• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inställningar på ett Drop-in LiFePO4 batteri

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kom upp en diskussion om BMS- inställningar i ett Drop-in batteri i en annan tråd som inte handlar om det.
Därför kan vi ventilera dessa möjligheter här.

Först vill jag upplysa ägare av Drop-in LFP att inte försöka ändra BMS-inställningar utan att känna till egenskaper på de aktuella cellerna, samt konsekvenser, garantin m.m.

Jag ställde några enkla frågor till Mattias på Sunlux idag om dessa funderingar.

Ni med drop-in LFP fyll gärna på med era erfarenheter kring dessa funderingar.

Hej,

Tack för ditt mejl. Svar enligt nedan:

Kan man på era LiFePO4 12V batterier via app. ändra inställningar i BMS'et?

BMS inställningarna kan ej ändras via appen. BMS inställningarna från fabrik är optimerade utifrån den celltyp som används och inställningarna är konfigurerade för att erhålla minst 80% restkapacitet efter 2000 laddcykler vid DoD 100%.

Är det så att man önskar styra någon förbrukare för från/tillslag vid viss SOC nivå rekommenderar jag att komplettera med en extern strömshunt med styrsignal till relä, exempelvis Votronic Battery Computer eller liknande.


Kan man ansluta (via blåtand) till BMS'et med annan app. än er, och då ändra på BMS'ets inställningar?

Nej, BMS protokollet i Sunlux batterier är konfigurerade enbart för användning med Sunlux Powerbox APP.

Det krävs speciell utrustning för omprogrammering av BMS:en.


Vad säger era garantivillkor ifall man nu kan/gör detta?

Om det uppstår fel på batteriets BMS relaterat till att man försökt skriva inställningar med ofullständig kod så gäller ej Garantin.

Den 5-åriga garantin på batteriet gäller enbart utifrån de användningsföreskrifter som står angivna i medföljande bruksanvisning till batteriet.


---
Med vänlig hälsning
Mathias Johansson
 

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
När du tittar på de färdiga 12,8V LiFePO4-batterierna ser du ett mönster.
En tillverkare i Kina förser många små importörer, som får sina egna nya dekaler uppklistrade inför den långa resan till Europa.
Detta är tillverkaren Topband.

De mest kända för oss (det finns fler) här är Skanbatt och Sunlux, Några av Sunwinds batterier (alla?), som alla säljer Topband-batterier under sitt eget varumärke. De kan hävda att det är egenutvecklat, men att bara ändra mindre BMS-inställningar är förmodligen inte det. Om det överhuvudtaget görs.
Skanbatt har säkrat sig genom att ha ensamrätt i Norden för Topband (generalagent/importör), och då vet jag om flera som plötsligt fick sälja andra märken.

BMS från Topband påstås vara egenutvecklat, jag har inte hittat något som motbevisar det. Ergo inga andra appar som kommer att kunna fungera, annat än Topbands egna som har kunnat användas av alla, även de med nya dekaler på.
Tyvärr har jag haft några Topband / nyadekalbatterier för BMS reparationer.

Sedan finns det den andra vanliga lösningen. Batteritillverkaren använder en generisk BMS som säljs fritt.
Med BMS från Daly eller JBD som det vanligaste.
Här finns APP:ar i massor av olika varianter för dina egna inställningar, och det finns PC-program.
Det finns många kända dyra namn här. LIONTRON är nog den mest kända här kanske.
Eller svenska SBL, som klistrar en ny dekal på ett kinabatteri som använder JBD BMS
Men det finns fruktansvärt många dyra namn på den här listan.

Bilden visar ett Topband 96Ah HEAT för BMS reparation.
Som då är identisk med bland annat Sunlux sitt Powerbox Warmup.

 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
När du tittar på de färdiga 12,8V LiFePO4-batterierna ser du ett mönster.
En tillverkare i Kina förser många små importörer, som får sina egna nya dekaler uppklistrade inför den långa resan till Europa.
Detta är tillverkaren Topband.

De mest kända för oss (det finns fler) här är Skanbatt och Sunlux, Några av Sunwinds batterier (alla?), som alla säljer Topband-batterier under sitt eget varumärke. De kan hävda att det är egenutvecklat, men att bara ändra mindre BMS-inställningar är förmodligen inte det. Om det överhuvudtaget görs.
Skanbatt har säkrat sig genom att ha ensamrätt i Norden för Topband (generalagent/importör), och då vet jag om flera som plötsligt fick sälja andra märken.

BMS från Topband påstås vara egenutvecklat, jag har inte hittat något som motbevisar det. Ergo inga andra appar som kommer att kunna fungera, annat än Topbands egna som har kunnat användas av alla, även de med nya dekaler på.
Tyvärr har jag haft några Topband / nyadekalbatterier för BMS reparationer.

