde några enkla frågor till Mattias på Sunlux idag om dessa funderingar.
Ni med drop-in LFP fyll gärna på med era erfarenheter kring dessa funderingar.
Hej,
Tack för ditt mejl. Svar enligt nedan:
Kan man på era LiFePO4 12V batterier via app. ändra inställningar i BMS'et?
BMS inställningarna kan ej ändras via appen. BMS inställningarna från fabrik är optimerade utifrån den celltyp som används och inställningarna är konfigurerade för att erhålla minst 80% restkapacitet efter 2000 laddcykler vid DoD 100%.
Är det så att man önskar styra någon förbrukare för från/tillslag vid viss SOC nivå rekommenderar jag att komplettera med en extern strömshunt med styrsignal till relä, exempelvis Votronic Battery Computer eller liknande.
Kan man ansluta (via blåtand) till BMS'et med annan app. än er, och då ändra på BMS'ets inställningar?
Nej, BMS protokollet i Sunlux batterier är konfigurerade enbart för användning med Sunlux Powerbox APP.
Det krävs speciell utrustning för omprogrammering av BMS:en.
Vad säger era garantivillkor ifall man nu kan/gör detta?
Om det uppstår fel på batteriets BMS relaterat till att man försökt skriva inställningar med ofullständig kod så gäller ej Garantin.
Den 5-åriga garantin på batteriet gäller enbart utifrån de användningsföreskrifter som står angivna i medföljande bruksanvisning till batteriet.
---
Med vänlig hälsning
Mathias Johansson
Därför kan vi ventilera dessa möjligheter här.
Först vill jag upplysa ägare av Drop-in LFP att inte försöka ändra BMS-inställningar utan att känna till egenskaper på de aktuella cellerna, samt konsekvenser, garantin m.m.
Jag ställde några enkla frågor till Mattias på Sunlux idag om dessa funderingar.
Ni med drop-in LFP fyll gärna på med era erfarenheter kring dessa funderingar.
Hej,
Tack för ditt mejl. Svar enligt nedan:
Kan man på era LiFePO4 12V batterier via app. ändra inställningar i BMS'et?
BMS inställningarna kan ej ändras via appen. BMS inställningarna från fabrik är optimerade utifrån den celltyp som används och inställningarna är konfigurerade för att erhålla minst 80% restkapacitet efter 2000 laddcykler vid DoD 100%.
Är det så att man önskar styra någon förbrukare för från/tillslag vid viss SOC nivå rekommenderar jag att komplettera med en extern strömshunt med styrsignal till relä, exempelvis Votronic Battery Computer eller liknande.
Kan man ansluta (via blåtand) till BMS'et med annan app. än er, och då ändra på BMS'ets inställningar?
Nej, BMS protokollet i Sunlux batterier är konfigurerade enbart för användning med Sunlux Powerbox APP.
Det krävs speciell utrustning för omprogrammering av BMS:en.
Vad säger era garantivillkor ifall man nu kan/gör detta?
Om det uppstår fel på batteriets BMS relaterat till att man försökt skriva inställningar med ofullständig kod så gäller ej Garantin.
Den 5-åriga garantin på batteriet gäller enbart utifrån de användningsföreskrifter som står angivna i medföljande bruksanvisning till batteriet.
---
Med vänlig hälsning
Mathias Johansson