Sedan finns det den andra vanliga lösningen. Batteritillverkaren använder en generisk BMS som säljs fritt.
Med BMS från Daly eller JBD som det vanligaste.
Här finns APP:ar i massor av olika varianter för dina egna inställningar, och det finns PC-program.
Det finns många kända dyra namn här. LIONTRON är nog den mest kända här kanske.
Eller svenska SBL, som klistrar en ny dekal på ett kinabatteri som använder JBD BMS
Men det finns fruktansvärt många dyra namn på den här listan.

Bilden visar ett Topband 96Ah HEAT för BMS reparation.
Som då är identisk med bland annat Sunlux sitt Powerbox Warmup.

Hej Har du någr synpunkter på ett märke som är Lithiumpro vore bra att höra
 

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
Jag har sett den här danska tillverkaren, men vet ingenting om dem.
Det finns väldigt lite skrivet om det tekniska, mer de tycker: «förväntat livslängd på min. 15-20 år»

Så länge tror jag inte. Och det har helt enkelt med BMS att göra.

Och det ser ut som att de använder den lilla elefanten ... (skämt, eftersom kineserna ofta hänvisar till det )
En vanlig generisk JBD BMS av något slag.
Ett BMS som har haft vissa problem, men kanske inte kan skylla på direkta fel med det, eftersom det säljs under många namn och kopior.
Så med rätt app kan du konfigurera som du vill, tills allt är förstört. :eek:

Och här har vi den lilla elefanten!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men är det inte så med mycket i livet? ... :rolleyes:
Men tror jag att det är bara att tuta och köra på....
Då brukar saker och ting inte hålla så länge.. :eek: .

Var och en måste ju själv lära sig hur saker och ting fungerar.... Eller så får man betala priset när det rasar...

Oftast medföljer en manual, så även om man är novis och följer den, så skall det fungera ua. ;)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men är det inte så med mycket i livet? ... :rolleyes:
Men tror jag att det är bara att tuta och köra på....
Då brukar saker och tung inte hålla så länge.. :eek: .

Var och en måste ju själv lära sig hur saker och ting fungerar.... Eller så får man betala priset när det rasar...

Oftast medföljer en manual, så även om man är novis och följer den, så skall det fungera ua. ;)

Som jag upplever det så följer det sällan med en manual till ett Drop-in LFP om hur man kan ändra inställningar på det inbyggda BMS'et, eller?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En sak som tycker är intressant hur BMS bryter för låg spänning när det gäller Dropp-in batterier. Livslängden för batteriet borde bli längre om spänningen för varje enskild cell kan få BMS att bryta. Frågan är hur det ser ut för dropp-in batterier. Är det totala lågspänningen för alla celler som räknas ihop för att bryta BMS. Eller varje enskild cell. Eller finns båda varianterna av Dropp-in batterier.
Om man själv kunde ändra så att BMS bryter bryter för varje enskild cell har man säkert en del att vinna. Om man ska köpa ett ett Dropp-in batteri skulle jag i varje fall vilja veta hur BMS bryter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En sak som tycker är intressant hur BMS bryter för låg spänning när det gäller Dropp-in batterier. Livslängden för batteriet borde bli längre om spänningen för varje enskild cell kan få BMS att bryta. Frågan är hur det ser ut för dropp-in batterier. Är det totala lågspänningen för alla celler som räknas ihop för att bryta BMS. Eller varje enskild cell. Eller finns båda varianterna av Dropp-in batterier.
Om man själv kunde ändra så att BMS bryter bryter för varje enskild cell har man säkert en del att vinna. Om man ska köpa ett ett Dropp-in batteri skulle jag i varje fall vilja veta hur BMS bryter.

Hittills har jag inte hört talas om ett BMS som inte bevakar/bryter på cellnivå, det är liksom hela vitsen.
Däremot är det inte ovanligt att hög/låg-temp. bevakning/laddstopp inte fungerar på budget-batterier, även fast det påstås ha den funktionen.
Ni som upptäcker sådana brister, lägg då gärna in info. i den tråden LFP batterier av låg kvalitet
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
Har efter några månader med två litium 100 ah inverter 1500 frysbox tack jocke fisklukten tog slut i italien. som varit inkopplat 30 dagar utan problem
varit i Kroatien Italien stått utan och vid stolpe kokat kaffe brödrost åkt färja 6 tim. inga bekymmer .Så det var en ny upplevelse. Förr kallade vi att åka söder ut och söka skugga.
 
Senast ändrad:
Toppen